Servicedesign kan forvandle dårlig samvittighed til god forretning

Vores behov for at betale os fra skyldfølelse når vi forbruger, er stigende. Vi vælger buræg fra, køber CO2-kvoter på flyveture og leder efter tydelige bæredygtighedsoplysninger på produkter. En ny undersøgelse fra Unilever viser, at 33% af forbrugere køber en service, fordi den sender positive sociale- eller miljømæssige signaler. Det er altså ikke længere nok, at en service er god – hvis servicen skal skille sig ud, skal den også være socialt forpligtende, så købet kan lette vores samvittighed.

20.12.2017

CSR.dk

Hvis forbrugerne skal vindes, kræver det at virksomheder tage etik og socialt ansvar med ind i kampen. Noget, der efter min mening bør være grundlaget for enhver virksomheds eksistens. Og med de tendenser, vi ser i dag, stiller forbrugerne så høje krav, at socialt ansvar er uundgåeligt. Derfor skal virksomheder finde nye løsninger eller forbedre deres services for at imødekomme målgruppens behov for etik, bæredygtighed og socialt ansvar. Her spiller mit eget felt, servicedesign, en nøglerolle og populariteten på området er stigende. På få år har nonprofitorganisationen Service Design Network (SDN), som jeg er formand for, fået 33.000 følgere på sociale medier og afholdt konferencer over hele verden. Samtidig har et stigende antal virksomheder i dag interne servicedesignafdelinger eller har servicedesignkonsulenter tilknyttet.

Servicedesign: Brugeroplevelser på forbrugernes præmisser
Servicedesign handler om at udvikle serviceydelser på en måde, der giver kunder såvel som brugere den bedst mulige oplevelse og virksomheden en effektiv behandlingsproces.

Værktøjet kan hjælpe med at oversætte de stigende krav til social ansvarlighed ved at identificere problemer i de nuværende serviceprocesser, tilbyde løsninger og designe services, så de stemmer overens med de krav, forbrugerne har. Med servicedesign kommer altså muligheden for at se den samlede proces gennem forbrugernes øjne og dermed også muligheden for at forbedre købs- eller brugsoplevelsen. Og hvis en forbruger oplever en god service, vil det smitte af på virksomheden og brandet. 

I servicedesign arbejder man med brugerrejser og touchpoints. Touchpoints er de punkter, hvor en virksomhed er i berøring med (for)brugeren eller kunden, og servicedesign sørger for, at punkterne samlet set tegner et retvisende billede af virksomheden og dens kerneværdier.

Succesen ligger i at integrere CSR i brugernes oplevelse
Målet er at få virksomhedens CSR-politik og -værdier til at blive en del af kontakten med kunderne. Eksempelvis som Nike der skabte FuelBox – en automat, hvor forbrugeren kan bruge FuelBand point. Pointene bliver optjent via motion og kan herefter veksles til Nike produkter. Dermed opfordrer Nike til et sundere liv ved at skabe en brugeroplevelse med motion som omdrejningspunkt. Nøglen er altså at designe en kundeoplevelse, der rækker ud over det produkt og den service, der sælges.

Et andet eksempel er energileverandøren Mobisol, der netop har anvendt servicedesign til at genopfinde deres solenergiforsyning til lavindkomstkunder i en lang række afrikanske lande. De har kombineret teknologi, kundekendskab og procesforståelse til en forretningsmodel, der har revolutioneret det sydlige Saharas energisektor. Med et hjemmeforsyningssystem leverer Mobisol strøm til den enkelte husstand, og betalingen foregår via mobiltelefon. Løsningen har reduceret CO2-udledningen i regionen med 35.000 tons om året og har sikret, at 225.000 børn har lys til at studere om aftenen, og mere end 25.000 nye iværksættere har startet virksomheder.

Fordi der netop nu ligger en stor efterspørgsel på social- og miljømæssig ansvarlighed, kan jeg kun opfordre til at udnytte servicedesign til at optimere og skabe produkter og kundeoplevelser, der viser virksomhedens CSR-værdier. Servicedesign kan hjælpe virksomheder med at vækste gennem en forståelse af kundernes ønsker og behov. Det vil ikke kun gøre bundlinjen bedre, men også gøre verden.

