Rock – det strategiske match

I kampen mod de største vandt den mindste. Bevæbnet med økologi gjorde Hansens Flødeis sin entre på Roskilde Festival i 2015. Det er en af de 10 cases på halvdagskonferencen Innovative Partnerskaber d. 8. december.

Iskold Rock - et hit for isentusiaster.

04.12.2015

Lars Münter, CSR.dk

Alle virksomheder vil gerne være med på Roskilde Festival og benytte sig af de fordele, det giver, slår Anders Eibye fast, men man skal gøre sit forarbejde grundigt for at komme ind i varmen. Det var således efter et strategisk forarbejde over længere tid, at Hansens Flødeis, som Anders Eibye ejer sammen med sin bror Rasmus, indgik en eneaftale om levering af økologisk is på festivalen i år.
 
Historien bag Hansens Flødeis rækker knap 100 år tilbage, og med 4 generationers familieeje har virksomheden sine rødder i en tradition om, at is skal laves med håndkraft, råvarer fra lokale mælkeproducenter og økologi. Økologi var nu engang det, der fandtes, dengang virksomheden blev grundlagt, og det er i dag selve idegrundlaget for virksomheden. Og med netop økologien havde mejeriet fat i en lang ende, som dens konkurrenter ikke var i nærheden af. For Roskilde Festival har sat sig som mål, at fra 2017 skal 90 % af de madvarer, der sælges fra madboderne, være økologiske, og det sætter i sagens natur turbo på den økologiske efterspørgsel.
 
”Jeg er ikke selv festivalgænger som sådan – jeg var der for 24 år siden –, men vi har længe haft Roskilde Festival i kikkerten,” afslører Anders Eibye, som trods sin manglende festivalerfaring på forhånd vidste, at der var et slægtskab på et højere plan med festivalen: ”Alt, vi laver, skal som udgangspunkt være sjovt – det er selve glæden ved at lave et produkt som vores, og det skal kunne smages i vores is. Og det er også det, Roskilde Festival går ud på: at have det sjovt. Desuden går Roskilde Festival foran for at løfte agendaen for økologi gennem tætte partnerskaber med os og for eksempel Naturmælk. Så aftalen med festivalen passede en-til-en til os. Roskilde Festival er en fed platform til at afprøve nye produkter på, og så er festivalen i sig selv en institution, som viser dens gæster, at økologi er vejen frem – og det taler direkte til vores kunder.”

Bryd traditionen
Nærmest som en gestus til den ny-indgåede aftale har Hansens Flødeis lavet en ny is, der i høj grad bryder med det traditionsbundne og byder samarbejdet med festivalen velkomment. Isens navn er kort og slående ”Rock”, og helt i festivalens ånd er det en is med ”kant og rå chokolade”, som Hansens selv beskriver det, og – det siger sig selv – en smag af ”orange feeling”.
 
”Indrømmet, det var på mange måder noget af et stilbrud for os at lave den is. Men det ligger dybt i vores DNA at have det sjovt og gøre os umage. Roskilde Festival gav os en utroligt stærk platform at udvikle på direkte i samspil med en kundegruppe, vi gerne ville have tættere kontakt til. Festivalens publikum er yngre og mere rockede, så det var nærmest afgjort på forhånd, at vi endte med ’Rock’,” fortæller Anders Eibye med et smil og tilføjer, at ”Rock” blev kåret som bedst ud af 2 med hjælp fra festivalentusiaster, som i stort tal var mødt op til afstemningen: ”Vi havde lavet to varianter, som vi inviterede festivalgængerne til afstemning om på Islands Brygge. Det var lige før folketingsvalget, og det foregik på bedste demokratiske vis. Der var 400 – 500 fremmødte, som stemte med deres ske, og jeg var selv med til stemmeoptællingen.”
 
Rock blev – det siger sig selv – godt modtaget af Roskilde Festival. Anders Eibye var selv med på festivalpladsen for sammen med mange af de ansatte og sin bror at sælge is, og her modtog han publikums feedback direkte – et meget værdifuldt indspark til virksomheden, siger han:
 
”Roskilde Festival giver os mulighed for at få afprøvet ting ’live’; når vi står og snakker med publikum på pladsen, kan vi mærke, hvordan de reagerer. Det er som en kæmpe fokusgruppe, man kan pep-talke med og få noget med tilbage fra. Samtidigt er Roskilde Festival et rigtig godt udstillingsvindue til at prøve tingene af på. Her har vi over 100.000 mennesker, som stemmer med deres køb og giver et kontant feedback på, om de kan lide det eller ikke. Det får du altså ingen andre steder.”
 
Partnerskab med solidt resultat - med rette strategi
I det hele taget har Anders Eibye været ovenud tilfreds ved det nyskabte partnerskab, som har været stort set gnidningsfrit, selv efter hvedebrødsdagene var vel ovre.
 
”Det har været et partnerskab i klassisk forstand, og vi har kun mødt velvilje fra festivalens side. Vi har faktisk ikke oplevet nogen problemer i samarbejdet overhovedet. For eksempel ville vi gerne have vores veteranbiler med på pladsen, og det sagde de ja til, og generelt har det været sådan, at de idéer, vi kom med, var de med på,” siger Anders Eibye, som mener, at ingen virksomhed kan være ved sine fulde fem, hvis den ikke kan få øje på perspektiverne ved at samarbejde med en organisation som Roskilde Festival. Men de skal være omhyggelige med deres forberedelsesarbejde, understreger han: ”Du kan som virksomhed kun komme ind, hvis du har samme retning som Roskilde Festival. Så det gælder om at have et strategisk match – sådan er det altid med partnerskaber, men det gælder i særlig høj grad med Roskilde Festival. Det er helt afgørende, at man checker sin synkronisering i forhold til festivalen: produktet skal være i en kvalitet, som Roskilde Festival kan stå inde for, og det skal frem for alt være bæredygtigt.”
 
