Nem jordhåndtering med JordWeb

Miljøvirksomheden RGS90 og ingeniørvirksomheden Grontmij | Carl Bro står bag www.jordweb.dk, som gør det nemt og hurtigt at anmelde og anvise flytning af jord i overensstemmelse med de nye, stramme bestemmelser i Jordforureningsloven. Værktøjet anvendes allerede af 22 kommuner og endnu 40 interesserer sig for at bruge systemet.

14.11.2008

CSR.dk

I Danmark har lovgivningen i en årrække sigtet på at gøre håndtering af jord miljømæssigt gennemsigtig og forsvarlig. Det gældende regelsæt er løbende blevet ændret og tilpasset for at sikre, at alt blev behørigt registreret. Ifølge Jordforureningsloven fra 2006 anses al jord i byzoner som udgangspunkt for lettere forurenet. Fra 2008 skal flytning af jord fra byområder anmeldes til kommunen og godkendes. I den forbindelse skal kommunerne sikre, at anmeldelse af jord kan ske elektronisk.

Frigivelse af ressourcer
Entreprenører og rådgivere har længe været vant til, at proceduren for jordhåndtering medførte ekstra omkostninger og øget tidsforbrug. Men nu er der fundet en løsning, som kan frigive de mange ressourcer, der anvendes til jordhåndtering hos såvel anmeldere som kommuner, transportører og jordmodtagere Det er miljøvirksomheden RGS90, som i samarbejde med Grontmij | Carl Bro har udviklet et simpelt, internetbaseret værktøj, www.JordWeb.dk.

Et job for fru Hansen
”Ideen bag JordWeb er ganske enkelt den, at jordflytning skal være et job for fru Hansen og ikke en højt betalt ydelse fra rådgivende ingeniører eller entreprenører”, fastslår miljø- og markedschef Jens Arre Nord, RGS90. Han forklarer: ”JordWeb er opstået som en reaktion på de nuværende besværlige og langsomme arbejdsgange. Indtil nu er kommunikationen udelukkende foregået gennem telefonopkald og afsendelse af dokumenter med almindelig post eller fax. For det meste skal de samme informationer sendes flere gange frem og tilbage. Det giver selvsagt en administrativt meget tung sagsgang”.

Gratis for kommunerne
RGS90 stiller JordWeb vederlagsfrit til rådighed for kommunerne og har samtidig forpligtet sig til at opdatere systemet, hvis der sker ændringer i lovgivningen som revision af anmeldebekendtgørelsen. Kommunerne afholder dog selv udgifter til hosting og diverse services i forbindelse med systemet, der er fuldstændigt ens i alle kommuner. Mange kommuner har allerede fra begyndelsen vist stor interesse for det tidsbesparende og effektive web-værktøj, som p.t. er implementeret i 22 kommuner.

Mange sparede ressourcer
Blandt dem, der har taget JordWeb i brug, er Odense Kommune, hvor sagsbehandler Jane Immerkær, afdeling for Natur, Miljø og Trafik, roser systemet: ”Vi havde en forventning om, at de nye regler om områdeklassificering og anmeldelse om jordflytning ville resultere i mange flere anmeldelser end hidtil. Vi så et stort behov for at smidiggøre anmeldelsessystemet både for anmelder, kommunen og modtageanlæg. Derfor besluttede vi at implementere JordWeb, og det har vist sig at være en god løsning for alle parter. På årets første fem måneder har vi modtaget 270 anmeldelser om flytning af jord, heraf de 250 via JordWeb. Så vi har allerede sparet meget papir, scanninger og mails. Systemet er nemt at anvende, meget driftssikkert, og langt de fleste anmeldelser anvises fra dag til dag. Vi har selvfølgelig ønsker til forbedringer af systemet, og indtil videre har Grontmij-Carl Bro samt RGS90 været meget indstillet på at indfri ønskerne. Vi glæder os til at se resultatet.”