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

03.05.2024CSR.dk

3 veje til at dekarbonisere den tunge godstransport

03.05.2024CSR.dk

Danske C25-selskaber har øget omfanget af deres frivillige skatterapportering

25.04.2024Prysmian Group Denmark A/S

Sponseret

Prysmian 2023 rangering på anerkendte ESG-indekser

17.04.2024CSR.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

10.04.2024CSR.dk

Ny retspraksis i Europa: Klimabeskyttelse som menneskeret

03.04.2024CSR.dk

For lidt plads kan løses med bedre lovgivning

02.04.2024CSR.dk

Mindre afskovning i Amazonas i 2023

21.03.2024CSR.dk

Ultra fast fashion kan få det svært i Frankrig

Jobmarked

Se alle

UN Global Compact Network Denmark

Head of Human Rights & Social Sustainability til UN Global Compact Network Denmarks sekretariat

Danmarks største netværk og læringsmiljø for ESG og bæredygtighed i den private sektor søger en engageret og faglig stærk Head of Human Rights & Social Sustainability til at lede vores aktiviteter for danske virksomheder inden for menneskerettigheder og det sociale område. Vores nye kollega vil få ansvaret for vores arbejde med menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, mangfoldighed og inklusion.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Sustainability strategy and reporting professional

Then look no further. In this role, you can build on your knowledge within this field and gain a thorough understanding of working strategically with sustainability in a large, international company.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Responsible Sourcing Manager - drive a responsible sourcing framework

If you are a current DSV employee and interested in a position in another country, please contact your Human Resource representative to discuss the process and requirements of applying.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SIMAC, Svendborg International Maritime Academy

Undervisere

Vil du være med til at forme fremtidens grønne ledere?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

16.05.2024

DEMANT

ESG Reporting Controller

ESG Reporting Controller - this is the opportunity you have been waiting for! You will have one of the most important roles in our ESG journey.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

DELL A/S

Graduate Account Manager – Join the EMEA Sales Graduate Program!

When you join as a Graduate Account Manager not only will you be embarking on a rewarding career at the heart of technology. You will also be gaining an exceptional all-round experience that will contribute to shaping the future of our business. The program is aimed at building the organization’s future sales leaders with many opportunities to network globally through training and events. Lessons in leadership will also be provided from executives with the possibility to interact and connect with them.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Erhvervsakademi Aarhus
Konference
GRØN - en praksisnær konference

14 oplægsholdere og 11 virksomheder/organisationer viser dig på 1 konference, hvordan du i praksis omstiller fra en lineær til en mere bæredygtig cirkulær forretningsmodel. Alt sammen til 0 kr. - det kræver blot du tilmelder dig.

Dato

08.05.2024

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

13.05.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Food Nation
Konference
Danish Delegation in Vietnam: Sustainable and efficient agri-food production

May 14 – 16, 2024, a Danish delegation will visit Vietnam for an export promotion with focus on sustainable solutions for food production and processing.

Dato

14.05.2024

Sted

Ho Chi Minh City

BSR
Workshop
Bringing Nature In: A Workshop to Jumpstart Your Nature Strategy

The importance of addressing the impacts and risks related to nature and biodiversity have never been more pressing for businesses. However, navigating this complex terrain can be daunting as it overlaps with other sustainability areas, making it difficult to know where to start and what to focus on.

Dato

14.05.2024

Tid

08:30

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - Kolding i maj

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

14.05.2024

Tid

09:00

Sted

Kolding

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Mini MBA – Lederuddannelse

Aros Mini MBA er Danmarks mest ambitiøse Mini MBA – udviklet i tæt samarbejde med landets førende ledelsesekspert, professor Steen Hildebrandt. Lederuddannelsen indfører dig i de klassiske MBA-fag og giver dig samtidig det mest aktuelle inden for ledelse.

Dato

14.05.2024

Tid

08:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus