På vej mod større gennemsigtighed

Copenhagen Fashion Summit 2018's første panel handlede om gennemsigtige leverandørkæder. Debatten viste, at der er forandring til det bedre at spore, men at grundlæggende issues som for mange standarder stadig skal tages hånd om.

Næsten 60% af deltagerne i en interaktiv poll under paneldebatten mente, at der ville være den nødvendige information tilgængelig for informerede, bæredygtige køb i 2030. Foto: Copenhagen Fashion Summit.

16.05.2018

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

”Glad eller ikke glad – hvad er der at tale om? Det er et grundlæggende faktum at den findes og hvis man ikke er med i den eller Alliancen, så har man ikke en forretning.”

Det er Bangladesh Accorden, der bliver talt om her. Og den der taler er Mostafiz Uddin fra Bangladesh, hvor hans virksomhed er en af modebranchens mange underleverandører og han samtidig har etableret samarbejdsorganisationen Bangladesh Apparel Exchange.

Hvad taler vi om, når vi taler om transparency

Transparency – eller gennemsigtighed på dansk – er et af de begreber som bruges om mangt og meget, når man snakker CSR. Af samme grund blev der i paneldebatten indledt med et par definitioner:

Transparency
Offentliggørelse af information i standardiseret format, som gør sammenligninger mulige, og som er åbent tilgængelige for alle.

Traceability – sporbarhed
At man kan få information om hvor, hvornår og hvordan et produkt er produceret. Betragtes ofte som en forudsætning for transparency.

Replikken faldt som svar på et indlæg fra en af de dygtige, ambitiøse, men også meget corporate kvinder i panelet, som fra deres positioner som bæredygtighedsansvarlige i internationale brands og detalihandelskæder talte om vigtigheden af transparency. I de kredse er det åbenbart vigtigt ikke at nævne Bangladesh-accorden uden samtidig at sige, at man anerkender, at der også er elementer, man ikke kan være helt glad for.

’Rana Plaza kan ikke ske i dag’
Men der, midt på den store scene i DR’s Koncerthus d. 15. maj 2018, sad så også Mostafiz Uddin. Den første bangladeshiske leverandør nogensinde, som var på scenen til Copenhagen Fashion Summit – det årlige bæredygtighedstopmøde for mode- og tekstilbranchen.

”Mine venner i Bangladesh spurgte hvorfor jeg orkede at tage herover. ’De vil bare tale om Rana Plaza’, sagde de. Men så lad os tale om det, siger jeg, og fortælle at det ikke kan ske i dag. Med Bangladesh Accorden og Alliance for Bangladesh Worker Safety er der skabt så meget gennemsigtighed og traceability, at leverandører kun overlever, hvis de er dækket af en af en af de to organisationer,” sagde han.

Enighed om både fordele og barrierer
Dermed ikke sagt, at alt er godt i Bangladesh og i relationerne mellem kunder og leverandører, eller i arbejdet med transparency internt i de store virksomheder.

Alle er enige om at transparency er den eneste vej frem, den eneste måde at leve op til kundernes stigende forventninger om offentligt tilgængelig information, den eneste måde at ændre og forbedre vilkårene for arbejdere og miljø, at ændre kulturer – både i branchen og i samfundet i det hele taget, og ofte den eneste måde at leve op til sit purpose og værdigrundlag.

Alle er også enige om, at der er en tydelig forandring i gang, både i de globale brands og leverandører i Bangladesh, hvor opgøret med manglende viden og information og gennemsigtighed er i fuld gang.

Samtidig er det dog også en stor og ressourcekrævende opgave for kundevirksomhederne at få greb og hold om hele deres forsyningskæde, sagde repræsentanterne for Target og G-Star Raw, som desuden var enige med NGO’en Fashion Revolutions paneldeltager, som fortalte om en branche drevet af hemmeligholdelse og lukkede døre – af konkurrencemæssige årsager, og at transparency om end stærkt nødvendig også var en stor forandring.

Selvom Mostafiz Uddin var oprigtigt interesseret i alle de issues og forhindringer, de andre talte om, så ville han dog lige nævne et par ting. For det første at der stadig er alt for mange Code of Conducts og individuelle kravslister og audits, så kunne man dog ikke enes om én fælles standard? Og samtidig gøre noget for at sikre et ”level playing field”, så man ikke taber penge på at tage ordentligt ansvar? Nå ja, og måske kunne vi både få talt om og kommunikeret til kunderne og virksomhedslederne, at transparency og ordentlige forhold i leverandørkæden koster penge, og at det skal alle være med til at betale for – også kunderne.

Et fælles system på vej i knap så fuld fart
Får vi nogensinde ét system og en standard – spurgte moderatoren så? Panelet svarede måske.

De fremhævede dog, at det allestedsnærværende Sustainable Apparel Coalition, en medlemsbaseret, udviklings-, dataindsamlings- og samarbejdsorganisation for mode- og tekstilbranchen, var i gang med at udvikle en sådan fælles standard. Hertil skal siges, at det ville hjælpe hele branchens transparency, hvis flere enten meldte sig ind eller i al fald afleverede data til SAC, som i dag dækker måske 50% af branchen. 

Tilhørerne i salen var dog optimistiske. I en interaktiv poll var de under seancen blevet spurgt, hvornår de regnede med, at man ville have nok information til at købe med øje for bæredygtighed på et informeret grundlag. Den situation mente en stor overvægt af salen, ville være på plads allerede i 2030. (Se foto øverst i artiklen). 

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus:modebranchens forandring

Relateret indhold

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fra vision til forretning: SMV’er kan vinde markedsandele ved at satse på bæredygtighed

24.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Det er verdens grønneste virksomhed, og de måler alt: - Det er dumt at lade være

10.04.2025BSR

Sponseret

Maintaining Sustainability and Human Rights Principles as Supply Chains Upend

10.04.2025BSR

Sponseret

Maintaining Sustainability and Human Rights Principles as Supply Chains Upend

07.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric lancerer skræddersyet løsning til SMV’ers bæredygtighedsarbejde

02.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Mobile datacentre er fremtiden – Schneider Electric opskalerer produktionen

01.04.2025Fristads Kansas

Sponseret

I front i tekstilbranchen: Virksomhed har cirkulær produktion i kernen af sin forretning

31.03.2025Schneider Electric

Sponseret

Harmony NFC kontrolrelæer og timere er nu fuldt kompatible med iOS

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - April

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

28.04.2025

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering: Fra krav til praksis

Få hands on erfaring med CSRD-bæredygtighedsrapportering

Dato

29.04.2025

Sted

Nyborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

29.04.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Introduktion til ISO 20001: Minimering af Food Waste & Loss

Vidste du godt, at der er en ny ISO-standard på vej, som fokuserer på at minimere fødevareaffald og -tab på en systematisk måde? Denne standard, der forventes udgivet i 2026, har fået betegnelsen ISO 20001.

Dato

29.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

29.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online på MS Teams