Nyt skridt mod at blive klimapositiv i egen drift

Coop Danmark har siden 2018 udskiftet olie- og gasfyr i egne butikker. Der er i stedet installeret varmepumper, fjernvarme og elvarme. Coop har nået målet om at gøre egne butikker fossilfri.

”Med de fossilfri butikker når vi en vigtig milepæl i Coops bæredygtighedsrejse, og vi er kommet et skridt nærmere vores 2030-målsætning om at blive klimapositiv i egen drift. Og så er konverteringen til grønnere energikilder med til at styrke den økonomiske bundlinje, og det er også positivt”, siger Anne Mette Brasen, ESG-chef i Coop. Foto: Coop Danmark A/S

23.01.2024

CSR.dk

Sidste år vandt Coop den internationale energipris Award of Excellence in Energy Management for sit systematiske arbejde med at sænke energiforbrug og CO2-udledning siden 2016. Og nu er der en ny milepæl at fejre, idet Coop har nået sin målsætning om at gøre egne butikker til fossilfri butikker. Det vil sige, at alle Coops egne butikker nu er uden gas og olie som varmekilder.

Coop begyndte at udskifte butikkernes olie- og gasfyr i 2018, og butikkerne har i stedet fået installeret renere energiformer i form af varmepumper, fjernvarme og elvarme. Anne Mette Brasen, ESG-chef i Coop, siger:

”Med de fossilfri butikker når vi en vigtig milepæl i Coops bæredygtighedsrejse, og vi er kommet et skridt nærmere vores 2030-målsætning om at blive klimapositiv i egen drift. Og så er konverteringen til grønnere energikilder med til at styrke den økonomiske bundlinje, og det er også positivt”.

Ikke nok med, at Coop har lukket for olie- og gashanerne i egne butikker, så har Coop også hjulpet butikkerne med varmegenvinding. Nicki Pagh Børgesen, energichef i Coop, siger:

”Vi har installeret varmegenvindingsanlæg i flere hundrede butikker, der udnytter overskudsvarmen fra køleanlæg. Og vi har installeret varmepumpe med dertilhørende buffertank, som også er med til at udnytte den overskydende varme. Butikkerne får på den måde en stor del af deres varmeforbrug dækket af varme fra egen produktion”.

Læs også: 3 fokuspunkter for SCM i 2024

Nicki Pagh Børgesen vurderer, at butikkerne får dækket op til 80 procent af deres varmebehov om vinteren og 100 procent om sommeren via varmegenvinding. Det reducerer butikkernes energiforbrug samt varmeregning, og så er det ligeledes med til at reducere butikkernes klimabelastning.

/ PiB

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

17.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service bidrager til produktion af solenergi i nyt partnerskab

13.11.2025CSR.dk

Nyt studie: Danmark blandt de dårligste i verden til at genanvende plastik

11.11.2025Comm2ig

Sponseret

Millioner af computere står overfor at blive udfaset verden over. Men er det på det rigtige grundlag?

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby