Ny digital løsning skal lette klimarapportering og bekæmpe madspild i danske professionelle køkkener
Fødevaregrosissten Dagrofa Foodservice og techvirksomheden FoodOp har forenet kræfterne i et nyt partnerskab, der skal gøre det nemmere drive et professionelt køkken. En digital assistent skal sikre, at der kommer mere fokus på madglæde og på kampen mod madspild i en travl hverdag.
Fra venstre ses Michael Christensen, adm. direktør i Dagrofa Foodservice, og til højre ses Nichlas Saul, CEO og stifter af FoodOp.. Foto: Lars Stærke
Dagrofa Foodservice Maduniverset er navnet på en ny digital assistent, som skal hjælpe fødevaregrossistens kunder med hurtigere menuplanlægning, kulinarisk inspiration, udregning af økolologiprocenter og klimarapportering.
Den digitale assistent er resultatet af et nyt strategisk partnerskab mellem Dagrofa Foodservice og techvirksomheden FoodOp, som blev grundlagt i 2020. FoodOp har specialiseret sig i at udvikle digitale værktøjer, der på baggrund af data og kunstig intelligens f.eks. hjælper restauranter og kantiner med at planlægge menuer og bekæmpe madspild.
En række softwaremoduler fra FoodOp er netop blevet integreret i webshoppen hos Dagrofa Foodservice. Her får tusinder af professionelle køkkener nu adgang til f.eks. menuinspiration med 30.000 opskrifter og målrettede forretningsværktøjer (kost&salgspris kalkulation, CO2-aftryk mm.), der er integreret med indkøbsfunktionen i webshoppen.
Adm. direktør i Dagrofa Foodservice, Michael Christensen, siger:
-”En af de største udfordringer for danske spisesteder er simpelthen manglende arbejdskraft og mangel på tid. Med lanceringen af Dagrofa Foodservice Maduniverset sætter vi turbo på vores ambition om, at det skal være langt nemmere at drive et professionelt køkken. Jeg er meget glad for, at vi gennem det nye partnerskab med FoodOp kommer med en målrettet teknologisk løsning, der i praksis gør en positiv forskel for køkkenernes hverdag.”
Nichlas Saul, CEO og medstifter af FoodOp, supplerer:
”Partnerskabet med Dagrofa Foodservice er et stort skridt for FoodOp, fordi vores digitale assistent bliver tilgængelig for en stor del af den danske madscene.”
Han siger afslutningsvis:
”Vi har en klar mission om at tage et opgør med nogle af de største tidsrøvere i køkkenet og med ét klik kan kokken nu købe ind, lave budget og få CO2- og økologiregnskaber. Det betyder langt mindre administration og meget mere tid til at skabe gode madoplevelser for gæsterne. Samtidig får køkkenerne også langt bedre forudsætninger for at forebygge madspild på baggrund af dataindsigter, og vores erfaring er, at værktøjerne gør en stor forskel i praksis.”
Dagrofa Foodservice Maduniverset er navnet på en ny digital assistent, som skal hjælpe fødevaregrossistens kunder med hurtigere menuplanlægning, kulinarisk inspiration, udregning af økolologiprocenter og klimarapportering.. Foto: PR-foto
Fakta - Dagrofa Foodservice:
Dagrofa Foodservice er en af Danmarks største totalleverandører til foodservicesektoren og en del af Dagrofa-koncernen. Virksomheden leverer til mange forskellige kundesegmenter – fra den lokale café til Michelin-restauranter. Dagrofa Foodservice står også bag tredive Cash & Carry-butikker på tværs af landet og specialistselskaberne Grambogård, Grøn Fokus, HKI Ost og Prima Frugt. Læs mere på www.dgfs.dk.
Fakta - FoodOp:
FoodOp blev grundlagt i 2020 på grund af en stor frustration over, at en tredjedel af alt spiselig mad bliver smidt ud. I professionelle køkkener viste det store madspild sig at være et symptom på en lav digitaliseringsgrad. Derfor udviklede FoodOp digital platform, der hjælper professionelle køkkener med at reducere CO2 og administrativt arbejde. Læs mere på: https://foodop.dk/