Rapport: Europas sidste ’sorte’ bil skal sælges senest i 2035

Hvis Europa skal nå målet om at decarbonisere transportsektoren i 2050, så skal den sidste bil med forbrændingsmotor sælges i starten af 2030’erne, hvorefter primært elbiler skal tage over, fastslår ny rapport. Men det vil ikke stoppe efterspørgslen på olie, mener IEA-topchef.

Elbiler (opladet med vedvarende energi) skal dominere gadebilledet i de europæiske byer i fremtiden. Allersenest i 2035 skal det være slut med salget af benzin- og dieselbiler, mener T&E..

26.11.2018

Anders Kampmann, CSR.dk

Et af de centrale mål i Parisaftalen fra 2015 er knyttet til transportsektoren, som i europæisk regi skal være decarboniseret i 2050, hvis målsætningen om en begrænsning af den globale opvarmning på 1,5-2 grader skal være realistisk.

For at det kan lykkedes, skal den sidste bil med forbrændingsmotor sælges i starten af 2030’erne. Det er konklusionen i en ny rapport, Roadmap to decarbonising European cars, fra den grønne transport-NGO Transport & Environment (T&E).

Analysen peger på, at de mange tiltag, der sigter efter at reducere antallet af biler på vejene (højere brændstofpriser, road pricing, bedre offentlig transport etc.), kun vil føre til en reduktion i drivhusgasudledningerne på maksimalt 28 procent i 2050.

’Det tunge løft’ i sektoren skal derfor komme fra et skift til nuludledningskøretøjer allersenest i 2035. De biler med forbrændingsmotorer, der stadig måtte være på gaden i 2050, skal gøres ulovlige, lyder anbefalingen.

Og det skal i høj grad være de rene elbiler, der overtager vejene. T&E’s rapport viser således, at det vil være stort set umuligt at fremstille tilstrækkelige mængder flydende, low carbon-brændstof til Europas biler. Avanceret biobrændstof kan kunne dække 3,5 procent af behovet i 2030, og syntetiske versioner er dyre, ineffektive og enormt energikrævende.

Om skiftet lykkes er ifølge T&E i vid udstrækning op til de europæiske politikere, som skal løfte ambitionerne i de nuværende udspil til CO2-reduktioner, som man mener ligger ’langt under’ det niveau, der er nødvendigt.

”Hvis vi vil undgå farlige klimaforandringer er vi nødt til at få gang i markedet for elbiler meget hurtigere end de foreslåede reguleringer. Gennem reformer af beskatningen på køretøjer og brændstoffer, eller ved at introducere nuludledningszoner, har regeringerne værktøjerne til at gøre dette. Spørgsmålet er så, om de vil vælge at bruge dem”, siger dataanalytiker for T&E, Thomas Earl.

Volkswagen præsenterede en stribe elbiler på sidste års motorshow i Hannover. I fremtiden kommer der endnu flere - og billigere - elektriske køretøjer fra den tyske gigant. Foto: VW.

VW skruer op for elbilproduktionen
En af de bilproducenter, der vil støtte op om omstillingen, er tyske Volkswagen, der ifølge Auto News Europe har planlagt produktion af 15 mio. elbiler på sine fabrikker i de kommende år. Den store skala skal sikre, at bilerne bliver både bedre og betydeligt billigere fremover, forklarer CEO Herbert Diess.

”En reduktion i prisen på 40 procent, men samtidig en meget bedre bil; dobbelt så lang rækkevidde, større interiør, men på ydersiden stadig en kompakt bil”, siger han til ANE om næste generation af den elektriske VW Golf.

… men der er stadig brug for olie
Omlægningen af personbilsektoren er imidlertid slet ikke nok til at håndtere den globale opvarmning sig selv, da den slet ikke vil stoppe efterspørgslen på olie. Det sagde topchefen for det internationale energiagentur, IEA, Fatih Birol, på olieselskabet Equinors (det tidligere Statoil) efterårskonference i Oslo i sidste uge, ifølge Dagens Næringsliv.

”Nogen mennesker tror elektriske biler vil betyde afslutningen på oliealderen, og at elektriske biler er en løsning på klimaudfordringerne. Det er ikke bare forkert. Det er meget, meget forkert. Alle biler i verden er ansvarlige for 20 procent af verdens olieefterspørgsel og i forhold til udslippet udgør biler kun otte procent”, sagde Fatih Birol ifølge DN, og udpegede kul, der ifølge IEA står for 40 procent af verdens CO2-udslip, som den store synder

Direktør for IEA, Fatih Birol, mener ikke, at omstillingen af personbilsektoren til eldrift vil stoppe efterspørgslen på olie. Foto: IEA.

IEA tror selv, at der i 2040 vil være 300 mio. elbiler i verden ud af en samlet flåde på omkring to mia. biler. På grund af behov fra andre sektorer, regner organisationen derfor med, at efterspørgslen på olie vil fortsætte med at vokse, om end i et lavere tempo end i de seneste år.

”Væksten kommer fra fly, lastbiler og petrokemisk industri”, sagde Birol.

Historisk top på det globale CO2-udslip
IEA fremlagde for nylig sin store analyse af verdens energimarkeder, The World Energy Outlook, og her var hovedkonklusionen heller ikke ligefrem opløftende. Verdens drivhusgasudslip er højere end nogensinde før. Af samme årsag er Fatih Birol heller ikke specielt optimistisk i forhold til at opfylde målene i Parisaftalen.

”Det er ikke umuligt, men vi har brug for et mirakel. Når jeg ser på de første ti måneder i år, kan jeg forsikre om, at det globale udslip i 2018 vil nå en historisk top. Det er et alarmerende signal”, sagde han ifølge DN, og lagde en stor del af ansvaret for at ændre kursen over på klodens politikere.

”Jeg tror vi kan (nå nuludledning i 2050, red.), hvis vi tager de rette beslutninger. Men det gør vi ikke lige nu. Chancerne er meget, meget små. Jeg ser ikke den politiske vilje. De enkelte lande når ikke engang sine nationale mål”, lød det fra Birol.

Læs også: Klimaudspil: Der skal deadline på udfasning af benzin- og dieselbiler

Hos VW ser man også kul, der står for 28 procent af de globale energimiks, som den store udfordring, som transportsektoren ikke kan løse alene.

”Vil alle biler blive elektriske?”, spørger Herbert Diess retorisk ANE og svarer selv:

”Nej, ikke inden for en overskuelig fremtid. Vedvarende energi er et must. Hvis du ikke har vedvarende energi, eller i det mindste en energiproduktion med et lavt CO2-udslip, så kører du på kul i stedet for olie, og det giver ikke mening.”

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

09.06.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Middelfart Erhverv inviterede til digital Klimakamp

06.06.2025Brdr. Dahl A/S

Sponseret

Brødrene Dahl sætter CO2-tal på 70.000 varer

05.06.2025CSR.dk

Regningen stiger: Klimaskader har allerede kostet samfundet milliarder

04.06.2025CSR.dk

Klimarådet i nyt notat om klimafremskrivningen: Regeringen skal følge implementeringen tæt

03.06.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

03.06.2025NRGreen ApS

Sponseret

NRGreen bygger 11 MW solcellepark med 5 MW batteri i Sorø

02.06.2025CSR.dk

Frode Laursen skruer op for den grønne omstillingsfart

01.06.2025Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København