Olieselskab vil offentliggøre klimadata efter pres

BP bøjer sig for pres fra investorer i Climate Action 100+ og vil fremover offentliggøre data for, hvordan fremtidige olie- og gasinvesteringer flugter med FN’s Klimaaftale.

BP vil efter pres fremover offentliggøre data for, hvordan fremtidige olie- og gasinvesteringer flugter med FN’s Klimaaftale..

08.02.2019

CSR.dk

De fleste har nok en ide om, at olieselskaber ikke er gode for klimaet, da de udleder store mængde CO2 ved afbrænding hos slutbrugerne. Præcis hvor store mængder, der er tale om, er der dog nok færre der ved, og det er da også sjældent et samtaleemne, når olieindustriens ledere samles.

Det kan dog ændre sig nu. BP vil nemlig fremover offentliggøre data for, hvordan fremtidige olie- og gasinvesteringer flugter med FN’s Klimaaftale.

Læs også: Aktive investorer går efter olieselskaberne

Det skriver Finans.dk.

”BP er forpligtet til at hjælpe med at løse den dobbelte udfordring, der består i at skaffe mere energi med færre udledninger. Den øgede rapportering vil give investorerne større klarhed over, hvordan koncernen kan fortsætte med at levere værdi i energiomstillingen på måder, der er konsistente i forhold til FN’s Klimaaftale”, siger BP’s bestyrelsesformand Helge Lund i en børsmeddelelse.

Ifølge Finans.dk stammer initiativet dog ikke fra BP selv, men derimod fra investorer i Climate Action 100+, der til BP’s ordinære generalforsamling stiller forslag om, at BP skal opstille en strategi for reduktion af udledningen af drivhusgasser; herunder i forbindelse med fremtidige investeringer. Tillige skal den samlede aflønning af direktører afspejle, hvordan de efterlever disse krav.

Fortsat bekymring hos investorer
Climate Action 100+ omfatter 310 investorer, der til sammen har aktiver for mere end 208.000 mia. kr. under forvaltning. De har noteret sig, at BP’s bestyrelse anbefaler gruppens forslag, men det er dog ikke nok til at gøre dem tilfreds.

”Investorerne er fortsat bekymrede over, at koncernen (BP) endnu ikke har fremlagt sin strategi, herunder hvordan den planlagte vækst i olie- og gasudvindingen skal kompenseres gennem investeringer i forretningsområder med meget lave udledninger for at kunne efterleve FN’s Klimaaftale”, hedder det i en udtalelse.

BP er langt fra det eneste olieselskab, som bliver mødt af resolutioner, der skal få dem til at offentliggøre deres klimastrategier og tal på deres klimapåvirkning  på deres årlige generalforsamling. I dette og foregående år er især Shell, ExxonMobil, Chevron og Equinor under tilsvarende pres. 

"Store olieselskaber har mere magt end de fleste regeringer," siger Mark van Baal, som har grundlagt en hollandsk aktionæraktivistgruppe kaldet Follow This. "De eneste, der kan få de selskaber til at forandre sig, er investorerne."

Læs også: Dokumentar: Olieindustrien har tiet om klimaforandringerne i 60 år

Globalt står olieindustrien dog i det dilemma, at efterspørgslen efter olie og naturgas fortsætter med at stige.

I 2018 rundede den globale olieefterspørgsel 100 mio. tdr. i døgnet, og ifølge Det Internationale Energi Agentur (IEA) er der ingen tegn på, at der på denne side af 2030 vil ske en stagnation i hverken det globale forbrug af olie eller naturgas.

- JMA

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Hvad er definitionen på en gaveæske for dig?

17.10.2025CSR.dk

Får vi den første globale klimaskat i dag?

16.10.2025CSR.dk

Containerrederierne lover grønnere sejlads mens CO2-udledningerne slår rekord

14.10.2025CSR.dk

Forskere advarer om globale klimavendepunkter men ser også nye muligheder

14.10.2025CSR.dk

Tøjbjerge vokser: Ubrugt fast fashion fra Kina fylder danske genbrugspladser

14.10.2025Alexandra Instituttet

Sponseret

Fra grønne fingre til grønne strategier

13.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Vidensdeling på tværs af grænser

09.10.2025CSR.dk

Norwegian vinder udbud om grøn indenrigsrute: Skal flyve på mindst 40 procent bæredygtigt brændstof

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Alexandra Instituttet
Kursus
Kursus: Det digitale produktpas og adfærdsdesign

Hvordan inviterer du dine kunder til mere bæredygtig adfærd, styrker din forretning og skaber bedre kundeoplevelser? Deltag i dette kursus, hvor du lærer at bruge metoder fra adfærdsdesign i arbejdet med EU's kommende digitale produktpas.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Alexandra Instituttet, Rued Langgaards Vej 7, 2300 København S