Nyt SKI-mærkat skal gøre de grønne valgmuligheder synlige
Det er nu blevet lettere at finde og vælge flere grønne produkter på SKI’s fællesoffentlige indkøbsaftale ’50.20 Forbrugsartikler’, på grund af et nyt sorteringsfilter, som viser grønne alternativer til engangsservice, madfilm, poser og sække. På sigt skal det rulles ud på flere produktområder og SKI-aftaler.
Statens og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) tilbyder i dag flere grønne alternativer til konventionelle produkter.
Alligevel vælger flere de konventionelle produkter, og derfor vil SKI nu tydeliggøre det grønne valg i indkøbssituationen.
På indkøbsaftalen ’50.20 Forbrugsartikler’, der blandt andet omhandler poser, sække, madfilm og engangsartikler, har SKI fremover gjort det nemmere at få overblik over, hvilke produkter der er mindst skadelige for vores klima og miljø.
Læs også: OECD udnævner Fuldkornspartnerskabet som Best Practice Case
Det sker gennem lanceringen mærkatet ’Grønt alternativ’, som fungerer som et sorteringsfilter i SKI’s e-katalog.
”SKI stiller en lang række grønne krav til produkter på vores aftaler, og hvor det er muligt, stiller vi krav om, at produkterne skal leve op til kriterierne bag de officielle miljømærker. De produkter, der lever op til flere af sådanne grønne krav end de gængse produkter på markedet, kan de offentlige kunder nu søge frem via et nyt filter i SKI-kataloget. Det gør det synligt og let at træffe et grønt valg”, siger Katrine Pape Huldahl, der er chef for CSR og bæredygtighed i SKI.
Det første af to
Det nye mærkat er det første af to, der skal gøre det lettere at finde og købe grønne produkter på SKI’s aftaler. Det andet mærkat hedder ’UBL § 46’.
UBL § 46 skal synliggøre de produkter i SKI-kataloget, der på dokumenteret vis lever op til de samme krav som en officielt mærket variant, men som ikke har et miljømærke.
Læs også: ISS med første svanemærkede kantine i Norden
Udbudslovens § 46 siger nemlig, at selv om offentlige ordregivere stiller krav om specifikke mærker i udbuddet, er ordregiverne forpligtet til at acceptere andre mærker eller anden passende dokumentation for, at produkter eller ydelser lever op til tilsvarende kriterier.
”Med de nye filtreringsmuligheder bliver det synligt, hvilke produkter der ud over de miljømærkede lever op til vores grønne krav. Filtret kan bruges til at skræddersy og sammensætte sit eget grønne e-katalog, så fx daginstitutionen kun kan vælge produkter fra den grønne hylde, når de skal købe ind”, siger Katrine Pape Huldahl.
- HCL