Renault på vej med 450 elbiler i København

Den franske bilproducent har indgået et samarbejde med aktøren GreenMobility. Sammen vil de to indsætte 450 fritflydende elbiler i den danske hovedstad til efteråret. Den største konkurrent, DriveNow, hilser det nye projekt velkommen.

450 Renault Zoe vil fra september rulle ud i de københavnske gader..

02.06.2016

Anders Kampmann, CSR.dk

Der bliver kortere mellem elbilerne i de københavnske gader til september. Til den tid vil et nyt samarbejde mellem den franske bilgigant Renault og det danskejede selskab GreenMobility nemlig slippe 450 elbiler løs i den danske hovedstad.

Læs også: Deleøkonomi i transportbranchen kan give klimabonus

Det drejer sig om modellen Zoe, en kompakt bybil, tre-dørs, automatgear og ifølge Renault en meget enkel bil at betjene. De vil i løbet af den første efterårsmåned blive fordelt rundt omkring i byen og vil fra da af fungere som både freefloating og med et antal faste pladser. Potentielle brugere skal så registrere sig hos GreenMobility og downloade en app, hvorigennem de så kan finde og booke bilerne. Der afregnes pr. minut (prisen er endnu ikke kendt) til en takst, der vil inkludere forsikring, brændstof, parkering, skatter og afgifter, bompenge, mv.

Hos Renault ser man selvsagt frem til samarbejdet med GreenMobility.

”Elbiler er en stor prioritet for os, Zoe er flagskibet, og den her aftale har givet os den største enkeltordre på modellen nogensinde. Det tager vi som en belønning på de indtil videre omkring 30 mia. kr. vi har investeret udviklingen af elbiler, som vi mener er klart den bedste løsning til delebiler i byer”, sagde Directeur Vehicule Electrique Europe for Renault, Cedric Lacour, da konceptet blev lanceret på den franske ambassade tidligere på ugen.

Konkurrent til DriveNow
Hvis hele setuppet lyder bekendt, er det ikke tilfældigt. Med bestyrelsesformand for GreenMobility Henrik Isaksens ord, så har man mere eller mindre kopieret konceptet fra DriveNow, samarbejdet mellem Arriva og BMW, der har kørt i godt et års tid og har 400 elbiler på gaden i København. Henrik Isaksen lægger da heller ikke skjul på, at ”DriveNow er en konkurrent, men vi tror der er plads til en aktør mere i Hovedstaden, og at det vil kunne få endnu flere til at fravælge det at have egen bil”, som han sagde.

GreenMobilitys operationsområde rækker lidt længere nordpå en DriveNows, til gengæld mangler det lidt i det nordvestlige hjørne. Grafik: GreenMobility.

Den opfattelse deler man langt henad vejen hos DriveNow, der tager imod den nye aktør med ro i sindet og (nogenlunde) åbne arme, samtidig med at man afventer at se fungere på gaden.

Læs også: Vi skal deles om de smarte byer

”Overordnet set mener vi, at det er en fordel med flere spillere på markedet, og vi er ikke uvant med konkurrence. Det giver øget fokus på mulighederne og konceptet, og delebiler er generelt en del af den bæredygtige løsning på de problemer vi oplever globalt med trængsel, forurening, CO2-udslip etc.”, siger salgs- og marketingmanager for DriveNow Danmark, Thomas Troels Schmidt.

Operationsområderne for GreenMobility og DriveNow er stort set ens, det samme gælder bilerne, og man må formode, at minutprisen hos førstnævnte kommer til at lægge sig tæt op af de 4 kroner, DriveNow tager for at køre i sine BMW i3’er. Det er dog ikke noget, der umiddelbart får Thomas Troels Schmidt til at forudse ændringer i det koncept, man indtil videre har haft god succes med.

DriveNows operationsområde. Grafik: DriveNow.

Plads til begge aktører
”Vi må jo tage det som et skulderklap, at de kopierer vores model, og så må vi jo vente med at se, hvordan det kommer til at se ud i praksis. Jeg kan dog sige, at vi ikke kommer til at konkurrere direkte på pris. Vi har fundet en forretningsmodel, der løber rundt, og den holder vi fast i. Derudover mener vi også, at vi har en fordel i vores samarbejde med Arriva, hvor 65 procent af vores kunder har registreret sig med deres Rejsekort”, siger han.

Hos GreenMobility tror Henrik Isaksen på, at de to ordninger kan supplere hinanden og at København kan rumme dem begge, bl.a. også på baggrund af de forskelle, der trods alt er på de to.

Læs også: DriveNow: Ærgerligt at Car2Go lukker

”Delebilsmarkedet er på vej frem globalt og vil vokse meget de kommende år, og det vil vi gerne være en del af. Vi har en model, hvor vi vil sørge for, at bilerne bliver ladet op, en app, der også inkluderer andre transportformer (bus, tog og cykel, red.) og med de faste pladser, hvor vores brugere altid vil kunne finde en bil, så tror vi på, at vi kan få succes med det her samarbejde”, sagde han.

Udover København regner GreenMobility med også at etablere sig i Stockholm og Oslo inden for de næste 18 måneder.

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

21.08.20253H Law

Sponseret

Dokumentation af grønne påstande – hvad kræver loven?

20.08.2025CSR.dk

Strikkere sørger for kæmpe beløb til Unicef i Gaza

18.08.2025BSR

Sponseret

Developing Integrated Approaches to Human Rights, Climate, and Nature

15.08.20253H Law

Sponseret

Klimakompensation og markedsføring: En juridisk balancegang

07.08.20253H Law

Sponseret

Grønne udsagn og den konkrete vurdering

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00