SDG-rapportering: Vær ærlig, tag alt med og få indstillingen på plads

CSR-kommunikation med SDG’erne som ramme er efterhånden ikke nyt, men hvor og hvordan skal man egentlig starte? Og hvad med SDG-washing? Få det hele med og vær ærlig omkring det, lød det fra bl.a. Danone og Canon på London-konference.

Laura Palmeiro (midt) og Mairead Keigher (th.) på scenen sammen med moderator Delhpine Gibassier fra University of Birmingham. Foto: Anders Kampmann.

14.11.2018

Anders Kampmann, CSR.dk

Et af de tiltag, der vinder frem som rapporteringsværktøj, er FN’s Verdensmål, SDG’erne, som flere og flere selskaber inddrager i større eller mindre grad, når de skal fortælle omverdenen om deres arbejde med eksempelvis klimahensyn, arbejdsforhold eller menneskerettigheder.

Men selvom SDG-rapportering altså efterhånden ikke er nogen nyhed i sig selv, så er der stadig flere uafklarede spørgsmål, for de mange virksomheder, som gerne vil tage strategien til sig – hvor skal man starte, hvad er vigtigt, og hvordan får man fortalt om det til sine forskellige stakeholders uden at det blive beskyldt for at oversælge? Det havde talerne på to sessionerne om emnet selvsagt deres forskellige bud på.

Ved at håndtere sine risici ærligt og helhjertet, kan man undgå SDG-washing eller uheldige reaktioner

Mairead Keigher, Shift

Først og fremmest handler det for virksomhederne om at kortlægge deres CSR-politik og eventuelt justere den i forhold til målene, således at disse bliver en strategisk ramme for ansvarlighedsarbejdet. Dernæst skal virksomhederne afgøre, hvad der er relevant at tage med i sin kommunikation.

Ikke genopfundet hjulet
”Det ansvarsbevidste selskab bør rapportere om alle sine impacts, positive som negative, og ikke bare cherry picke”, lød det fra sustainability integration director for Danone, Laura Palmeiro. Om Danones eget rapporteringsarbejde forklarede hun videre, at det har været en ”lang proces”.

”Vi startede med en mapping af alt, hvad vi mente kom bare i nærheden af at kunne relateres til SDG’erne, herunder vores materiality impacts på tre niveauer. Derefter har vi linket de forskellige indsatser til målene og videre til de mange targets. Vi har ikke genopfundet hjulet; det er eksisterende indikatorer, der har været i spil. Det afgørende er indstillingen”, sagde Laura Palmeiro.

For rådgivningsfirmaet Shift, der specialiserer sig i FN’s vejledende principper om erhverv og menneskerettigheder, gælder det om først og fremmest at fokusere på de mest grundlæggende problemer i form af det, reporting program manager Mairead Keigher kaldte en virksomheds ’salient human rights issues’.

”SDG’erne handler om vores planet og de mennesker, der bor på den, og derfor handler det for klodens virksomheder om at håndtere de risici, der er aktuelle i den forbindelse. Ved at gøre det ærligt og helhjertet kan man samtidig undgå SDG-washing eller uheldige reaktioner”, sagde hun.

Paul Afshar serverede tre ‘ubehagelige sandheder’ omkring rapportering, som satte tingene lidt på spidsen. Foto: Anders Kampmann.

Troværdighed som forsvar
Netop SDG-washing er også på radaren for den irske industriproducent Ingersoll Rand, der arbejder med en bred palet af bæredygtighedsinitiativer, som man gør sit for at rapportere ansvarligt omkring.

”SDG-washing findes, det må vi erkende, men samtidig er det svært at overvåge og håndhæve – har vi overhovedet de rigtigt ’våben’ til det formål? Derfor skal vi som industrivirksomhed levere en troværdig PR-indsats for at fortælle om vores bæredygtighedsstrategi, og hvor vi er på vej hen, på en måde, så vi kan stå inde for det”, forklarede koncernens kommunikationschef for EMEA-regionen, Mike Hall.

Sessionens moderator, Paul Afshar, der arbejder med CSR-strategier for konsulentfirmaet FleishmanHillard Fishburn, satte tingene yderligere på spidsen, ved at indvende, at virksomhederne skal ”stoppe med at lave PR omkring verdensmålene” og fokusere på at ”gøre en forskel” i stedet, eksempelvis ved at ”investere i adfærdsændringer”.

Gøre en forskel vil man givetvis gerne hos elektronikgiganten Canon, hvor man – i naturlig forlængelse af de kameraer, som nok er selskabets mest kendte produkter – bl.a. har valgt hjælpe unge med at kommunikere i billeder omkring SDG’erne.

Ifølge selskabets bæredygtighedschef i EMEA, Stuart Poore, hænger det i høj grad sammen med Canons østasiatiske rødder, der også giver sig udtryk i et omfattende fokus på cirkulær økonomi.

”Der er en grundlæggende japansk filosofi bag firmaet, som indlejrer et ansvarligt forhold til samfundet omkring os i alle strategier og planer. Vores Imaging for Good-initiativ rettet mod børn og unge er et eksempel, ligesom vi også gør en indsats for at skubbe leverandører og partnere i retning af nogle grønnere valg”, sagde han og pegede på virksomhedens Action for Green-program, som man i øvrigt også er ved at udforme en medarbejderversion af.

Læs også: ”Folk skal aktiveres til at tale om SDG’erne”

Og som Mike Hall påpegede afslutningsvis, så ”påvirker i dags beslutninger i morgen, og alt påvirker miljøet, så det med at gøre en positiv forskel, det starter nu”.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

09.12.2025CSR.dk

Nature trækker populært klimastudie trukket tilbage

08.12.2025Troldtekt A/S

Sponseret

Troldtekt modtager igen hæder for ESG-rapportering

04.12.2025Klimaklar

Sponseret

CO₂-regnskabet er en holdsport: Branchenetværk driver dataarbejdet

27.11.2025JUC SERVICE ApS

Sponseret

Derfor er ESG stadig coren i strategien

26.11.2025CSR.dk

Microsoft sløjfer dette års diversitetsrapport

25.11.2025Valified

Sponseret

Markedet tager over: ESG er nu en ledelsesopgave

21.11.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Omnibus-forslag vedtaget i Europa-Parlamentet – nu venter næste runde forhandlinger

10.11.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

VSME-standarden: Endelig en bæredygtighedsstandard, der giver mening for SMV’er

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Karriere i NGOer & Fonde I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi denne gang skarpt på karrieremuligheder i NGOer og fonde.

Dato

18.12.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

18.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online på Teams

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

06.01.2026

Tid

12:30

Sted

Online

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Virksomhedens bæredygtige strategi

Ønsker du strategisk forståelse i hvordan du arbejder med og implementerer virksomhedens bæredygtige strategier? Deltag på dette kursus og lær om bæredygtige startegier. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point.

Dato

08.01.2026

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

08.01.2026

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 9. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

09.01.2026

Tid

12:30

Sted

Zoom