For Hansens Flødeis rummer samarbejdet med Roskilde Festival et kæmpe potentiale, og de har masser af gode idéer, som de barsler med at lancere på festivalen ’16 - herunder et nyt produkt.
 
Anders Eibye fortæller om Hansens Flødeis’ samarbejde med Roskilde Festival på halvdagskonferencen Innovative Partnerskaber. Konferencen byder samlet på 10 stærke eksempler frugtbare partnerskaber med festivalen: Madkulturen/Superbrugsen, Naturmælk, Det Runde Bord, LoveSpring, ROCKWOOL International, Husbryggeriet Jacobsen, Tuborg, Peter Larsen Kaffe, Dropbucket og ikke mindst Landbrug & Fødevarer, der lægger lokaler til dagen med afsæt i deres Beercyclingsprojekt. De mange cases bærer vidnesbyrd om en festival, som ikke går af vejen for et godt bæredygtighedssamarbejde, men også om hvor langt partnerskaber mellem vidt forskellige virksomheder og organisationer kan føre, når bare viljen til at gå sammen er der.
 
Konferencen afholdes i et samarbejde mellem Roskilde Festival og Landbrug & Fødevarer og med CSR LINK som initiativtager og facilitator. Moderatorerne for dagen er Rikke Rønholt Albertsen fra Verdens Bedste Nyheder og Kitte Wagner fra Spark, der rådgiver om bæredygtig forandring – begge med solid erfaring fra festivalens partnerskaber. Det er d. 8. december kl. 13 – 17.30 på Axelborg i hjertet af København. Læs mere om dagen og tilmelding på www.csr-link.dk.

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

Danske C25-selskaber har øget omfanget af deres frivillige skatterapportering

03.05.2024CSR.dk

02.05.2024CSR.dk

Ny rapport fra 2030-panelet: Danskerne forbruger og smider mere ud end nogensinde før

25.04.2024Prysmian Group Denmark A/S

Sponseret

Prysmian 2023 rangering på anerkendte ESG-indekser

17.04.2024CSR.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

10.04.2024CSR.dk

Ny retspraksis i Europa: Klimabeskyttelse som menneskeret

03.04.2024CSR.dk

For lidt plads kan løses med bedre lovgivning

02.04.2024CSR.dk

Mindre afskovning i Amazonas i 2023

21.03.2024CSR.dk

Ultra fast fashion kan få det svært i Frankrig

Jobmarked

Se alle

UN Global Compact Network Denmark

Head of Human Rights & Social Sustainability til UN Global Compact Network Denmarks sekretariat

Danmarks største netværk og læringsmiljø for ESG og bæredygtighed i den private sektor søger en engageret og faglig stærk Head of Human Rights & Social Sustainability til at lede vores aktiviteter for danske virksomheder inden for menneskerettigheder og det sociale område. Vores nye kollega vil få ansvaret for vores arbejde med menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, mangfoldighed og inklusion.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Sustainability strategy and reporting professional

Then look no further. In this role, you can build on your knowledge within this field and gain a thorough understanding of working strategically with sustainability in a large, international company.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Responsible Sourcing Manager - drive a responsible sourcing framework

If you are a current DSV employee and interested in a position in another country, please contact your Human Resource representative to discuss the process and requirements of applying.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SIMAC, Svendborg International Maritime Academy

Undervisere

Vil du være med til at forme fremtidens grønne ledere?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

16.05.2024

DEMANT

ESG Reporting Controller

ESG Reporting Controller - this is the opportunity you have been waiting for! You will have one of the most important roles in our ESG journey.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

DELL A/S

Graduate Account Manager – Join the EMEA Sales Graduate Program!

When you join as a Graduate Account Manager not only will you be embarking on a rewarding career at the heart of technology. You will also be gaining an exceptional all-round experience that will contribute to shaping the future of our business. The program is aimed at building the organization’s future sales leaders with many opportunities to network globally through training and events. Lessons in leadership will also be provided from executives with the possibility to interact and connect with them.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Erhvervsakademi Aarhus
Konference
GRØN - en praksisnær konference

14 oplægsholdere og 11 virksomheder/organisationer viser dig på 1 konference, hvordan du i praksis omstiller fra en lineær til en mere bæredygtig cirkulær forretningsmodel. Alt sammen til 0 kr. - det kræver blot du tilmelder dig.

Dato

08.05.2024

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

13.05.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Food Nation
Konference
Danish Delegation in Vietnam: Sustainable and efficient agri-food production

May 14 – 16, 2024, a Danish delegation will visit Vietnam for an export promotion with focus on sustainable solutions for food production and processing.

Dato

14.05.2024

Sted

Ho Chi Minh City

BSR
Workshop
Bringing Nature In: A Workshop to Jumpstart Your Nature Strategy

The importance of addressing the impacts and risks related to nature and biodiversity have never been more pressing for businesses. However, navigating this complex terrain can be daunting as it overlaps with other sustainability areas, making it difficult to know where to start and what to focus on.

Dato

14.05.2024

Tid

08:30

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - Kolding i maj

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

14.05.2024

Tid

09:00

Sted

Kolding

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Mini MBA – Lederuddannelse

Aros Mini MBA er Danmarks mest ambitiøse Mini MBA – udviklet i tæt samarbejde med landets førende ledelsesekspert, professor Steen Hildebrandt. Lederuddannelsen indfører dig i de klassiske MBA-fag og giver dig samtidig det mest aktuelle inden for ledelse.

Dato

14.05.2024

Tid

08:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus