NGO’er og erhvervslivet har brug for hinanden i klimakampen

Ved årets Grasp Festival blev vigtigheden af partnerskaber mellem civilorganisationer og erhvervslivet sat under lup. NGO’er og topfolk fra Ørsted og Coop mener, at der ikke er en vej udenom, hvis de bedste, bæredygtige løsninger skal indfries.

Parterne i Grasp Festival var alle enige om, at erhvervslivet og de civilorganisationer har brug for hinandens styrker i klimakampen. Arkivfoto..

13.10.2022

CSR.dk

Erhvervslivet og civilsamfundsorganisationerne bliver nødt til at skifte gear og samarbejde på nye måder, hvis kreative, bæredygtige løsninger for alvor skal skabes og ændre samfundet.

Sådan lyder det fra virksomheder som Ørsted og Coop såvel som NGO’en Amnesty International ved dette års Grasp Festival i sidste uge.

Det skriver mediet Global Nyt.

Læs også: NGO's nye partnermodel rammer alles behov bedre

Tidligere har der hersket en berøringsangst mellem de to sektorer – man ”får snavs på fingrene”, lyder det fra Vibeke Klaring, generalsekretær hos Amnesty International, i omtalen om, hvordan man hidtil har set på partnerskaber af denne type.

Men det skal altså ændres nu. Ved paneldebatten fortæller Filip Engel, vicepræsident for Bæredygtighed, Public Affairs, Branding og Marketing i Ørsted, blandt andet, at værdien for virksomheden i partnerskaber med NGO’er består i at skabe de rigtige løsninger.

Jonas Engberg, der er klimachef i Coop, stemmer i og mener, at virksomheder har brug for civilsamfundet for at hjælpe med code of conduct.

Læs også: Hummel indgår samarbejde med Amnesty International

”Der er stor forandringskraft i vores værdier i virksomheder. Flere millioner mennesker arbejder indirekte for eller sammen med os i Coop kloden rundt. Den forandringskraft, vi kan have sammen med civilorganisationer, er en måde at forandre verden på. Vi ved meget om menneskerettigheder – men Amnesty ved mere”, siger han under paneldebatten ifølge Global Nyt.

Selv giver Vibeke Klarup fra Amnesty selv samarbejdet mellem NGO’en og Hummel. Hun fortæller, at man håber, at sportsvirksomheden fremover bliver mere bevidste om sin produktion af tøj, og at det kan inspirere andre i industrien.

- HCL

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle