Sharing beauty til gavn for os alle

Med ambitiøse klimamål, indsats for bedre forbrugeradfærd og partnerskaber med leverandører har en af de helt store virksomheder i verden sat CSR på dagsordenen, og det har betydning for os alle. Det er en af 9 stærke cases på CSR Master Class d. 3/3

I Burkina Faso har man indkøbt CO2- reducerende ovne til ristning af shea-nødderne, som bruges i hudpleje.

16.02.2016

CSR.dk

”Det gør en forskel, om der bruges 1 l eller 7 l vand for at skylle shampooen ud af håret”. Kom de ord fra en NGO eller en myndighed, var det til at forstå. Men de kommer faktisk fra verdens største spiller på beautymarkedet, og så bliver konteksten og effekten en helt anden.

Med et nettosalg i 2015 på knap 190 mia. kr. og en medarbejderstyrke på omkring 80.000 mand er L’Oréal en gigant ikke bare på kosmetik og beautymarkedet, men i det hele taget. Med 32 brands – og det vel at mærke brands, vi alle kender, og de fleste af os har i vores badeværelse – og 42 fabrikker spredt over hele kloden er L’Oréal en ægte verdensomspændende virksomhed, som rækker ind i hjemmene over alt i verden.

Så det gør en forskel, når L’Oréal sadler om og skifter. Og det var det, den 106 år gamle koncern gjorde i 2009, da den besluttede at mindske sit miljø-aftryk ved at reducere sin CO2-udledning, energiforbrug, vandforbrug og affaldsmængde med 50% fra 2005 til 2015. Men selv om reduktionen i sig selv var ambitiøs, blev det i 2013 besluttet at sætte reduktionen helt op til 60% per 2020 og lade det være del af en ”total make-over”, fortæller Sonja Christensen, L’Oréals danske kommunikationsdirektør:

”Reduktionen var del af en beslutning om at lade firmaet gennemgå en total transformation, som favner hele værdikæden: fra køb af råvarer til udvikling af formler til valg af emballager til distribution af produkterne og helt ud til forbrugeren, som skal kunne foretage et bæredygtigt valg. I forløbet tænkes også på sikring af firmaets medarbejdere og deres trivsel og firmaets påvirkning af samfundet. Og for at gøre forbrugerne bevidste om, at de er en del af løsningen og kan gøre en forskel, har vi kaldt strategien Sharing Beauty With All.”

Bæredygtige produkter til alle
At forbrugeren er en del af løsningen ligger helt i tråd med L’Oréal’s vision om at tilbyde skønhedsprodukter til alle forbrugere, uanset hvor i verden de befinder sig og uanset deres sociale status. Derfor er der heller ingen af de mange brands, der er undtaget fra strategien, understreger Sonja Christensen:

”Alle mærker i L’Oréal-huset nyder godt af koncernens fokus på bæredygtighed og social ansvarlighed, og de enkelte mærker bidrager desuden med særlige tiltag. F.eks. har Giorgio Armani kørt en kampagne på Facebook for at gøre opmærksom på vandressourcer med kampagnen ’Aqua For Life’ i samarbejde med UNICEF. Garnier arbejder sammen med Terra Cycle i USA for at genbruge emballage. Og La Roche-Posay har i flere år samarbejdet med hudlæger med kampagnen ’Skin Checker’, som er uddannelse af forbrugerne i at spotte tidlige stadier af hudkræft.”

L’Oréal fremstiller selv 87% af sine produkter, så det er naturligt nok fabrikkerne, der bidrager med den største miljøindsats. Vand til rensning af produktionsanlæg genbruges, og der anvendes i høj grad damp i stedet for vand, og oveni er 9 af fabrikkerne blevet CO2-neutrale ved at bruge solceller, træ eller biomasse som energikilde. Sideløbende arbejder ”Research & Innovation” med at udvikle produkter, der reducerer vandforbruget hos forbrugeren, og give alle produkter en forbedret miljøprofil. En stor del af de nye formler er således designet med ”Green Chemistry”, som er et koncept for nul-aftryk på miljøet.

Uden for eget hegn er L’Oréal gået i partnerskab med sine leverandører for at sikre et bæredygtigt valg af råvarer. Der indgår ca. 1400 forskellige naturlige ingredienser i L’Oréals produkter, og en lang række af dem dyrkes i Fair Trade brug. Mange af råvarerne stammer fra ’solidarity sourcing’ for at fremme social inklusion. F.eks. køber L’Oréal al sin arganolie fra et bæredygtigt brug i Marokko, der har skabt arbejde til mere end 300 kvinder, som derved er i stand til at forsørge deres familier, og desuden bremser ørkenens fremmarch. Et andet eksempel er forsøg med nye dyrkningsmetoder med positiv indvirkning på CO2-regnskabet, og Sonja Christensen nævner her bæredygtig dyrkning af quinoa i Bolivia, som skaber arbejdspladser og et forbedret klimaregnskab på langt sigt.

Gevinster på mange bundlinjer
En så stor tranformation af en virksomhed på L’Oréals størrelse er en kæmpe udfordring, men det har til gengæld gevinster på mange flere bundlinjer end den økonomiske.

”Alle vores medarbejdere deltager og er stolte af de resultater, der er opnået hidtil. Et stort arbejde sker for at reducere brug af ressourcer i udviklingen af emballage, genbrug af plast etc. Men forbrugerne skal også føle sig tiltrukket af produkterne. Og selv om forbrugerne siger, de gerne vil købe bæredygtigt, gør de det ikke nødvendigvis, når de står foran hylden. Den store udfordring er altså nu, hvordan det kan blive attraktivt for forbrugeren at foretage det bæredygtige valg og at give god information til forbrugeren,” siger Sonja Christensen og tilføjer, at L’Oréal ser sin bæredygtighedsindsats som en kilde til innovation: ”For samfundet er det en fordel, men det er samtidigt en mulighed for os, at vi sådan tvinger os selv til at blive mere bæredygtige hele vejen igennem værdikæden: vi tror på, at udviklingen vil gå endnu hurtigere i fremtiden, og når forbrugerne får bedre information om, hvordan de kan bidrage, vil det gå rigtig stærkt. Den udvikling skal og vil vi være en central del af.”

