Salling Group investerer milliarder i grøn strøm: ”Det er handling ikke ord, der gælder”

Det var et rent tilfælde, at Salling Group havde en grøn energiplan klar, da energikrisen i år rykkede ind i Europa. Nu er den til gavn på både den klimamæssige og økonomiske bundlinje.

12.12.2022

CSR.dk

Med en investering på 2,4 milliarder kroner tager Salling Group et stort skridt mod et rent og grønt energiforbrug. For pengene får detailgiganten både varmepumper, moderne kølemidler og 570 solcelleanlæg på tværs af sine butikker, varehuse, lagre og hovedkontorer i Danmark, Tyskland og Polen.

”Vi er ikke ude efter at se smart ud eller lyde smart. Vi er ude på at gøre noget, som også gør en forskel. Så det er et meget oprigtigt forsøg på rent faktisk at bidrage,” siger Salling Groups finansdirektør Anders Hagh til Dansk Erhverv Magasinet.

Men man kommer ikke udenom, at det er tale om aldeles heldig timing fra Salling side, anerkender Anders Hagh. For med Ruslands indtog i Ukraine og en energikrises indtog i Europa blev den store investering i egen produktion af vedvarende energi pludselig en meget bedre forretning, end nogen hos Salling havde forestillet sig.

Læs også: ESG-rapportering vinder frem: I Europa presser investorerne på

”Den tyvstart vi fik ved at have lagt planen, inden verden gik af lave, tror jeg, kommer os til gavn nu. Det var lidt heldigt, for det vidste vi ikke på daværende tidspunkt,” fortæller Anders Hagh.

”Hvis der er noget som helst godt, der er kommet ud af den krise, vi er i nu, så er det, at der er kommet en økonomisk case i at gøre det rigtige for klimaet,” tilføjer han.

Flere valg til forbrugerne

Allerede inden udgangen af 2022 vil i alt 139 solcelleanlæg komme i drift, svarende til en produktion på 9,3 GWh. Når udrulningen af de planlagte 570 solcelleanlæg er afsluttet i 2028, vil 25 procent af Salling Groups energiforbrug være dækket af solcelleenergi.

”Vi er meget tilfredse med, at vi på bare ni måneder lykkes med at installere solcelleanlæg, der kan producere to procent af vores samlede el-forbrug, og i løbet af de næste år vil andelen stige markant”, siger Henrik Vinther Olesen, der er CSR-direktør i Salling Group, i en pressemeddelelse.

Som en del af sit arbejde vil Salling Group også gøre det nemmere for sine kunder at gennemskue et produkts værdikæde og dens klimabelastningen. For selvom kunderne ønsker at træffe grønne valg og efterspørger grønne produkt, kan det stadig være svært at lure, hvilket produkt egentlig er mest bæredygtig.

Læs også: Efterspørgslen stiger på biodiversitetskreditter, men der er ikke enighed om effekten

”Hvis tomater, der kan vokse uden opvarmning om sommeren, varmes op i et drivhus om vinteren, er det klart, at klimaaftrykket af vintertomaten er højere. Kører man dem op fra Spanien, kan man tro, at klimaaftrykket er stort, fordi lastbilen skal køre fra Spanien, men det kan være, den er lavere, fordi du så undgår at skulle varme et drivhus op på Fyn,” forklarer Anders Hagh.

Fødevarestyrelsen har oprettet en arbejdsgruppe på tværs af dansk erhvervsliv, der skal tackle netop denne formidlingsudfordring, som Salling Group deltager i. Det endelige mål er at udvikle et enkelt og entydigt klimamærke, så kunder lettere kan navigere i retning af et klimavenligt valg.

”Kompleksiteten i nogle af de valg er ekstremt svær. Det er derfor, at vi samarbejder på tværs af leverandører og detailhandel for at få en mærkning, som kan bruges på produkter og i alle butikker. Det arbejde bakker vi fuldstændig op om, fordi vi tror på det,” afslutter finansdirektøren.

- KCP

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

11.09.2025CSR.dk

Resiliens: Sådan bliver I klar til at håndtere den næste krise

11.09.2025CSR.dk

Første automat af genanvendte strømpebukser åbner i Danmark

10.09.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Små valg, stor forskel – hvem vinder Verdens Bedste Indkøber?

10.09.2025CSR.dk

SCM er (også) en politisk disciplin

09.09.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Ny guide: Gør en forskel med dit kaffeindkøb

09.09.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Fra kaffecykel til millionforretning

08.09.2025BSR

Sponseret

Mining and the Just Transition: Putting People at the Center of the Energy Transition

04.09.2025CSR.dk

Fødevarestyrelsen finder grove brud på økologiregler hos Nordic Sugar

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

Beierholm
Webinar
ESG to the point: Udvidet producentansvar - hvordan indrapporterer I emballage?

Vi oplevede stor interesse for webinaret omkring det udvidet producentansvar for engangsemballage, hvorfor vi har valgt at gentage succesen, så endnu flere virksomheder kan blive klogere på de regler, virksomheden muligvis er omfattet af. Denne gang fortæller vi også, hvorfor det udvidet producentansvar er et godt startsted for en række yderligere værdiskabende ESG- tiltag. Ud over at emballage og affaldsprodukter er centrale i klimaregnskabets Scope 3 afdeling, så skabes der vigtige data til fokus på ecodesign og cirkularitet, som kan være med til at forme ledelsesbeslutninger om strategi og innovation. Disse elementer indgår naturligvis også i både CSRD og VSME rapporteringsstandarderne.

Dato

16.09.2025

Tid

08:15

Sted

Teams

Bureau Veritas
Webinar
Få indsigt i ISO 9001, ISO 14001 & ISO 45001

Deltag på dette webinar, hvis du ønsker et indblik i muligheder og fordele ved en certificering i ISO 9001, ISO 14001 eller ISO 45001.

Dato

16.09.2025

Tid

08:30

Sted

Online