Rapport: Store virksomheder skal bekæmpe vandmangel

Multinationale virksomheder skal tage ansvar, når det kommer til rent drikkevand og manglen på samme i de byer, hvor de driver forretning. Sådan lyder opfordringen i den årlige ESI-rapport fra Earth Security Group.

663 millioner mennesker på verdensplan lever uden rent drikkevand. Nu skal multinationale virksomheder komme ind i kampen, lyder det fra Earth Security Group..

22.06.2016

CSR.dk

Manglen på rent drikkevand er stadig et stort problem mange steder i verden: 663 millioner mennesker ifølge FN lever uden adgang til det vand, vi herhjemme tager for givet, og problemet er også en af udfordringerne i organisationens mål for bæredygtig udvikling.

Men ifølge en ny rapport skal større virksomheder, som driver forretning i byer, hvor vandmangel er et stort problem, tage ansvar og gøre mere for at bekæmpe problemet.

Læs også: Virksomheder sætter vandmangel på dagsordenen

Sådan lyder opfordringen i den såkaldte Earth Security Index-rapport for 2016, som netop er blevet offentliggjort på vegne af Earth Security Group – et værktøj til risikovurderinger for erhvervsledere og statslige organer.

Rapporten opfordrer til, at virksomhederne skal tilpasse sig de samfundsmæssige prioriteringer i de lande, de opererer i. Opfordringen kommer på baggrund af en undersøgelse, som er gået i dybden med 75 af de største offentligt registrerede, multinationale selskaber. Det skriver netmediet Edie.

En af konklusionerne er således, at udtømning af grundvand og grundvandsmagasiner er den væsentligste risiko for virksomheder, der opererer i 45 udviklingslande, hvor vandmangel er et stort problem.

”Det vi ser med grundvandsmagasiner er en geopolitisk udfordring, som mindre virksomheder ikke kan håndtere alene; risikoen er så stor, at lande og multinationale selskaber skal finde en måde at samarbejde på om udfordringen”, lyder det fra Alejandro Litovsky, der er hovedforfatter på ESI-rapporten.

Samarbejde på tværs af landegrænser
Mange af de omtalte grundvandsmagasiner er placeret under jorden på tværs af landegrænser, og rapporten peger derfor på, at udfordringerne med vandmangel skal løses uden om politiske interesser. Derfor foreslår rapporten, at virksomhederne opretter en ny form for ledelse, der arbejder med regeringer for at fremme tiltag i de berørte ulande.

At have rent vand som mål er ligeledes et punkt, der kan bruges til at opbygge relationer virksomheder og lande imellem, lyder det i rapporten fra Earth Security Group.

Coca-Cola Enterprises er allerede gået ind i kampen om det rene drikkevand. Således har læskedrik-giganten opstartet et samarbejde med WWF Verdensnaturfonden for at genoprette vitale vandområder og flodsletter langs Donau-floden.

Læs også: Grundfos skal løse global vandkrise

Ud over manglen på rent drikkevand peger rapporten også på social modstand over for nye projekter, beskæftigelsespres og ustabile elnet som kritiske ulands-faktorer, der er i farezonen for at eskalere yderligere.

- KLZ

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

16.10.2025CSR.dk

Containerrederierne lover grønnere sejlads mens CO2-udledningerne slår rekord

14.10.2025CSR.dk

Forskere advarer om globale klimavendepunkter men ser også nye muligheder

14.10.2025CSR.dk

Tøjbjerge vokser: Ubrugt fast fashion fra Kina fylder danske genbrugspladser

14.10.2025Alexandra Instituttet

Sponseret

Fra grønne fingre til grønne strategier

13.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Vidensdeling på tværs af grænser

09.10.2025CSR.dk

Norwegian vinder udbud om grøn indenrigsrute: Skal flyve på mindst 40 procent bæredygtigt brændstof

09.10.2025CSR.dk

Affaldsvirksomhed på Mors får skarp kritik og flere påbud for ulovlig affaldshåndtering

08.10.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Facilities Mgt leverer på Bæredygtighed

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Regulations, Reporting, and Target Setting

Join our upcoming 2025 Webinar Series: As the first webinar in the series, this session will help participants to understand what the latest regulations and requirements mean for their approach to Scope 3 over the short, medium, and long term. Insights from influential bodies, in addition to business case studies, will demonstrate how aligning with the needs of these key stakeholders can justify investment into more effective data collection, stronger collaboration within value chains, and greater transparency in reporting.

Dato

16.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online