Bedre kommunikation
Gennem jordweb har den enkelte bruger adgang til en række relevante informationer. Det gør det muligt for en bygherre eller transportør hurtigt og enkelt at gennemføre en anmelde af jordflytning. Samtidig har kommunens sagsbehandler mulighed for at se anmeldelserne, som er baseret på de registrerede oplysninger, på en simpel og overskuelig måde. Kommunikationen mellem de involverede parter er forbedret ved brug af automatisk genererede e-mails, som udsendes hver gang, der registreres nye anmeldelser og anvisninger. Der sendes først en e-mail til modtageren og transportøren, når kommunen har godkendt anvisningen fra modtagelokaliteten. Derudover sendes e-mails til kommunen, når jorden er modtaget, og sagen lukkes. Løsningen indebærer også en funktionalitet til opsætning af modtageanlæg og transportører samt brugerprofiler og –rettigheder.
En stor fordel ved JordWeb er, at jordejeren kan følge sin ansøgning, og der hele tiden er styr på den seneste version af alle dokumenter. Kommunen får elektroniske data, som kan lægges direkte ind i de relevante opbevaringssystemer. Også jordmodtageren er fuldt informeret og kan enkelt og hurtigt levere dokumentation for modtaget jord til kommunen.

Nye løsninger på jordhåndtering
Fremtidens jordhåndtering vil omfatte en øget brug af bæredygtige løsninger, hvor energiforbrug og den total miljøbelastning bliver udslagsgivende for håndteringsreglerne.
Grontmij | Carl Bro har udviklet IT-baserede værktøjer til optimal jordhåndtering, hvoraf JordWeb er det seneste skud på stammen. Løsningerne omfatter altid screening af markedets muligheder for genanvendelse af jorden, herunder om sortering af jordvolumen i flere fraktioner kan medføre den samlet set bedste løsning for både jordejer og jordmodtager.
De nyligt iværksatte regler for områdeklassificering og bekendtgørelse om prøvetagning af forurenet jord har medført nye udfordringer, som kalder på anvendelse af helhedsløsninger for at sikre den optimale håndtering af jorden i bygge- og anlægsprojekter.Grontmij | Carl Bro kan gennemføre en indledende screening af dine erhvervsmæssigt udnyttede ejendomme og tilbyder en gratis screening som indgang til at få styr på planlægningen, som f.eks. en gennemarbejdet jordhåndteringsplan eller en ansættelse af ejendomsværdien.
www.miljohorisont.dk/vand

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

18.09.2025Valified

Sponseret

ESG som strategisk aktiv: Honestus & Partners løfter pension til forretningsdifferentiering

18.09.2025Schneider Electric

Sponseret

EVENT: Mød os til Green Hydrogen Week den 6.-10. oktober

17.09.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Klimakampen: Når små handlinger bliver til store resultater

15.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Nostalgi i smukt nyt design

12.09.2025CSR.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025Klimaklar

Sponseret

Sidder du alene med klimaregnskab? Få en klimasparringspartner.

11.09.2025Dagrofa aps

Sponseret

Ny digital løsning skal lette klimarapportering og bekæmpe madspild i danske professionelle køkkener

11.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Fristads Kansas tager næste skridt i udfasningen af PFAS

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00

Cabi
Webinar
Effektive rutiner i samarbejdet om sygefravær

På dette webinar får du viden om og inspiration til, hvordan du kan være med til at skabe effektive rutiner i jeres samarbejde omkring sygefravær, så I får sat handling bag ordene.

Dato

18.09.2025

Tid

10:15

Sted

Online

Miljømærkning Danmark
Webinar
Fra ambition til action – succes med miljømærkede indkøb

Få viden, inspiration og praktiske råd til at komme godt i gang med miljømærkede indkøb.

Dato

18.09.2025

Tid

13:00

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

22.09.2025

Sted

Odense