L’Oréal ønsker at være meget åben og transparent og udgiver hvert år en rapport om, hvor langt firmaet er nået i sin ambitiøse plan. www.loreal.com

På CSR LINK’s Master Class deler Sonja Christensen Sharing Beauty With All som en af ni stærke CSR cases fra nogle af de største virksomheder i dansk erhvervsliv. De andre virksomheder er: Skandia, ISS, Microsoft, Danske Bank, Arla Fonden, SGS og NCC. Hver især byder de på unikke cases på CSR indsatser, og tilsammen giver det et billede af state-of-the-art af CSR i Danmark. Skandia lægger som vært lokaler til arrangementet og står desuden for et miniseminar om sociale investeringer i forebyggelse. Konferencen rammes ind med gæstetaler ved professor ved DTU Michael Hauschild og professor ved Aalborg Universitet Steen Hildebrandt.

Master Class afholdes i år d. 3. marts på Kay Fiskers Plads 9, Ørestaden. Læs mere om programmet og tilmeld på www.csr-link.dk.

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

26.04.2024CSR.dk

Et udvalg fra nyhedstrømmen

26.04.2024CSR.dk

Større sikkerhed for ansvarligt tømmer på vej

25.04.2024CSR.dk

OL i Paris planlægger efter opdateret ISO-standard for bæredygtighed

24.04.2024Prysmian Group Denmark A/S

Sponseret

Prysmian investerer 1,8 mia. euro i kapacitetsudvidelse

23.04.2024CSR.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

22.04.2024BSR

Sponseret

Beyond 2025: Setting Credible Sustainability Goals for Long-Term Impact

22.04.2024CSR.dk

Internationale forskere: Reducér plastikforbrug før genanvendelse

22.04.2024UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Ny bestyrelse i UN Global Compact Network Denmark

Jobmarked

Se alle

DEMANT

ESG Reporting Controller

ESG Reporting Controller - this is the opportunity you have been waiting for! You will have one of the most important roles in our ESG journey.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

DELL A/S

Graduate Account Manager – Join the EMEA Sales Graduate Program!

When you join as a Graduate Account Manager not only will you be embarking on a rewarding career at the heart of technology. You will also be gaining an exceptional all-round experience that will contribute to shaping the future of our business. The program is aimed at building the organization’s future sales leaders with many opportunities to network globally through training and events. Lessons in leadership will also be provided from executives with the possibility to interact and connect with them.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Daka Denmark A/S

Studiejob i en af Danmarks største genanvendelsesvirksomheder

Studerer du kommunikation eller markedsføring, og har lyst til at udfordre dine kompetencer i et studierelevant job. Så tilbyder vi et studejob på 15 timer om ugen, med mulighed for at arbejde med hele værktøjskassen inden for markedsføring og kommunikation.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Biodiversitetsspecialist til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at fremme biodiversitet i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du et solidt fagligt grundlag og indsigt i den jura, som knytter sig til naturforvaltning?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, menneskerettigheder og sociale forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre menneskerettigheds-due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, miljømæssige forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre miljømæssig due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

04.05.2024

BESTSELLER

SENIOR ENVIRONMENTAL IMPACT SPECIALIST

Are you passionate about making a difference in the apparel and textiles industry by measuring and communicating environmental impacts? At BESTSELLER, we are committed to accelerating our journey towards a more sustainable future for our industry. Join us on this exciting journey!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Ansøgningsfrist

04.05.2024

Fortum Waste Solutions A/S

Apprentice Warehouse

Vil du være lagerelev hos os? Er der en indkøber gemt i dig med flair for god kundeservice, så læs videre her om en spændende mulighed for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Efteruddannelse
Sustainability Management i praksis - Forår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

16.04.2024

Tid

08:30

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Sustainable Business Solutions ApS
Efteruddannelse
Sustainability Management i praksis - Forår 24 i København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

23.04.2024

Tid

08:30

Sted

Tivoli Hotel og Congress Center, Arni Magnussons Gade 2 1577 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Hvordan lykkes man som ESG-ansvarlig?

Et indblik i opgaver, processer og strategier

Dato

30.04.2024

Tid

11:00

Sted

Teams

Aros Business Academy
Kursus
Klimaregnskabet i praksis – få styr på jeres CO2-beregninger!

Få tal på jeres bæredygtighedsindsats og CO2-udslip – helt simpelt og uden forkundskaber inden for regnskab. Og brug klimaregnskabet til at se, hvor I nemt og effektivt kan sætte ind for at mindske jeres CO2-udledning.

Dato

30.04.2024

Sted

Aros Konference, København

HORTEN ADVOKATPARTNERSELSKAB
Konference
Bæredygtig finansiering – det skal du vide

Omstillingen til en bæredygtig fremtid kræver kapital – meget kapital. Kom med til debatten, hvor vi med sustainability linked finansiering som omdrejningspunkt giver dig indblik i ESG performance og transformation af virksomheder.

Dato

02.05.2024

Tid

15:30

Sted

Philip Heymans Allé 7, 2900 Hellerup

access2innovation
Morgenmøde
African soils and how they affect agriculture development

Virtual A2i Talk

Dato

03.05.2024

Tid

09:30

Sted

Virtuelt