Modebranchen skal ned på halvdelen af nuværende udledninger

Mens coronakrisen fik modebranchens uhensigtsmæssigheder itl at stå lysende klart, var McKinsey og Global Fashion Agenda i gang med at kortlægge og regne på branchens klima-aftryk og mulige strategier for at leve op til Parisaftalens mål om at holde opvarmningen under 1,5 grader.

Næsten 40 procent af alle varer i modebranchen sælges med rabat, bl.a. pga. overproduktion. Det er ét af de områder, branchen kan kigge på, for at kommer på linje med de globale klimamålsætninger. .

27.08.2020

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Modebranchen er en af verdens største og mest synlige bidragsydere til høje CO2-udslip. Faktisk udleder de branchen omkring fire procent af alle klodens CO2-udledninger. Det svarer til 2,1 milliarder tons CO2 i 2018, hvilket er nogenlunde det samme som de samlede udledninger fra Frankrig, Tyskland og Storbritannien.

Det ved modebranchen og dens aktører godt, og rigtig mange har over de senere år blevet iværksat initiativer og lanceret reduktionsstrategier.

En ny rapport fra Global Fashion Agenda, udarbejdet i samarbejde med McKinsey, viser, at det bare slet ikke er nok. Hvis man indregner effekten af nuværende initiativer i estimatet for branchens samlede CO2-udledninger i 2030, er de i absolutte tal blevet reduceret med omkring nul.

Indsatsen udligner den forventede vækst i branchen, men hvis denne skal yde sit bidrag til at nå Parisaftalens målsætning, så er det niveau af udledninger, omkring 50 procent for højt.

”Vi er nødt til at handle nu. Pandemien har vist os, hvor forbundne vi er, og hvordan vi også har kræfter og evne til at forandre os. Men blivende forandringer er afhængige af modebranchens evne til at gå sammen og møde udfordringen, så vi kan spille en ledende rolle i at bekæmpe klimaforandringer,” sagde Eva Kruse, CEO i Global Fashion Agenda, i en pressemeddelelse ved rapportens udgivelse.

”Jeg anerkender, at det for mange ikke er helt nemt og at alle virksomheder har begrænsede resourcer. Af samme grund er jeg virkelig stolt af at lancere denne Fashion on Climate-rapport sammen med vores partner McKinsey & Co. Jeg er sikker på, at denne rapport vil hjælpe de førende i branchen med at forstå hvor deres indsats skal fokuseres og samtidig høste flest mulige fordele fra deres investeringer,” sagde Eva Kruse i pressemeddelelsen.

Hvor skal der sættes ind og hvad koster det?
Fashion on Climate ridser nemlig ikke bare op, hvor galt det står til. Den peger også på, hvor branchen skal finde de omkring 1.000 mio tons CO2-ekvivalenter, som de mangler i forhold til den indsats, der allerede er planlagt.

Rapporten gennemgår hele branchens værdikæde fra materialeproduktion til brug og bortskaffelse hos kunderne. Den kortlægger, hvilke typer af CO2-besparende aktiviteter, man kan finde i hvert led og beregner, om en indsats vil give omkostningsbesparelser eller kræve investeringer. Det samlede resultat ses i den noget indholdstunge grafik neden for.

Rapportens præentation af indsatserne set i forhold til deres besparelses og udgiftsniveau er detaljeret og omfattende. Grafik: Fashion on Climate.

Overordnet kan man konstatere, at arbejdet med energieffektivitet i detailhandlen og produktionen, overgang fra fly til skibsfart og lavere returrater på varer købt online ikke blot vil hjælpe på CO2-udledningerne, men faktisk føre til besparelser for de virksomheder, der sætter ind her. Til gengæld vil der være ganske store ekstraudgifter til materialer, som er dyrket mere ansvarligt, består af genanvendte fibre eller lignende.

Talgymnastikken i rapporten når frem til, at omkring 55 procent af initiativerne kan iværksættes med netto besparelser på brancheniveau. Tres procent vil kræve indledende investeringer og samarbejde om at opnå de nødvendige fordele.

Overproduktion er kommet frem i lyset
Et af de mulige indsatsområder vækker lidt mere opsigt end andre. Rapporten har således indregnet i de samlede besparelser, at overproduktionen i branchen reduceres fra 20 til 10 procent. Overproduktion har ellers i mange år været den dårligst bevarede hemmelighed i modebranchen. Alle ved, det er virkeligheden, men meget få taler om det. Det tabu kan coronakrisen dog have gjort op med.

“Med covid19 har vi set, hvordan overproduktion ikke bare trækker for store veksler på naturen, men også bare er virkelig dårlig forretning. Det er meningsløst, at omkring 40 procent af alle produkter, branchen producerer, sælges med rabatter. Det giver til gengæld god mening for både økonomi og klima, at vi finder måder at reducere overproduktionen,” sagde Morten Lehmann, bæredygtighedschef i Global Fashion Agenda, ved et online pressemøde d. 26. august.

Hvis nogen stadig skulle være i tvivl om, hvorvidt de skal øge indsatsen, så kan de måske lytte til McKinsey, som i pressemeddelelsen siger:

”Verden har forandret sig, forbrugere leder efter mere bæredygtige virksomheder og brands. Der er brug for modige handlinger, hvis modebranchen skal lande på linje med et 1,5-grads-spor inden for de næste 10 år. Den gode nyhed er, at mange af de påkrævede resultater kan levers med økonomiske fordele.”

Rapporten kan downloades her  

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service investerer i nordisk klimaskov for at balancere CO₂-udledningen frem til 2030

26.11.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

85 % af HimmerLands medarbejdere er stolte af at arbejde et sted, der er svanemærket

26.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lübech Living åbner ny inspirationsbutik i Aalborg

25.11.2025CSR.dk

Hvad COP30 viste: Fremskridt skabes uden for det globale fællesskab

24.11.2025CSR.dk

Forskere: Svækkede havstrømme bremser ikke den danske opvarmning

24.11.2025CSR.dk

Nyt australsk byggemateriale vil udfordre cementens plads i byggeriet

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Morgenmøde for danske SMV'er

Deltag i vores online morgenmøde, hvis du vil vide mere om hvordan UN Global Compact Network Denmark kan støtte jer i arbejdet med bæredygtighed.

Dato

27.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

SUSTAINX ApS
Webinar
Sådan rapporterer du effektivt med VSME-standarden

I dette 45-minutters webinar kan du blive klogere på den frivillige standard målrettet til virksomheder, der ønsker at arbejde med bæredygtighedsrapportering.

Dato

27.11.2025

Tid

10:05

Sted

Teams

Dansk Standard
Event
DS Bæredygtighedsdag

Hvordan prioriterer man bæredygtighed i en brydningstid? Til DS Bæredygtighedsdag sætter vi fokus på, hvordan virksomheder kan stå fast på deres principper i en foranderlig verden – og hvorfor bæredygtighed stadig er en strategisk fordel.

Dato

27.11.2025

Tid

14:00

Sted

Dansk Standard, Gôteborg Plads 1, 2150 Nordhavn og online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Selvstændige Konsulenter I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi skarpt på karrieremuligheder som rådgiver inden for ESG, CSR og bæredygtighed.

Dato

28.11.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG-rapportering

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG-rapporteringsarbejdet

Dato

28.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 28. november: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

28.11.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom