Shells CO2-kompenasationsprogram udleder sandsynligvis mere CO2 end det binder
Det er svært at dokumentere, at den mulighed Shell tilbyder deres kunder for CO2-kompensation, rent faktisk får bundet CO2en der udledes. Nærmere undersøgelser viser, at de projekter Shell støtter er plaget af skovbrande og lækagesager.
Som kunde hos Shell har man mulighed for at kompensere for den CO2-udledning, der er forbundet med den mængde benzin eller diesel, man fylder på sin bil. Det koster mellem 15 og 18 øre ekstra per liter.
Shell støtter skovprojekter i Peru og Indonesien, der angiveligt skulle forhindre afskovning af specifikke områder.
Desværre lyder dommen fra både danske og internationale eksperter, at det sandsynligvis er langt fra er virkeligheden.
Undersøgelser af flere af de skovprojekter som Shell er involveret i viser en stor usikkerhed i forhold til, om projekterne overhovedet medvirker til at forhindre afskovning.
Professor Ole Mertz og ph.d.-stipendiat Scott Ford fra Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning på Københavns Universitet har undersøgt de to projekter ved hjælp af detaljerede satellitbilleder.
I det ene tilfælde fandt han ud af at afskovningen var steget i områderne omkring de, af Shell, beskyttede skove – en såkaldt lækagesag. I Indonesien havde skovbrande hærget det beskyttede område.
”Problemet med projekterne er, at de ikke kan dokumentere, at man faktisk får bundet den CO2, som vi udleder. Derfor bliver nettoresultatet desværre nok, at man faktisk udleder mere CO2 frem for at have en nuludledning«, siger Ole Mertz.
Projekter der udløser klimakreditter er blevet en millionforretning i mange udviklingslande, da det giver købere i de vestlige lande mulighed for at udlede CO2 med ’god samvittighed’.
Shell afviser dog kritikken og holder fast i at troværdigheden er i top i deres CO2-kompenasationsprogram.
- MTN