Nye EU-regler på vej – men forbrugerne er uvidende om miljø- og klimaudfordringer ved bilens dæk

Ny EU-regulering sætter nu for første gang ind over for de mere end 500.000 tons slidpartikler fra dæk, som biltrafik hver år udleder til naturen i Europa. Men herhjemme er problemet i stor stil ukendt blandt forbrugerne, og 68 procent svarer i en ny, dansk undersøgelse, at de ikke tænker over miljø- og klimapåvirkningen fra dækkene på deres bil.

Foto: Michelin

23.09.2024

CSR.dk

Kun 15 procent af forbrugerne er bevidste om den miljø- og klimapåvirkning, der kommer fra dækkene på deres bil. Det viser en ny undersøgelse fra Michelin, der kortlægger forbrugernes viden og holdninger til bæredygtighed – også, når det kommer til deres daglige transport bag rattet. I undersøgelsen deltager flere end 1.000 danske bilister. Og næsten otte ud af 10 (78 procent) svarer også, at de ikke ved, at der i dag findes mere bæredygtige dæktyper[1], mens 67 procent ikke overvejer miljø- og klimapåvirkningen fra bilens dæk. 

I lyset af den nye EU-regulering (EURO7), som omhandler krav til bilindustiens emissioner og for første gang også dækslidpartkiler ved kørsel, er forbrugernes vidensniveau overraskende lavt, fastslår Claus Chouhan, salgsdirektør for Michelin i Danmark.

”Slidpartikler fra dæk har nok længe været et problem, der nok er blevet overskygget noget af diskussionen om bilers CO2-udleding. Det kan forklare forbrugernes relativt lave vidensniveau. Men alene i Europa lander over 500.000 tons slidpartikler fra dæk i naturen hver år. Derfor er det også positivt, at EU nu omfatter problemet i den nye EURO7-norm,” siger han og tilføjer:

”Dermed kommer der nu skærpede krav til industrien om at udvikle dæk, der reducerer mængden af slidpartikler. Herunder også dæk, der på sigt i højere grad består af bionedbrydelige materialer. Det arbejde er allerede i gang hos bl.a. Michelin. Men vores undersøgelse understreger, at vi sammen i bilindustrien skal blive bedre til at informere forbrugerne om de udfordringer og mulige løsninger, der er med hensyn til slidpartikler og mere bæredygtige dæk”.

Bæredygtighed skal kunne mærkes

Tendensen i undersøgelsen er, at jo mere abstrakt bæredygtighed bliver, jo mindre fanger det forbrugernes opmærksomhed. Det gælder også i relation til forbrugernes viden om og holdning til mere bæredygtige typer af dæk. Her viser tallene, at det er de nære og direkte relaterbare bæredygtighedsaspekter ved dækkene, som forbrugerne er mest opmærksom på.

”Lang levetid og energieffektivitet topper forbrugernes liste, når det handler om betalingsvillighed og bæredygtighed i forhold til bilens dæk. Det er forståeligt, da det er egenskaber, man kan relatere sig til, og som direkte påvirker bilbudgettet. Et dæk, der fx klarer 10.000 km mere i sin levetid eller har en lavere rullemodstand, sparer jo penge for forbrugeren,” forklarer Claus Chouhan.

Det er et billede, som går igen, når forbrugerne skal angive, hvilke dækegenskaber, de vil betale en merpris for. Her er der fokus på de klassiske dyder: Sikkerhed i form af vejgreb og køreegenskaber samt længere levetid for dækkene (hhv. 47 & 46 procent). Derimod er bæredygtighed kun en prioritet for 18 procent i undersøgelsen.

Nok er vi bevidste i hverdagen, men…

Michelin har også spurgt, hvordan forbrugerne vurderer sig selv i forhold til miljø- og klimabevidsthed i hverdagen. Tallene viser, at 45 procent faktisk anser sig selv som miljø/klimabevidste. Flest i hovedstadsområdet (55 procent), færrest i Nordjylland (35 procent). Også den biltype, man kører i, ser ud til at spille ind på forbrugernes selvopfattelse. Færrest dieselbilister (38%) mener, at deres vaner i hverdagen afspejler bæredygtige valg, mens det gælder for næsten 60 procent af el- og hybridbilister. 

Tre ud af ti svarer i undersøgelsen, at deres forbrug og indkøb er påvirket af, om en vare er defineret som mere bæredygtig. Dog undersøger 66 procent aldrig eller kun sjældent, hvordan en vare påvirker miljøet eller klimaet. Kun fire procent tjekker altid op på en vares bæredygtighed. En ud af fire (23 procent) tjekker oftest en vares miljø og klimaaftryk før et køb.

Bæredygtighed uden merpris

Undersøgelsen ser også på i hvor høj grad forbrugerne vil betale mere for bæredygtige produkter. Her svarer 30 procent, at de gerne betaler en merpris. Marginalt flere, 33 procent, er mindre tilbøjelige til at købe mere bæredygtigt, hvis det koster mere.  

Mad og dagligvarer topper listen over produkter, hvor forbrugerne vil betaler mere for bæredygtighed (84 procent). Men seks ud af ti vil også betale en merpris for bæredygtig mode og andre detailvarer. Mindst er betalingsviljen, når det kommer til fritid, rejser og oplevelser (41 procent). Michelins undersøgelse er udført i samarbejde med YouGov. I alt medvirker 1002 repræsentativt udvalgte danskere.


- EHS

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

11.11.2025Comm2ig

Sponseret

Millioner af computere står overfor at blive udfaset verden over. Men er det på det rigtige grundlag?

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

06.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lübech Living åbner ny butik i Aalborg

03.11.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Klimaregnskabets fire modningsniveauer

03.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab med effekt på arbejdsglæde og datakvalitet

01.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Giv en ged, Den perfekte firmagave til jul!

31.10.2025CSR.dk

Klimarådet vil have 35-mål og reelle CO2-reduktioner

31.10.2025CSR.dk

Cirkulær betonløsning vinder pris på Building Green

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

12.11.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2015 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet til i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på dine erhvervede viden og færdigheder.

Dato

17.11.2025

Sted

CodeNode, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Opstart: Mini MBA i Sustainability Management

Mini MBA i Sustainability Management er for dig, der ønsker en ambitiøs uddannelse i bæredygtighed. Du bliver undervist af førende eksperter inden for bæredygtighed og SDG’er - heriblandt Steen Hildebrandt, som har været med til at skabe uddannelsen.

Dato

18.11.2025

Tid

09:00

Sted

Comwell Hotel Aarhus