Salling Group investerer milliarder i grøn strøm: ”Det er handling ikke ord, der gælder”

Det var et rent tilfælde, at Salling Group havde en grøn energiplan klar, da energikrisen i år rykkede ind i Europa. Nu er den til gavn på både den klimamæssige og økonomiske bundlinje.

12.12.2022

CSR.dk

Med en investering på 2,4 milliarder kroner tager Salling Group et stort skridt mod et rent og grønt energiforbrug. For pengene får detailgiganten både varmepumper, moderne kølemidler og 570 solcelleanlæg på tværs af sine butikker, varehuse, lagre og hovedkontorer i Danmark, Tyskland og Polen.

”Vi er ikke ude efter at se smart ud eller lyde smart. Vi er ude på at gøre noget, som også gør en forskel. Så det er et meget oprigtigt forsøg på rent faktisk at bidrage,” siger Salling Groups finansdirektør Anders Hagh til Dansk Erhverv Magasinet.

Men man kommer ikke udenom, at det er tale om aldeles heldig timing fra Salling side, anerkender Anders Hagh. For med Ruslands indtog i Ukraine og en energikrises indtog i Europa blev den store investering i egen produktion af vedvarende energi pludselig en meget bedre forretning, end nogen hos Salling havde forestillet sig.

Læs også: ESG-rapportering vinder frem: I Europa presser investorerne på

”Den tyvstart vi fik ved at have lagt planen, inden verden gik af lave, tror jeg, kommer os til gavn nu. Det var lidt heldigt, for det vidste vi ikke på daværende tidspunkt,” fortæller Anders Hagh.

”Hvis der er noget som helst godt, der er kommet ud af den krise, vi er i nu, så er det, at der er kommet en økonomisk case i at gøre det rigtige for klimaet,” tilføjer han.

Flere valg til forbrugerne

Allerede inden udgangen af 2022 vil i alt 139 solcelleanlæg komme i drift, svarende til en produktion på 9,3 GWh. Når udrulningen af de planlagte 570 solcelleanlæg er afsluttet i 2028, vil 25 procent af Salling Groups energiforbrug være dækket af solcelleenergi.

”Vi er meget tilfredse med, at vi på bare ni måneder lykkes med at installere solcelleanlæg, der kan producere to procent af vores samlede el-forbrug, og i løbet af de næste år vil andelen stige markant”, siger Henrik Vinther Olesen, der er CSR-direktør i Salling Group, i en pressemeddelelse.

Som en del af sit arbejde vil Salling Group også gøre det nemmere for sine kunder at gennemskue et produkts værdikæde og dens klimabelastningen. For selvom kunderne ønsker at træffe grønne valg og efterspørger grønne produkt, kan det stadig være svært at lure, hvilket produkt egentlig er mest bæredygtig.

Læs også: Efterspørgslen stiger på biodiversitetskreditter, men der er ikke enighed om effekten

”Hvis tomater, der kan vokse uden opvarmning om sommeren, varmes op i et drivhus om vinteren, er det klart, at klimaaftrykket af vintertomaten er højere. Kører man dem op fra Spanien, kan man tro, at klimaaftrykket er stort, fordi lastbilen skal køre fra Spanien, men det kan være, den er lavere, fordi du så undgår at skulle varme et drivhus op på Fyn,” forklarer Anders Hagh.

Fødevarestyrelsen har oprettet en arbejdsgruppe på tværs af dansk erhvervsliv, der skal tackle netop denne formidlingsudfordring, som Salling Group deltager i. Det endelige mål er at udvikle et enkelt og entydigt klimamærke, så kunder lettere kan navigere i retning af et klimavenligt valg.

”Kompleksiteten i nogle af de valg er ekstremt svær. Det er derfor, at vi samarbejder på tværs af leverandører og detailhandel for at få en mærkning, som kan bruges på produkter og i alle butikker. Det arbejde bakker vi fuldstændig op om, fordi vi tror på det,” afslutter finansdirektøren.

- KCP

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

25.11.2025CSR.dk

Kina brændt inde med 700.000 ton tomatpure ovenpå afsløringer om tvangsarbejde

25.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Brug for kompetencer til ansvarlig virksomhedspraksis? Akademi for Bæredygtige Værdikæder 2026 åbner for tilmeldinger

21.11.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil skære markant i CO2 fra facadevinduer

20.11.2025CSR.dk

Nordic Salt Cycle rejser kapital til at styrke genvindingen af kritiske mineraler i Europa

17.11.2025CSR.dk

Klimavenlig e-handel vokser op til Black Friday

10.11.2025CSR.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025KLS PurePrint A/S

Sponseret

Stærke partnerskaber er nøglen til Scope 3-succes

09.11.2025CSR.dk

Umuligt at nå klimamål uden Scope 3

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

UN Global Compact Network Denmark
Seminar
Seminar: Building Sustainable Value Chains in South Asia

Would you like to get a better understanding of key sustainability challenges and opportunities in India and/or Bangladesh? Would you like to strengthen your work with ESG issues in South Asia? Or do you want to explore export of sustainable solutions to the South Asian industry? Then join this exciting seminar which brings together experts and advisors from India and Bangladesh to dive into the potential of both markets to advance ESG/sustainability issues, market sustainable solutions, and gain competitive advantages.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

København

3H Law
Seminar
Seminar om grøn markedsføring

Formålet med seminaret er at belyse nogle af de hyppigt forekommende problemstillinger, som virksomheder kan stå overfor ved brugen af grønne udsagn i deres markedsføring. Deltagerne vil blive oplyst om de gældende vildledningsregler med fokus på grøn markedsføring og forstå hensynene bag reglerne, samt gøres bekendt med, hvilke udsagn der er sikrest at bruge.

Dato

25.11.2025

Tid

14:00

Sted

København (nærmere adresse TBA)

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Intern audit af ledelsessystemer baseret på ISO 14001 og ISO 45001

Formålet med kurset er at give dig viden om hele auditprocessen og masser af træning i at levere effektive interne audits, der skaber værdi i virksomheden.

Dato

26.11.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

26.11.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

Dansk Standard
Kursus
Kursus i Svanemærket renovering

Du får en dybdegående gennemgang af Svanemærkets krav til renovering af byggeri. Kurset tager udgangspunkt i kriteriegeneration 2 for renovering, der bl.a. stiller krav til miljøundersøgelser og kortlægning af eksisterende byggeri, energi, klima, ressourceeffektivitet, cirkulær økonomi, indeklima, materialer og kemi.

Dato

26.11.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn