Norden foretager den første testrejse på CO2-neutralt biobrændstof

Rederiet Norden har en stor tro på, at bæredygtig shipping er på vej frem, efter at de sammen med GoodFuels har foretaget den første testrejse med et skib på CO2-neutralt biobrændstof.

I september blev Nord Highlander, som det første CO2-neutrale biobrændselsskib, sendt ud på en testrejse. Foto: Norden.

03.12.2018

CSR.dk

I september tog et stort oceangående skib på CO2-neutralt biobrændstof på en testrejse fra Rotterdam i Holland til Tallinn i Estland. Bag testrejsen stod rederiet Norden i samarbejde med GoodFuels, og tiltaget var støttet af flere internationale NGO’er i kampen for at reducere den globale opvarmning.

Læs også: Tre løsninger kan være ramme om miljøvenlig shipping

“Norden er stolt over at gå foran med at teste og introducere CO2-brændstof, som virkelig gør en forskel i forhold til den meget vigtige dagsorden for at reducere kulstofudledningerne fra shipping”, siger adm. dir. for Norden, Jan Rindbo, om testen, som var en rejse i ballast med den 37.000 ton tunge, 182 meter lange produkttanker Nord Highlander.

For at sammenligne hvordan motoren reagerede på biobrændstof som et alternativ til fossilt brændstof med lavt svovlindhold, blev afrejsen foretaget på fossilt brændstof. Efter en visuel inspektion af motoren skiftede skibet til biobrændstof.

I løbet af rejsen arbejdede motoren med forskellige belastninger i tilstrækkeligt lange perioder for at fastslå stabil ydelse. Efter testen blev der foretaget en visuel inspektion af motoren, som bekræftede, at den ikke blev negativt påvirket af biobrændstoffet.

“Vi sætter pris på, at Norden afprøver konkrete løsninger på klimaudfordringerne. Vi har brug for en indsats her og nu for at kunne leve op til IMO’s klimamål, og vi er stolte af, at Norden gør noget ved det og indtager en ledende rolle indenfor biobrændstof, hvor vi glæder os til at følge udviklingen”, siger seniorrådgiver for det Økologiske Råd, Kåre Press-Kristensen, der er en af de internationale NGO’er, som støttede testrejsen.

CO2-neutral transport som et bæredygtigt alternativ
Ifølge Norden viste testen, at anden generation af CO2-neutralt biobrændstof både teknisk og økonomisk set er velegnet og dermed et realistisk alternativ til sammenligneligt fossilt brændstof.

“Norden er kommet langt med forbedret brændstofydelse og har reduceret CO2-udledningen pr. ton last transporteret på egne tankere med 25 procent mellem 2007-2017. Med de nye IMO-mål for CO2-udledning er det dog klart, at forbedret brændstofydelse ikke er nok. Vi har brug for alternative løsninger, og med denne test har Norden vist en bæredygtig metode til at opfylde disse mål”, siger Jan Rindbo.

Jan Rindbo forventer, at der vil blive stor efterspørgsel efter CO2-neutral transport, når det udbydes på markedet.

“Nu da vi har bevist, at CO2-neutral transport er et bæredygtigt alternativ, er jeg overbevist om, at mange CO2-bevidste kunder vil kræve denne type transport indenfor den nærmeste fremtid”, siger han, men anerkender dog samtidig, at biobrændstof ikke nødvendigvis er den eneste løsning i det lange løb, selvom han tror, at anden generations biobrændstof i høj grad kan bidrage til at reducere CO2-udledninger her og nu.

Læs også: Maersk forbereder sig på minimering af svovludslip

Norden vil fortsat samarbejde med GoodFuels for at få mere erfaring med biobrændstof som et alternativ til fossilt brændstof med lavt svovlindhold, og kigger også på andre muligheder, der kan nedsætte CO2-udledningen. Målet er i den nærmeste fremtid at kunne tilbyde forretningsmæssigt attraktiv CO2-neutral transport til kunder.

- JMA

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.11.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Klimaregnskabets fire modningsniveauer

03.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab med effekt på arbejdsglæde og datakvalitet

01.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Giv en ged, Den perfekte firmagave til jul!

31.10.2025CSR.dk

Klimarådet vil have 35-mål og reelle CO2-reduktioner

31.10.2025CSR.dk

Cirkulær betonløsning vinder pris på Building Green

30.10.2025CSR.dk

Ny bydel i Billund skal sætte ny standard for klimavenligt byggeri

30.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab stemning med ekstra store lys fra Vance Kitira

29.10.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Nyt EUDR-forslag i 11. time: EU varsler lettelser for virksomheder – men usikkerheden vokser

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

DTU
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

Deltag i tre dages spændende kursus, hvor du får en hurtigt og bekvem introduktion til jernbaneteknologi og driftsstyring. Midt i kurset tager vi til Berlin, hvor vi besøger Tekniske Universitet Berlins signal- og driftsstyring laboratorium.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup