Nye EU-regler på vej – men forbrugerne er uvidende om miljø- og klimaudfordringer ved bilens dæk

Ny EU-regulering sætter nu for første gang ind over for de mere end 500.000 tons slidpartikler fra dæk, som biltrafik hver år udleder til naturen i Europa. Men herhjemme er problemet i stor stil ukendt blandt forbrugerne, og 68 procent svarer i en ny, dansk undersøgelse, at de ikke tænker over miljø- og klimapåvirkningen fra dækkene på deres bil.

Foto: Michelin

23.09.2024

CSR.dk

Kun 15 procent af forbrugerne er bevidste om den miljø- og klimapåvirkning, der kommer fra dækkene på deres bil. Det viser en ny undersøgelse fra Michelin, der kortlægger forbrugernes viden og holdninger til bæredygtighed – også, når det kommer til deres daglige transport bag rattet. I undersøgelsen deltager flere end 1.000 danske bilister. Og næsten otte ud af 10 (78 procent) svarer også, at de ikke ved, at der i dag findes mere bæredygtige dæktyper[1], mens 67 procent ikke overvejer miljø- og klimapåvirkningen fra bilens dæk. 

I lyset af den nye EU-regulering (EURO7), som omhandler krav til bilindustiens emissioner og for første gang også dækslidpartkiler ved kørsel, er forbrugernes vidensniveau overraskende lavt, fastslår Claus Chouhan, salgsdirektør for Michelin i Danmark.

”Slidpartikler fra dæk har nok længe været et problem, der nok er blevet overskygget noget af diskussionen om bilers CO2-udleding. Det kan forklare forbrugernes relativt lave vidensniveau. Men alene i Europa lander over 500.000 tons slidpartikler fra dæk i naturen hver år. Derfor er det også positivt, at EU nu omfatter problemet i den nye EURO7-norm,” siger han og tilføjer:

”Dermed kommer der nu skærpede krav til industrien om at udvikle dæk, der reducerer mængden af slidpartikler. Herunder også dæk, der på sigt i højere grad består af bionedbrydelige materialer. Det arbejde er allerede i gang hos bl.a. Michelin. Men vores undersøgelse understreger, at vi sammen i bilindustrien skal blive bedre til at informere forbrugerne om de udfordringer og mulige løsninger, der er med hensyn til slidpartikler og mere bæredygtige dæk”.

Bæredygtighed skal kunne mærkes

Tendensen i undersøgelsen er, at jo mere abstrakt bæredygtighed bliver, jo mindre fanger det forbrugernes opmærksomhed. Det gælder også i relation til forbrugernes viden om og holdning til mere bæredygtige typer af dæk. Her viser tallene, at det er de nære og direkte relaterbare bæredygtighedsaspekter ved dækkene, som forbrugerne er mest opmærksom på.

”Lang levetid og energieffektivitet topper forbrugernes liste, når det handler om betalingsvillighed og bæredygtighed i forhold til bilens dæk. Det er forståeligt, da det er egenskaber, man kan relatere sig til, og som direkte påvirker bilbudgettet. Et dæk, der fx klarer 10.000 km mere i sin levetid eller har en lavere rullemodstand, sparer jo penge for forbrugeren,” forklarer Claus Chouhan.

Det er et billede, som går igen, når forbrugerne skal angive, hvilke dækegenskaber, de vil betale en merpris for. Her er der fokus på de klassiske dyder: Sikkerhed i form af vejgreb og køreegenskaber samt længere levetid for dækkene (hhv. 47 & 46 procent). Derimod er bæredygtighed kun en prioritet for 18 procent i undersøgelsen.

Nok er vi bevidste i hverdagen, men…

Michelin har også spurgt, hvordan forbrugerne vurderer sig selv i forhold til miljø- og klimabevidsthed i hverdagen. Tallene viser, at 45 procent faktisk anser sig selv som miljø/klimabevidste. Flest i hovedstadsområdet (55 procent), færrest i Nordjylland (35 procent). Også den biltype, man kører i, ser ud til at spille ind på forbrugernes selvopfattelse. Færrest dieselbilister (38%) mener, at deres vaner i hverdagen afspejler bæredygtige valg, mens det gælder for næsten 60 procent af el- og hybridbilister. 

Tre ud af ti svarer i undersøgelsen, at deres forbrug og indkøb er påvirket af, om en vare er defineret som mere bæredygtig. Dog undersøger 66 procent aldrig eller kun sjældent, hvordan en vare påvirker miljøet eller klimaet. Kun fire procent tjekker altid op på en vares bæredygtighed. En ud af fire (23 procent) tjekker oftest en vares miljø og klimaaftryk før et køb.

Bæredygtighed uden merpris

Undersøgelsen ser også på i hvor høj grad forbrugerne vil betale mere for bæredygtige produkter. Her svarer 30 procent, at de gerne betaler en merpris. Marginalt flere, 33 procent, er mindre tilbøjelige til at købe mere bæredygtigt, hvis det koster mere.  

Mad og dagligvarer topper listen over produkter, hvor forbrugerne vil betaler mere for bæredygtighed (84 procent). Men seks ud af ti vil også betale en merpris for bæredygtig mode og andre detailvarer. Mindst er betalingsviljen, når det kommer til fritid, rejser og oplevelser (41 procent). Michelins undersøgelse er udført i samarbejde med YouGov. I alt medvirker 1002 repræsentativt udvalgte danskere.


- EHS

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

29.10.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Nyt EUDR-forslag i 11. time: EU varsler lettelser for virksomheder – men usikkerheden vokser

29.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh har skabt udendørspotter, der kan stå ude hele året rundt

29.10.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Mad & drikke som strategisk bæredygtighedsværktøj på møder og konferencer

28.10.2025Alexandra Instituttet

Sponseret

Ny platform forbedrer produktionslinjen, bundlinjen og CO2-regnskabet

28.10.2025CSR.dk

Plantebøfproducent får 300 millioner til ny fabrik og eksporteventyr

27.10.2025CSR.dk

Flere klimaskader og stigende bekymring men ingen samlet plan i sigte

27.10.2025CSRD+CO

Sponseret

Solceller er et effektivt ESG-greb

27.10.2025Klimaklar

Sponseret

Lær at bruge Klimakompasset med et gratis læringsforløb - og tag ejerskab over jeres CO2-data

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Beierholm
Kursus
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - Oktober

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

28.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

30.10.2025

Tid

08:30

Sted

Esbjerg

DTU
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

30.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Integrating Data into Business Strategy

This webinar will help businesses to value Scope 3 beyond compliance and regulatory needs and begin to recognise it as a source of value creation within their low-carbon transition. It will provide an overview of how leading businesses have elevated Scope 3 data into strategic decision-making for the whole business, through demonstrating the business case to key functions, and assessing the impacts of emissions reduction activities against relevant KPIs.

Dato

30.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom