Nyt partnerskab om genanvendelse af plast fra udtjente biler

Partnerskabet vil udvikle og forbedre metoder, så genbrug og genanvendelse af plast fra udtjente biler kan øges med op til 75 procent, så både den voksende efterspørgsel på genanvendt plast og kommende EU-regler kan imødekommes.

Foto: Teknologisk Institut

14.08.2024

CSR.dk

Fra karosseri og sædeskum til instrumentbræt, paneler og kofangere. En moderne bil indeholder over 200 kilo plast, og det tal forventes at stige i fremtiden grundet plastens lethed og styrke. Med over en milliard biler på vejene globalt set er bilindustrien Europas tredjestørste plastforbruger efter emballagebranchen og byggebranchen. Ved skrotning ender størstedelen af plasten dog med at blive brændt af eller deponeret. I Danmark er det tal over 80 procent, hvilket bl.a. skyldes problemer med at adskille og rense plastfraktionerne fra skrottede biler samt mangel på robuste værdikæder for genanvendelse.

”Plastkomponenter i en bil er en utrolig blandet landhandel, så der findes ikke én løsning, der passer til al plasten, eller én aktør der kan klare det hele. Vi skal derimod samarbejde på tværs og skabe en ny infrastruktur for bilernes plast. Derfor har vi etableret et bredt og ambitiøst partnerskab med en fælles mission om at gå forrest og indfri et stort miljø- og forretningspotentiale,” fortæller projektleder Søren Haack fra Teknologisk Institut.

En bred indsats

Partnerskabet, med navnet RACE, er støttet af Miljøstyrelsen og ledes af Teknologisk Institut. Der deltager ni virksomheder, der samlet dækker bilindustriens værdikæde fra bilfabrikanter, bilsædeproducenter, autoværksteder, forsikringsselskaber, plastproducenter til autogenbrug og genanvendelse.

”Hvor vi de seneste mange år har specialiseret os i genanvendelse af metal fra udtjente biler, får vi med dette partnerskab rigtig gode betingelser for også at øge genanvendelsesgraden af plast betydeligt. Samtidig kan vi udnytte det momentum som EU-lovgivningen skaber, til at forsøge at præge genanvendelsesløsninger i bilindustrien, fx i forhold til mere cirkulære materialevalg,” udtaler Vibeke Jacobsen, produktansvarlig for plastik hos Stena Recycling, som er en af de deltagende virksomheder.

Over de næste tre år skal partnerne have fokus på blandt andet:

  • Bedre udsortering og genbrug af plastdele hos autoværksteder og autogenbrug
  • Forbedret nedbrydning og sortering af den blandede plast hos genanvendelsesvirksomhederne
  • Mekanisk genanvendelse, dvs. neddeling og omsmeltning, af den hårde plast til ny råvare
  • Kemisk genanvendelse af sædeskum og restplast, fx ved pyrolyse

Målet er at implementere løsninger, hvor det bliver både økonomisk og miljømæssigt rentabelt at demontere plast fra udtjente og reparerede biler og distribuere plasten til de bedst egnede genanvendelsesruter.

Skrappere regler motiverer

Bilindustrien kan se frem til nye og skrappere EU-regler for genanvendelsesgraden af den plast, der bruges i biler. En ny foreslået ELV-forordning (End-of-Life-Vehicles) lægger således op til, at fra 2030 skal 25 procent af plasten i nye biler være genanvendt plast, heraf skal 25 procent komme fra biler.

”ELV-forordningen og andre miljøkrav er med til at skubbe til efterspørgslen efter recirkulerede plastmaterialer. Derfor er det forretningskritisk, at vi bliver meget bedre til at sikre øget genindvinding af plastmaterialerne i biler, hvor fokus i mange år har været på metallerne. Det kræver løsninger, som kun kan udvikles i samarbejde med de øvrige partnere i værdikæden,” siger Jakob Kristensen, chef for forretningsudvikling hos Stena Recycling.

- EHS

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.11.2025CSR.dk

Marks and Spencer ruller nyt klimaprogram ud i modebranchen

25.11.2025CSR.dk

Kina brændt inde med 700.000 ton tomatpure ovenpå afsløringer om tvangsarbejde

25.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Brug for kompetencer til ansvarlig virksomhedspraksis? Akademi for Bæredygtige Værdikæder 2026 åbner for tilmeldinger

21.11.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil skære markant i CO2 fra facadevinduer

20.11.2025CSR.dk

Nordic Salt Cycle rejser kapital til at styrke genvindingen af kritiske mineraler i Europa

17.11.2025CSR.dk

Klimavenlig e-handel vokser op til Black Friday

12.11.2025CSR.dk

ESG i forsyningskæden er blevet et ’hvordan’ – og ikke længere et ’hvorfor’

10.11.2025CSR.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle