MSC Danmark lancerer kampagne med fokus på bæredygtigt fiskeri

I uge 36 og 37 kører MSC Danmark en landsdækkende kampagne, der sætter fokus på bæredygtigt fiskeri og det lille, blå MSC-mærke.

I de næste to uger løber MSC's årlige kampagne af stablen. Her er formålet at promovere den lille, blå fisk fra MSC. Arkivfoto..

05.09.2017

CSR.dk

Samtidig er det MSC’s 20 års jubilæum, og i den forbindelse har MSC udviklet en global kampagne, hvor Danmark og Holland er de første, der skyder kampagnen, som har fokus på vildtfanget og bæredygtigt fiskeri, i gang.

Med fokusset håber virksomheden på at kunne bevare fiske- og skaldyrsbestande i fremtiden, skriver Fiskerforum.dk.

Alle i værdikæden bag det blå MSC-mærke gør en ekstra indsats for at bevare havene utæmmede og rige på liv, og ved at vælge den blå fisk er man med til at beskytte de vilde ressourcer af fiskebestande.

Eksperter anbefaler ofte MSC
MSC-certificering drejer sig om ét specifikt fiskeri, der vurderes af uafhængige eksperter. Før de beslutter, om fiskeriet opfylder MSC-standarden, konsulterer eksperterne relevante interessenter med information om fiskeriet og tager alle tilgængelige data med i deres vurdering, skriver MSC Danmark på sin hjemmeside.

Ordninger og vejledninger, der bl.a. drives af WWF, Marine Conservation Society, Monterey Bay Aquarium og Ocean Wise, giver mere generelle vurderinger for forskellige typer af fisk og skaldyr. De er baseret på ekspertvurderinger af offentlige oplysninger og anbefaler ofte MSC-mærket fisk og skaldyr.

MSC Danmark peger på en analyse fra Oceana, der antyder at hele 30 procent af fiske- og skaldyrsprodukter enten er fejlbeskrevet eller har fået forkert etikettering.

I værste fald kan det true forbrugernes troværdighed til fiskere og forhandlere, og så kan det underminere de fremskridt, der ellers har været i forbindelse med bæredygtigt fiskeri.

Læs også: Et lille skridt for IKEA, et stort skridt for fisk

Siden 2012 er antallet af bæredygtige fisk og skaldyrsprodukter med MSC mærkets blå fisk steget støt, og i dag findes der mere end 1.300 produkter i Danmark og mere end 24.000 globalt. 

- EL

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle