Skibsforureningen skal bringes ned

Forskere har anslået, at den internationale skibstrafik på verdensplan koster op mod 60.000 dødsfald om året. Både Venstre og Radikale Venstre ønsker nu, at der kommer fokus på, hvordan man løser problemerne med skibsforurening. Og skibsindustrien er også begyndt at tage problemet alvorligt.

25.03.2008

CSR.dk

Det er sygdomme som lungekræft, allergi, astma og blodpropper i hjertet, der kan være fare for at udvikle, når man bor tæt på havet og den farlige røg fra skibenes skorstene. Flere partier er begyndt at deltage aktivt i debatten om, hvordan forureningen kan bringes ned.
Reduktion af forurening i søfarten var desuden et af hovedpunkterne på et seminar for skibsindustrien.

Et internationalt problem
Problemet med skibsforureningen er et problem, der ikke kan holdes inden for de nationale grænser.
Venstres medlem af Europa-Parlamentet Anne E. Jensen stillede derfor allerede i juli sidste år spørgsmål til Kommissionen om emnet.
”Kommissionen har lovet at tage hånd om sagen, hvis ikke Den Internationale Søfartsorganisation selv når frem til en løsning inden næste måned,” siger hun.
Radikale Venstre vil derimod have problemet taget op i Ministerrådet:
”De nye oplysninger (om antallet af forårsagede dødsfald årligt, red.) er helt afgjort noget, miljøminister Troels Lund Poulsen må reagere på. Vi opfordrer ham derfor til at rejse spørgsmålet i miljøministerkredsen i EU, så vi kan få en international handlingsplan for, hvordan vi kan nedbringe skibenes livstruende luftforurening,” siger Radikale Venstres miljøordfører Johannes Poulsen.

Forbedringsforslag fra skibsindustri og politikere
Problemet med skibenes luftforurening forventes i 2012 at være steget med hele 40 procent, hvis ikke der sættes ind på området nu. En del af problemet kan løses ved hjælp af ny teknologi og omjusteringer. Lars Jönsson, ABB påpeger, at skibsindustrien kan spare op til 50 procent af energiforbruget ved at regulere omdrejningshastigheden på skibets pumper. Derudover findes der energieffektive motorer og muligheder for at optimere skrogformer, så skibene bruger mindre energi og lukker mindre forurening ud.
Venstres Anne E. Jensen mener ikke, at man skal lovgive i forhold til, hvilken type brændstof, skibene bruger:
”Det har været på tale at lovgive omkring, at skibe kun bør bruge destilleret brændstof. Det mener jeg ikke, at vi som lovgivere skal blande os i. Vi skal derimod hellere opstille nogle grænseværdier for udslip og så lade skibsfarten selv bestemme, hvordan de vil holde sig indenfor de grænser,” foreslår hun.
Radikale Venstre understreger vigtigheden i, at der handles hurtigt:
”Danske farvande er nogle af verdens mest trafikerede, og derfor er det enormt vigtigt, at vi handler så hurtigt som muligt. Hvis der ikke er opbakning til et internationalt initiativ, er det endda muligt, at vi må overveje at gå enegang,” lyder det fra Johannes Poulsen.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

09.05.2025ista Danmark A/S

Sponseret

Energieffektivisering og bæredygtighed med ista

09.05.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Fra startup til storkøkkener: FÆRM vinder Mavens Hule og sikrer foodservice-samarbejde

08.05.2025SustainBusiness

Sponseret

Økonom og forsker: normalisér degrowth

08.05.2025SustainBusiness

Sponseret

Udfordringer og løsninger med Kasper Benjamin Reimer Bjørkskov

07.05.2025Plastic Change

Sponseret

Nye EU-regler skal stoppe forurening med plastik-pellets

02.05.2025CSR.dk

Politiske beslutninger årsag til langsom udbygning af vedvarende energi

02.05.2025CSR.dk

Klimaforandringerne rammer Danmark: I forreste række står boligejerne

30.04.2025Dagrofa aps

Sponseret

SPAR styrker lokal indsats for en renere natur – nu kan kunderne også være med

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO 30415:2021 - Human resource management — Diversity and Inclusion awareness course for managers

An eight-hour course in two sessions giving a basic overview of diversity and inclusion as covered in ISO 30415:2021

Dato

13.05.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2015 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til at arbejdet til i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på dine erhvervede viden og færdigheder.

Dato

13.05.2025

Tid

08:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2015 Lead auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

13.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

13.05.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Intern audit af ledelsessystemer baseret på ISO 14001 og ISO 45001

Formålet med kurset er at give dig viden om hele auditprocessen og masser af træning i at levere effektive interne audits, der skaber værdi i virksomheden.

Dato

14.05.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

14.05.2025

Sted

København