Nyt samarbejde kobler elbiler på elnettet

Batterierne i elbiler kan bruges til at både lagre strøm og sende det tilbage til elnettet, alt efter behov. Et nyt samarbejde har sat det i system på Frederiksberg, med både miljømæssige og økonomiske gevinster for øje.

En Nissan-elbil koblet til den specielle ladestander ved Frederiksberg Forsyning. Ledningen lyser grønt som tegn på, at bilen leverer strøm tilbage til elnettet. Foto: Anders Kampmann.

29.08.2016

Anders Kampmann, CSR.dk

Elproduktionen fra de to primære vedvarende energikilder herhjemme, vind og sol, er notorisk ustabil, da de to af naturlige årsager er afhængige af vejret for at kunne levere. Af indlysende grunde virker solenergi desuden heller ikke i løbet af døgnets mørke timer, hvor elforbruget ellers ofte er højt, og samlet giver det en udfordring i forhold at have de rette mængder strøm på de rigtige tidspunkter.

Læs også: Danmark sakker bagud på elbiler

Det har et nyt partnerskab sat sig for at finde en alternativ løsning på. Bilfabrikanten Nissan, elforsyningsvirksomheden Enel, amerikanske Nuvve, der arbejder for at gøre elektriske køretøjer mere økonomisk attraktive, Frederiksberg Forsyning og Energinet.dk er gået sammen om det, de selv kalder ’verdens første kommercielle udrulning af V2G’.

Når produktionen overstiger forbruget, som her, lader bilen op som normalt, indikeret ved en rødt lysende ledning. Foto: Anders Kampmann.

V2G står for vehicle-to-grid og går i al sin enkelthed ud på, at man som ejer af en elbil – i dette tilfælde en Nissan – kan sætte den i en specialdesignet ladestation, der ikke alene lader bilen op, når der er behov for det, men også kan tappe strøm fra batteriet, hvis nettet mangler.

Samarbejdet blev lanceret i dag hos Frederiksberg Forsyning, der af Enel har fået installeret 10 V2G-standere ved sit hovedkvarter, og i forlængelse heraf har indkøbt 10 Nissan e-NV200 (elektriske varevogne), der skal indgå i selskabets daglige drift, samtidig med, at de tester konceptet i den virkelige verden.

Indtjening fra stillestående bil
Når bilerne ikke er på gaden, så er der konstant koblet til ladestanderen, hvorfra systemet holder øje med det aktuelle forbrug og den ditto produktion, og lader eller tapper vognen efter behov. Som privatforbruger er det tanken, at man får penge tilbage på sin elregning, når nettet henter fra éns bil, og netop det aspekt er med til at gøre konceptet attraktivt, mener folkene bag.

”Når man som bilejer sender strøm tilbage til elnettet, kan man tjene penge mens bilen holder stille. En gennemsnitlig personbil kører kun 10 procent af tiden, og dermed er det en stor ressource, vi kan udnytte på den her måde. Og det faktum at en virksomhed har integreret den her teknologi kommercielt, baner vej for en bredere udrulning i Europa”, sagde director of electric vehicles for Nissan Europe, Gareth Dunsmore, ved lanceringen.

Fra Enel fokuserede man på det nybrud, man mener teknologien repræsenterer.

”Mange taler om internet of things ved siden af det ’normale’ internet. Det vi skaber her, er et internet of energy. Vi ser det lidt som en Uber-isering af sektoren, som samtidig har nogle klare miljøfordele. Eksempelvis vil vi kunne udnytte bilernes batterier i adskillige år efter at de er udtjente som bilbatterier, ved at flytte dem over til vedvarende energiproduktion og lagring”, sagde, Enels head of innovation and sustainability, Ernesto Ciorra.

Flere projekter og resultater på vej
Han blev bakket op af chairman og CEO for Nuvve, Gregory Poilasne, der kaldte V2G en ”disruption af elnettet”, og samtidig understregede at man regner med at etablere flere V2G-projekter i både Danmark og andre lande i fremtiden.

Systemet overvåger konstant elforbruget kontra -produktionen og tapper eller lader bilen derefter. Foto: Anders Kampmann.

Som ansvarlig for den danske energisikkerhed ser Energinet.dk frem til samarbejdet og de perspektiver for både de danske forbrugere og selskabet selv, som det medfører.

”Via V2G-projektet kan elbiler være med til at give den balance i elforsyningen, vi tit mangler pga. af de faktorer, der gør vedvarende energi fra sol og vind til en noget ustabil størrelse. Det vil komme alle parter til gode, både økonomisk og miljømæssigt”, sagde ansvarlig for systemydelser hos Energinet, Christina Plum.

Læs også: Bloomberg: 60 procent vedvarende energi i 2040

De fem parter i samarbejdet regner med at offentliggøre indledende resultater af den kommercielle implementering af V2G-systemet senere i år.

-AK

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.09.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Klimakampen: Når små handlinger bliver til store resultater

15.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Nostalgi i smukt nyt design

12.09.2025CSR.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025Klimaklar

Sponseret

Sidder du alene med klimaregnskab? Få en klimasparringspartner.

11.09.2025Dagrofa aps

Sponseret

Ny digital løsning skal lette klimarapportering og bekæmpe madspild i danske professionelle køkkener

11.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Fristads Kansas tager næste skridt i udfasningen af PFAS

09.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh tilføjer varme og elegance til julen med farven Wine

09.09.2025CSR.dk

Rekordstor skovpulje er nu åben for ansøgninger

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00