Rapport: Flyselskabernes klimainitiativer har utrolig lille effekt

Verdens førende flyselskaber er ikke i nærheden af at leve op til de løfter, der er afgivet omkring reduktion af luftfartens udledninger, vurderer ny rapport, der efterlyser CO2-afgifter og mere forskning i udviklingen af alternative brændstoffer.

Selvom verdens luftfartsselskaber tager aktion i kampen mod CO2-udledning, er deres initiativer langt fra gode nok. Det vurderer rapporten..

26.05.2020

CSR.dk

Som aktører i en af de mest klimatunge industrier i verden har flere af verdens største flyselskaber lanceret planer for at blive CO2-neutrale i den nærmeste fremtid eller afprøve alternative brændstoffer. Spørgsmålet er dog, i hvilken grad de forskellige klimatiltag reelt gør en mærkbar forskel. 

Læs også: Luftfarten skal gøres grønnere som tak for hjælp under coronakrisen

Det er blandt andet, hvad Susanne Becken, der er professor ved Griffith University i Brisbane, Australien, med rapporten ‘Airlines initiatives to reduce climate impact’ har undersøgt. Det skriver Videnskab.dk.

I rapporten forsøges der at finde svar på, hvad 58 af de største flyselskaber i verden gør for at leve op til deres respektive klimaløfter. Og det er ikke specielt opløftende læsning.

Effektive flyveture udleder stadig CO2
Således vurderer rapporten, at verdens flyselskaber tilsyneladende ikke gør nok, når man sammenligner deres tiltag med, hvad der ellers bliver gjort i forsøget på at stoppe den fortsatte stigning i CO2-udledningen.

Susanne Beckens forskning viser godt nok, at 75 procent af de største luftfartsselskaber har forbedret deres CO2-effektivitet målt som CO2 per disponibelt sæde. Dette er imidlertid ikke det samme som en samlet reduktion i de totale udledninger.

The Conversation bruger det spanske flyselskab Iberia som eksempel: i 2017 reducerede selskabet sin udledning per sæde med 6 procent, men den samlede udledning af de skadelige drivhussgasser steg med omkring 7 procent samme år pga vækst i antallet af flyvninger. 

Ydermere udgjorde de klimatiltag som de 58 flyselskaber iværksatte i 2017 samlet en forbedring på 1 procent i 2018. Det er mindre end industriens målsætning på en 1,5 procents effektivitetsforbedring, som derudover blev sat i skyggen af branchens 5,2 procents årlige emissionsstigning.

Helhedsbillede
Luftfartsselskaberne har meldt ud, at de på tværs af 22 områder vil iværksætte en række klimainitiativer, herunder en ny eller optimeret luftflåde, forbedret motoreffekt, vægtreduktioner og optimering af flyruterne. Rapporten har således sat interessante tiltag i perspektiv til selskabernes årlige CO2-udslip:

  • Singapore Airlines har modificeret motorerne på sine A380-fly og sparet 26.326 ton CO2 (det svarer til 0,24 procent af selskabets årlige udledning)
  • KLM har bestræbt sig på at reducere vægten ombord, hvilket har ledt til en 13.500 tons CO2-reduktion (0,05 procent af selskabets årlige udledning)
  • Etihad Airlines rapporterer besparelser på 17.000 ton CO2 efter at have optimeret flyruterne (0,16 procent af deres årlige udledning)

Derudover har 19 af de 58 flyselskaber investeret i alternative brændstoffer. Dog melder rapporten om et meget lille omfang af selskabernes forsknings- og udviklingsprogrammer. 

Læs også: Norwegian reducerer CO2-udledning med 200.000 tons om året

Her nævnes Air Canada som endnu et eksempel, da selskabet i 2018 som en del af Earth Day annoncerede en udledningsbesparelse på 160 ton ved at blande 230.000 liter biojetbrændstof i tanken på 22 indenrigsture. Mængden af brændstof var imidlertid ikke nok til at kunne fylde end en enkelt tank på et A380-fly, der har en kapacitet på 300.000 liter. 

Nødvendige ændringer
Sammenlagt mener rapporten ikke, at flyselskabernes klimaindsats opnår nok i forhold til det der skal til. Derfor fremsætter den følgende tre tiltag:

  1. Alle flyselskaber skal implementere alle foranstaltninger på tværs af 22 kategorier beskrevet i rapporten.
  2. Der skal forskes endnu mere i udviklingen af alternative brændstoffer - brændstoffer, som har en mærkbar og positiv effekt på industriens CO2-udledning.
  3. Verdens regeringer kan indføre CO2-afgifter og derefter investerer i mere hensigtsmæssige alternativer. Regeringerne kan desuden indføre incitamenter, der tilskynder udviklingen af bæredygtige brændstoffer samt anden infrastruktur, herunder tog, elektriske fly eller kortere rejser.

- HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

17.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service bidrager til produktion af solenergi i nyt partnerskab

13.11.2025CSR.dk

Nyt studie: Danmark blandt de dårligste i verden til at genanvende plastik

11.11.2025Comm2ig

Sponseret

Millioner af computere står overfor at blive udfaset verden over. Men er det på det rigtige grundlag?

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense