Olieselskab vil offentliggøre klimadata efter pres

BP bøjer sig for pres fra investorer i Climate Action 100+ og vil fremover offentliggøre data for, hvordan fremtidige olie- og gasinvesteringer flugter med FN’s Klimaaftale.

BP vil efter pres fremover offentliggøre data for, hvordan fremtidige olie- og gasinvesteringer flugter med FN’s Klimaaftale..

08.02.2019

CSR.dk

De fleste har nok en ide om, at olieselskaber ikke er gode for klimaet, da de udleder store mængde CO2 ved afbrænding hos slutbrugerne. Præcis hvor store mængder, der er tale om, er der dog nok færre der ved, og det er da også sjældent et samtaleemne, når olieindustriens ledere samles.

Det kan dog ændre sig nu. BP vil nemlig fremover offentliggøre data for, hvordan fremtidige olie- og gasinvesteringer flugter med FN’s Klimaaftale.

Læs også: Aktive investorer går efter olieselskaberne

Det skriver Finans.dk.

”BP er forpligtet til at hjælpe med at løse den dobbelte udfordring, der består i at skaffe mere energi med færre udledninger. Den øgede rapportering vil give investorerne større klarhed over, hvordan koncernen kan fortsætte med at levere værdi i energiomstillingen på måder, der er konsistente i forhold til FN’s Klimaaftale”, siger BP’s bestyrelsesformand Helge Lund i en børsmeddelelse.

Ifølge Finans.dk stammer initiativet dog ikke fra BP selv, men derimod fra investorer i Climate Action 100+, der til BP’s ordinære generalforsamling stiller forslag om, at BP skal opstille en strategi for reduktion af udledningen af drivhusgasser; herunder i forbindelse med fremtidige investeringer. Tillige skal den samlede aflønning af direktører afspejle, hvordan de efterlever disse krav.

Fortsat bekymring hos investorer
Climate Action 100+ omfatter 310 investorer, der til sammen har aktiver for mere end 208.000 mia. kr. under forvaltning. De har noteret sig, at BP’s bestyrelse anbefaler gruppens forslag, men det er dog ikke nok til at gøre dem tilfreds.

”Investorerne er fortsat bekymrede over, at koncernen (BP) endnu ikke har fremlagt sin strategi, herunder hvordan den planlagte vækst i olie- og gasudvindingen skal kompenseres gennem investeringer i forretningsområder med meget lave udledninger for at kunne efterleve FN’s Klimaaftale”, hedder det i en udtalelse.

BP er langt fra det eneste olieselskab, som bliver mødt af resolutioner, der skal få dem til at offentliggøre deres klimastrategier og tal på deres klimapåvirkning  på deres årlige generalforsamling. I dette og foregående år er især Shell, ExxonMobil, Chevron og Equinor under tilsvarende pres. 

"Store olieselskaber har mere magt end de fleste regeringer," siger Mark van Baal, som har grundlagt en hollandsk aktionæraktivistgruppe kaldet Follow This. "De eneste, der kan få de selskaber til at forandre sig, er investorerne."

Læs også: Dokumentar: Olieindustrien har tiet om klimaforandringerne i 60 år

Globalt står olieindustrien dog i det dilemma, at efterspørgslen efter olie og naturgas fortsætter med at stige.

I 2018 rundede den globale olieefterspørgsel 100 mio. tdr. i døgnet, og ifølge Det Internationale Energi Agentur (IEA) er der ingen tegn på, at der på denne side af 2030 vil ske en stagnation i hverken det globale forbrug af olie eller naturgas.

- JMA

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.12.2025Klimakampen ApS

Sponseret

"Vi er klar til mere grøn handling": Klimakampen skaber motivation på tværs af virksomheder

03.12.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Firmajulegaven har betydning for klimaet - Sådan gør du dem mere bæredygtige

03.12.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Kreativ forhandler viser vejen for grøn omstilling: En inspiration for branchen

02.12.2025Klimaklar

Sponseret

Nordicco vil ikke bruge alle ressourcerne på et klimaregnskab - men i stedet på faktiske reduktioner

02.12.2025SustainImpact ApS

Sponseret

National ESG undersøgelse

01.12.2025CSR.dk

Kinas udledninger er fladet ud: Måske for altid?

28.11.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Bæredygtige løsninger til plantedyrkning

27.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service investerer i nordisk klimaskov for at balancere CO₂-udledningen frem til 2030

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Kemi Fokus 2025

Vi vil gerne invitere dig, der har interesse i området for kemikalier og kemikaliedokumentation, til Kemi Fokus 2025 den 9. december kl. 8.30-12.00 eller fra kl. 13.00-17.00 i Fredericia. Dagen indeholder forskellige relevante emner, og spænder fra det mere overordnede i forhold til markedsføring til det helt specifikke inden for klassificering – se mere i programmet nedenfor.

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til retningslinjer for FN’s verdensmål

På dette 1-dags kursus lærer du, hvordan din organisation kan arbejde målrettet med FN’s verdensmål. Du lærer at forstå, hvordan verdensmålene kan omsættes til konkret handling, fra strategisk planlægning og bæredygtighedsstrategi til implementering og måling af resultater.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Kursus
Practitioner Masterclass: ESG-kommunikation med forretningseffekt - December 2025

Gør din ESG-indsats til mere end kommunikation – lær at skabe autentiske brandfortællinger, der driver forretningseffekt, styrker din troværdighed og engagerer både medarbejdere og kunder.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online