Norge vil have elektriske indenrigsfly inden 2040

Fuldt elektriske fly på alle ruter skal gøre den norske indenrigslufttrafik grøn inden 2040. Infrastrukturen er langt fra på plads, men det første elfly kommer allerede i år. I mellemtiden skal der tankes mere biobrændstof.

Sammen med bl.a. SAS eksperimenterer Avinor allerede med små eldrevede fly. Inden 2040 skal al indenrigsflyvning i Norge være eldrevet, inkl. nogle noget større maskiner end denne. Foto: Avinor.

22.01.2018

CSR.dk

Svalbard lufthavn drives delvis af solceller, og Gardermoen ved Oslo lufthavn lagrer sne om vinteren for at bruge til køling af bygningerne om sommeren, ligesom man også borer efter geovarme, skriver NRK. Men hovedproduktet – flyene – forurener stadig massivt.

Læs også: De elektriske fly er snart klar til take off

De grønne tiltag på jorden i de norske lufthavne skal derfor følges op i luften. Inden 2040 skal alle fly på landets indenrigsruter være 100 procent elektriske og dermed udledningsfri. Sådan lyder udmeldingen fra det statsejede luftfartsselskab Avinor.

Infrastrukturen til det er selvsagt ikke på plads endnu, så indtil videre er fokus på de kortere ruter frem mod 2030, og derefter følger de længere.

”Vi starter i det små og udvikler os og planlægger kortbanenettet først og senere med henblik på at passagertrafikken i hele landet skal betjenes med elektriske fly”, siger koncernchef i Avinor, Dag Falk-Petersen, til NRK.

Det første elektriske fly ventes at komme til Norge allerede senere i år, og generelt er udviklingen på området gået stærkt de seneste år. Og det er også nødvendigt, påpeger den norske klima- og miljøminister, Vidar Helgesen.

Biobrændsel skal optrappes
”Havde du spurgt mig for bare nogle år siden, havde jeg grinet. Vi ved at luftfarten kommer til at øges kraftigt fremover, og derfor er det vigtig med miljøtiltag. Både biobrændstof og elektrificering er interessante løsninger”, siger han til NRK.

Når det kommer til biobrændstof er det en mere håndgribelig løsning på kort sigt, og noget der derfor skal bruges endnu flere midler på. I dag bruger lufthavnen i Oslo 1,25 mio. liter biobrændstof om året, og det tal skal højere op, lyder det fra ministeren.

”Vi har en optrapningsplan for biobrændsel, som vi mener giver et kraftigt signal til markedet. Nu bliver der taget investeringsbeslutninger om produktion av biobrændstof her i landet baseret på norske træråstoffer og det vil gøre biobrændslet mere bæredygtigt som energikilde til fly”, siger Vidar Helgesen.

Dag Falk-Petersen fra Avinor peger på at både Airbus og Boeing – verdens to absolut største flyproducenter – er interesserede i det elektriske marked. Samtidig mener han, at Norge har en særlig forudsætning for at blive markedsledende på området, fordi stort set alle landets lufthavne er samlet under en aktør.

Læs også: Zunum Aero vil udvikle elektriske fly i USA

Den længste norske indenrigsrute går fra Oslo til Longyearbyen på Svalbard og svarer omtrent til turen fra København til Barcelona. Oslo-Tromsø er blandt de længste på fastlandet, med en flyvetid på små to timer, svarende ca. til København-Paris.
-AK

Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

18.08.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric lancerer EcoCare – én samlet service til energieffektiv bygningsdrift

18.08.2025Elis Danmark A/S

Sponseret

Måttevask med mindre vand og kemi

13.08.2025CSR.dk

Danske virksomheder rykker på cirkulær økonomi – resultaterne kan mærkes

11.08.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Walk the sustainable Talk - Formland

07.08.2025CSR.dk

Grøn energipark skal huse nyt datacenter

05.08.2025Plastic Change

Sponseret

Afgørende FN-forhandlinger om plastik begynder i dag: Danmark sidder for bordenden

04.08.2025CSR.dk

Zoologisk Have og superbrand går sammen om ansvarlig kollektion for verdens dyr og natur

30.07.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Design med sjæl - FW25 nyheder fra OOhh

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk Mini MBA med certificering (DK) start 18. aug. 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Næste holdstart i aug 2025

Dato

18.08.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol v. DEA, Fiolstræde 44, 1171 København K

Beierholm
Webinar
Udvidet producentansvar

Har du styr på det udvidede producentansvar?♻️ Sælger din virksomhed varer - og ved du egentligt, hvad det udvidede producentansvar betyder for jer?

Dato

19.08.2025

Tid

08:15

Sted

Online

RISMA SYSTEMS A/S
Webinar
Bliv revisionsklar til din ISAE 3402-erklæring

Webinar med BDO

Dato

20.08.2025

Tid

12:00

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DTU
Efteruddannelse
DTU Executive MBA

A world-class Executive MBA to empower you and your organization

Dato

21.08.2025

Tid

09:00

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs.