Nyt hæfte fra Det Økologiske Råd om luftforurening
At bilos fører til alvorlige problemer med luftforurening er kendt for alle. Hvordan man løser dem er i midlertidig knap så udbredt viden. Det råder et nyt hæfte fra Det Økologiske Råd nu bod på.
I hæftet kan man således læse om den miljøzone, der er oprettet i København og dem der er på trapperne i Aalborg, Århus og Odense. De har været savnede og er bestemt skridt i den rigtige retning men kravene til dem er stadig alt for slappe, mener rådet. Kommunerne ville egentlig gerne stille skrappere krav, men det tillader den danske lovgivning ikke på samme måde som tilfældet er i bl.a. Tyskland. Resultatet er, at vi herhjemme importerer tyske biler, der forurener for meget til at måtte køre rundt i byerne syd for grænsen, men altså gerne må her.
Konsekvenserne er til at tage og føle på. Der er således påvist en overdødelighed på omkring 50 % blandt personer, der bor under 50 meter fra en stærkt trafikeret gade. I København gælder det over 100.000 mennesker og svarer årligt til ca. 500 dødsfald. Hertil kommer de utallige sygdomstilfælde, der kan relateres til luftforurening.
Ligeledes kunne udslippet af drivhusgasser reduceres, hvis luftforureningen blev bekæmpet mere effektivt. Trafikken bidrager således med 30 % af CO2-udledningen, hvilket kunne begrænses mærkbart, hvis reglerne for bilers brændstofforbrug blev skærpet og motivationen til at købe mere benzinøkonomiske biler blev forbedret. Flere elbiler ville i fremtiden hjælpe yderligere, ligesom forbedringer af den offentlige transport også kan trække i den rigtige retning.
Hæftet tjener som introduktion til trafikkens forurening og effekterne heraf, lovgivningen omkring både herhjemme og i EU-regi, og præsenterer desuden de mange forskellige løsninger der kunne implementeres, hvis regeringen ikke tøvede. Hæftet kan derfor benyttes af både politikere og beslutningstagere, journalister og almene borgere der ønsker at deltage i debatten om den luft, vi alle indånder.