Nye EU-regler på vej – men forbrugerne er uvidende om miljø- og klimaudfordringer ved bilens dæk

Ny EU-regulering sætter nu for første gang ind over for de mere end 500.000 tons slidpartikler fra dæk, som biltrafik hver år udleder til naturen i Europa. Men herhjemme er problemet i stor stil ukendt blandt forbrugerne, og 68 procent svarer i en ny, dansk undersøgelse, at de ikke tænker over miljø- og klimapåvirkningen fra dækkene på deres bil.

Foto: Michelin

23.09.2024

CSR.dk

Kun 15 procent af forbrugerne er bevidste om den miljø- og klimapåvirkning, der kommer fra dækkene på deres bil. Det viser en ny undersøgelse fra Michelin, der kortlægger forbrugernes viden og holdninger til bæredygtighed – også, når det kommer til deres daglige transport bag rattet. I undersøgelsen deltager flere end 1.000 danske bilister. Og næsten otte ud af 10 (78 procent) svarer også, at de ikke ved, at der i dag findes mere bæredygtige dæktyper[1], mens 67 procent ikke overvejer miljø- og klimapåvirkningen fra bilens dæk. 

I lyset af den nye EU-regulering (EURO7), som omhandler krav til bilindustiens emissioner og for første gang også dækslidpartkiler ved kørsel, er forbrugernes vidensniveau overraskende lavt, fastslår Claus Chouhan, salgsdirektør for Michelin i Danmark.

”Slidpartikler fra dæk har nok længe været et problem, der nok er blevet overskygget noget af diskussionen om bilers CO2-udleding. Det kan forklare forbrugernes relativt lave vidensniveau. Men alene i Europa lander over 500.000 tons slidpartikler fra dæk i naturen hver år. Derfor er det også positivt, at EU nu omfatter problemet i den nye EURO7-norm,” siger han og tilføjer:

”Dermed kommer der nu skærpede krav til industrien om at udvikle dæk, der reducerer mængden af slidpartikler. Herunder også dæk, der på sigt i højere grad består af bionedbrydelige materialer. Det arbejde er allerede i gang hos bl.a. Michelin. Men vores undersøgelse understreger, at vi sammen i bilindustrien skal blive bedre til at informere forbrugerne om de udfordringer og mulige løsninger, der er med hensyn til slidpartikler og mere bæredygtige dæk”.

Bæredygtighed skal kunne mærkes

Tendensen i undersøgelsen er, at jo mere abstrakt bæredygtighed bliver, jo mindre fanger det forbrugernes opmærksomhed. Det gælder også i relation til forbrugernes viden om og holdning til mere bæredygtige typer af dæk. Her viser tallene, at det er de nære og direkte relaterbare bæredygtighedsaspekter ved dækkene, som forbrugerne er mest opmærksom på.

”Lang levetid og energieffektivitet topper forbrugernes liste, når det handler om betalingsvillighed og bæredygtighed i forhold til bilens dæk. Det er forståeligt, da det er egenskaber, man kan relatere sig til, og som direkte påvirker bilbudgettet. Et dæk, der fx klarer 10.000 km mere i sin levetid eller har en lavere rullemodstand, sparer jo penge for forbrugeren,” forklarer Claus Chouhan.

Det er et billede, som går igen, når forbrugerne skal angive, hvilke dækegenskaber, de vil betale en merpris for. Her er der fokus på de klassiske dyder: Sikkerhed i form af vejgreb og køreegenskaber samt længere levetid for dækkene (hhv. 47 & 46 procent). Derimod er bæredygtighed kun en prioritet for 18 procent i undersøgelsen.

Nok er vi bevidste i hverdagen, men…

Michelin har også spurgt, hvordan forbrugerne vurderer sig selv i forhold til miljø- og klimabevidsthed i hverdagen. Tallene viser, at 45 procent faktisk anser sig selv som miljø/klimabevidste. Flest i hovedstadsområdet (55 procent), færrest i Nordjylland (35 procent). Også den biltype, man kører i, ser ud til at spille ind på forbrugernes selvopfattelse. Færrest dieselbilister (38%) mener, at deres vaner i hverdagen afspejler bæredygtige valg, mens det gælder for næsten 60 procent af el- og hybridbilister. 

Tre ud af ti svarer i undersøgelsen, at deres forbrug og indkøb er påvirket af, om en vare er defineret som mere bæredygtig. Dog undersøger 66 procent aldrig eller kun sjældent, hvordan en vare påvirker miljøet eller klimaet. Kun fire procent tjekker altid op på en vares bæredygtighed. En ud af fire (23 procent) tjekker oftest en vares miljø og klimaaftryk før et køb.

Bæredygtighed uden merpris

Undersøgelsen ser også på i hvor høj grad forbrugerne vil betale mere for bæredygtige produkter. Her svarer 30 procent, at de gerne betaler en merpris. Marginalt flere, 33 procent, er mindre tilbøjelige til at købe mere bæredygtigt, hvis det koster mere.  

Mad og dagligvarer topper listen over produkter, hvor forbrugerne vil betaler mere for bæredygtighed (84 procent). Men seks ud af ti vil også betale en merpris for bæredygtig mode og andre detailvarer. Mindst er betalingsviljen, når det kommer til fritid, rejser og oplevelser (41 procent). Michelins undersøgelse er udført i samarbejde med YouGov. I alt medvirker 1002 repræsentativt udvalgte danskere.


- EHS

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

17.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service bidrager til produktion af solenergi i nyt partnerskab

13.11.2025CSR.dk

Nyt studie: Danmark blandt de dårligste i verden til at genanvende plastik

11.11.2025Comm2ig

Sponseret

Millioner af computere står overfor at blive udfaset verden over. Men er det på det rigtige grundlag?

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby