Ny online platform skal hjælpe virksomheder med at source mere ansvarligt

Den nye online sourcing-platform, der modtager støtte fra blandt andet Unilever, skal øge graden af social og grøn ansvarlighed i regioner med råvareproduktion af globalt efterspurgte fødevarer og materialer.

08.01.2021

CSR.dk

Mars, PepsiCo og Unilever er blandt de involverede virksomheder, der er med til udviklingen af en ny online sourcing-platform kaldet 'SourceUp'.

Det skriver Sustainable Brands™.

Formålet med platformen er at øge graden af bæredygtighed i regioner, hvor der dyrkes råvarer, som der er stor global efterspørgsel på. Initiativet er drevet af The Sustainable Trade Initiative (IDH) imens flere globale virksomheder er involveret både praktisk og økonomisk i projektet. 

Projektet er funderet på en kollektiv tankegang, hvor flere af de store magtfulde virksomheder går sammen om at udvikle ikke blot de enkelte producenter, men hele sourcing-regioner. Der er stort fokus på det brede samarbejde imellem regeringen i regionerne og lokale interessenter, producenterne og de handlende virksomheder.

Læs også: Unilever udvider brugen af data-analyse til at redde skovene

Platformen er udviklet til brug af almindelige virksomheder såvel som ledere inden for bæredygtighed, som en hjælp til at identificere regioner med ansvarlige producenter. Virksomheder der allerede køber fra en specifik region kan med platformen også lokalisere passende nye partnere i forbindelse med implementering af nye initiativer indenfor bæredygtighed.

Resultaterne spås at række langt ud over, hvad de enkelte producenter, lokale myndigheder og globale indkøbere kan gøre alene.

Der er indtil videre 11 sourcing-regioner repræsenteret på platformen i Brasilien, Indien, Indonesien, Liberia og Vietnam, som dækker råvarer som fx soya, avokado, bomuld og træ. Daan Wensing, administrerende direktør for IDH, fortæller til Sustainable Brands™ at de forventer massiv tilgang af både regioner og råvare-typer allerede i løbet af 2021.

De første erfaringer er allerede gjort i Indonesiens Aceh Tamiang-distrikt, hvor der blandt andet produceres palmeolie, naturgummi og kaffe.

Sidste måned rejste Unilever og IDH en samlet investering på mere end 12 millioner danske kroner til netop Aceh Tamiang-distriktet, der skal fokusere på social integration og naturbeskyttelse som fx skovbeskyttelse og genplantning af skove.

- MTN

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fra vision til forretning: SMV’er kan vinde markedsandele ved at satse på bæredygtighed

24.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Det er verdens grønneste virksomhed, og de måler alt: - Det er dumt at lade være

10.04.2025BSR

Sponseret

Maintaining Sustainability and Human Rights Principles as Supply Chains Upend

10.04.2025BSR

Sponseret

Maintaining Sustainability and Human Rights Principles as Supply Chains Upend

07.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric lancerer skræddersyet løsning til SMV’ers bæredygtighedsarbejde

02.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Mobile datacentre er fremtiden – Schneider Electric opskalerer produktionen

01.04.2025Fristads Kansas

Sponseret

I front i tekstilbranchen: Virksomhed har cirkulær produktion i kernen af sin forretning

31.03.2025Schneider Electric

Sponseret

Harmony NFC kontrolrelæer og timere er nu fuldt kompatible med iOS

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Strategisk ESG-kommunikation

Du lærer at bruge indsigter fra din organisations ESG-indsats til strategisk kommunikation. Dine undervisere Line Schmeltz og Anna Karina Kjeldsen sørger for, at du efter kurset kan kommunikere aktivt til omverdenen om din virksomheds arbejde med samfundsansvar.

Dato

30.04.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001:2022 Foundation – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer i informationssikkerhed med den internationale certificering fra PECB.

Dato

01.05.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

05.05.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

06.05.2025

Sted

Online

Beierholm
Webinar
Biodiversitet i et værdikædeperspektiv (2/2)

Hvordan påvirker din virksomhed biodiversiteten – og hvordan påvirker biodiversiteten din virksomhed? Tilmeld dig vores webinar og få en introduktion til de centrale begreber inden for biodiversitet og økosystemer. Vi undersøger, hvordan de påvirker virksomheders drift og værdikæde, og hvordan du kan arbejde strategisk med dem.

Dato

06.05.2025

Tid

08:15

Sted

Online