SKI har miljøet på dagsordenen

Hvordan formår SKI at varetage deres kunders meget forskellige grønne ambitionsniveauer, samtidig med at de opnår store besparelser?

31.08.2017

CSR.dk

På vegne af Forum for Bæredygtige Indkøb

Der er ingen tvivl om, at SKI’s rammeaftaler leverer stordriftsfordele som ressourcebesparelser og reducerede priser. SKI stiller samtidig en række miljøkrav. Det rejser spørgsmålet om, hvordan SKI formår at varetage deres kunders meget forskellige grønne ambitionsniveauer, samtidig med at der opnås store besparelser?

SKI bygger på logikken om, at sammen er vi stærkere. I stedet for, at de offentlige myndigheder selv skal mingelere med EU’s udbudsregler, omkostningshensyn og miljøkrav, kan de tilslutte sig SKI’s rammeaftaler. Det betyder, at SKI laver alt benarbejdet. De gennemfører markedsdialogen, udarbejder udbudsmaterialet på baggrund af input fra SKI´s kundekreds og gennemfører udbudsforretningen. Det munder ud i rammeaftaler, som de offentlige organisationer senere kan bestille varer på uden at skulle bekymre sig om hverken konkurrenceudsættelse eller kravspecifikationer.

Når det kommer til hvilke miljøkrav, der skal stilles i kontrakterne, er der ikke altid enighed blandt de offentlige kunder. Og det placerer SKI på en knivsæg, hvor de skal balancere de offentlige myndigheders krav til grønne prioriteringer og økonomisk effektivisering.
 

Kommunalt krydspres
Som enhver anden virksomhed skal SKI varetage deres kunders interesser. For af få en indsigt i kundernes behov, søsætter SKI forud for ethvert udbud en arbejdsgruppe, der består af repræsentanter fra kunderne. Her er miljø- og bæredygtighed altid på dagsordenen.

”Igennem vores samarbejde med projektgrupperne får vi indblik i, hvad vores kunder gerne vil have. Og vores aftaler afspejler altid vores kunders behov” understreger Katrine Pape Huldahl, udbudsjurist og CSR ansvarlig i SKI.

På det grønne indkøbsområde navigerer SKI dog i et krydsfelt af forskelligrettede interesser. En stigende andel af SKI’s kommunale kunder stiller flere og skærpede krav til grønne indkøb, mens andre prioriterer økonomiske hensyn.

For at imødekomme dette krydspres, opererer SKI med forskellige værktøjer. De muliggør, at deres kunder får valget om at prioritere de billigste produkter og services eller købe miljøvenligt, hvis det samme produkt ikke kan opfylde alle behovene.

Hvis der ikke er opbakning til, at et specifikt miljøkrav skal gælde hele sortimentet på en aftale – oftest på baggrund af en prisstigning – indarbejder SKI typisk kravet på udvalgte varelinjer. Aftalen tilbyder på den måde både varelinjer, der lever op til det grønne krav, og varelinjer, der ikke gør. Derved kan kunderne selv vælge, hvad de vil købe.

På SKI’s rammeaftale for fødevarer tilbydes eksempelvis parallelle varesortimenter, hvoraf det ene sortiment er økologisk, mens det andet er konventionelt, men til gengæld billigere.

”Vi forsøger os med forskellige udbudsformer som dynamiske indkøbssystemer og parallelle sortimenter, der smidiggør vores indkøbsaftaler og i højere grad sikrer, at vi kan tilgodese vores kunders behov”, fortæller Katrine Pape Huldahl.
 

Det grønne spor er lagt
Fremadrettet vil SKI fortsætte med at understøtte grønne indkøb. De har en klar CSR-strategi, anvender TCO-formler og stiller krav om miljømærker. Alt sammen for at tilgodese de grønne indkøb. Og det er vigtigt for SKI, at kunderne ved, der gøres en indsats for miljøet.

”Måske ved man ikke, hvad vi gør på det grønne indkøbsområde. Vi prioriterer grønne indkøb, men bruger flere ressourcer på at indarbejde grønne tiltag i vores rammeaftaler end på at synliggøre vores indsats på indkøbsområdet. Fremadrettet skal vi nok blive bedre til at fortælle om vores grønne initiativer”, forklarer Katrine Pape Huldahl.

I første omgang har SKI fået tilladelse til at anvende logoet fra Partnerskabet for Offentlige Grønne Indkøb (POGI). Logoet skal markere produkter på SKI´s rammeaftaler, der lever op til POGI´s indkøbsmål – og logoet vil helt konkret optræde på SKI´s hjemmeside og kataloger. Det bidrager til at synliggøre hvilke produktlinjer, der er grønne – og kan være kundernes rettesnor, når de ønsker at købe grønt.

POGI tæller 16 offentlige organisationer, hvoraf flertallet også er kunder hos SKI. SKI og POGI indgik tilbage i 2013 en aftale om, at SKI skal bestræbe sig på at efterleve POGI’s grønne indkøbskriterier.

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

18.09.2025Valified

Sponseret

ESG som strategisk aktiv: Honestus & Partners løfter pension til forretningsdifferentiering

18.09.2025Schneider Electric

Sponseret

EVENT: Mød os til Green Hydrogen Week den 6.-10. oktober

17.09.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Klimakampen: Når små handlinger bliver til store resultater

15.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Nostalgi i smukt nyt design

12.09.2025CSR.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025Klimaklar

Sponseret

Sidder du alene med klimaregnskab? Få en klimasparringspartner.

11.09.2025Dagrofa aps

Sponseret

Ny digital løsning skal lette klimarapportering og bekæmpe madspild i danske professionelle køkkener

11.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Fristads Kansas tager næste skridt i udfasningen af PFAS

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00

Miljømærkning Danmark
Webinar
Fra ambition til action – succes med miljømærkede indkøb

Få viden, inspiration og praktiske råd til at komme godt i gang med miljømærkede indkøb.

Dato

18.09.2025

Tid

13:00

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

22.09.2025

Sted

Online