Når 'offsetting' bliver til 'insetting'

Modevirksomheden Ganni har tidligere benyttes sig af 'offsetting' (kompensation) for at reducere deres CO2-udledning. Virksomheden skifter nu kurs: Fremover hedder det 'insetting', hvor pengene i stedet bruges til at hjælpe produktionsstederne til at omlægge til grøn energi.

23.02.2022

CSR.dk

Når Ganni fremover arbejder med at nedbringe CO2 i sin leverandørkæde, så ligger fokus på at lave reele reduktioner, og ikke længere ved hjælp af kompensation.

Det skriver voguebusiness.com.

'Offsetting' eller 'kompensation' har længe været et buzzword på godt og ondt. 'Udled ét sted og kompenser et andet sted' (for eksempel ved at plante træer), beskriver konceptet meget godt. 
Nu dukker begrebet 'insetting' op - hvor fokus er på at reducere, dér hvor man udleder. Det vil sige aktivt og direkte at reucere udledningerne, der hvor man forårsager dem. 

"Vi er stoppet med at kompensere for vores CO2-aftryk. I stedet har vi lagt pengene til side og sparet dem op til investeringer i at lave reelle reduktioner i vores forsyningskæde,” siger grundlægger Nicolaj Reffstrup.

Videnskaben taler sit tydelige sprog: Modebranchens fjerne produktionsled - også kaldet scope 3 - er det vigtigste område at kigge på, når det gælder CO2-reduktioner. Her ligger 80 procent eller mere af virksomhedens samlede CO2-udledninger.

At nedbringe udledningerne kræver omlægning til vedvarende energi; en udgift som mange produktionssteder ikke kan overkomme alene. Indtil nu har det været sparsomt med eksempler på brands, der vælger at investere i grøn omstilling af de produktionssteder, de benytter.

Læs også: Levi’s har gjort den ikoniske 501-jeans fuldt ud cirkulær

Af frontrunners kan nævnes Levi’s, der for eksempel har indgået et samarbejde med International Finance Corporation for at hjælpe fabrikker med at reducere energi- og vandforbruget.

Nu tilslutter Ganni sig altså også branchens elite. Det første store skridt mod ‘insetting’, for Ganni, er at bygge et solcelleanlæg i samarbejde med en mangeårig leverandør i Portugal, der fremstiller deres bomulds-t-shirts.

"Vi ved, at vi skal støtte vores leverandører i overgangen til vedvarende energi og elektricitet," siger Gannis chef for bæredygtighed og CSR Lauren Bartley. "En af grundene til først at starte i Europa er, at vi er tættere på, så vi kan få praktisk erfaring med, hvordan man kører en succesfuld CO2-insetting procedure, før vi for eksempel flytter den til Asien."

Ganni vil måle CO2 og biodiversitet på stedet før og efter implementering. Hvis virkningerne er positive, skal der søsættes lignende indsatser med andre leverandører.

Ganni har et mål om at reducere deres totale CO2-udledninger med 50 procent inden 2027, og Nicolaj Reffstrup erkender, at Ganni har meget arbejde at gøre. Brandet udforsker fortsat mere ansvarlige stoffer og udvikler cirkulære forretningsmodeller.

- MTN

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.06.2025CSR.dk

Danmark har 20 år til at blive klimaneutral

17.06.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Nyt nordisk program skal klæde virksomheder på til videnskabsbaserede klimamål

16.06.2025Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

13.06.2025CSR.dk

Grønnere telefoner på vej med nye EU-regler

10.06.2025CSR.dk

Nyt center skal hjælpe virksomheder med at forvandle slidte produkter til ny forretning

09.06.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Middelfart Erhverv inviterede til digital Klimakamp

06.06.2025Brdr. Dahl A/S

Sponseret

Brødrene Dahl sætter CO2-tal på 70.000 varer

05.06.2025CSR.dk

Regningen stiger: Klimaskader har allerede kostet samfundet milliarder

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle