Mitsubishi indrømmer brændstofsnyd

Den japanske bilgigant Mitsubishi indrømmer at have fiflet med test af over 600.000 biler for at kunne præsentere et kunstigt lavt brændstofforbrug.

Mitsubishi har indrømmet at have snydt med brændstoftest i Japan. Foto: Flickr/Abraxas3d.

25.04.2016

CSR.dk

”Upassende adfærd i brændstofforbrugstest”. Sådan betegner den japanske bilproducent Mitsubishi selv omdrejningspunktet i den sag, bilgiganten har fået på halsen, efter at man på et pressemøde i Tokyo i sidste uge måtte indrømme at have fusket med en række testforløb.

Læs også: Volkswagen indrømmer snyd i amerikanske CO2-test

Nærmere bestemt drejer det sig om ca. 625.000 biler Mitsubishi- og Nissanbiler, hovedsagligt produceret til det hjemlige marked, hvor Mitsubishi altså har fiflet med deres laboratorietest for at få dem til at præsentere et kunstigt lavt brændstofforbrug, ligesom testmetoden var en anden end påkrævet i japansk lovgivning.

I en pressemeddelelse tilbyder Mitsubishi Motors Corporation (MMC) sin ”dybeste undskyldning” over for både kunder og stakeholders, og understreger, at man vil fortsætte den proces, der førte til opdagelsen af testsnyddet.

Vil også undersøge biler solgt til udlandet
Som næste led i denne interne undersøgelse planlægger man således at nedsætte en komité kun bestående af eksterne eksperter, ligesom man har stoppet produktionen af de implicerede biler og vil ”diskutere kompensationsmuligheder” i den forbindelse.

De kompromitterede data indgår i testresultater indgivet til det japanske transportministerium, men på grund af ”emnets alvor” vil man også igangsætte en undersøgelse omkring biler produceret til det udenlandske marked.

Indrømmelsen fra Mitsubishi blev straks straffet på den japanske børs, hvor selskabets aktie ifølge Bloomberg straks faldt med over 15 procent, det største fald på en dag siden 2004, da Mitsubishi blev udsat for hård kritik for at have skjult en række sikkerhedsfejl i flere af sine biler.

For nylig har de to sydkoreanske bilmærker Kia og Huyndai måtte til lommerne og betale milliarder til de amerikanske myndigheder pga. af lignende sager, og kombineret med Volkswagenaffæren fra sidste år, kan det få indirekte konsekvenser for Mitsubishi.

Læs også: Volvo vil sælge 1 mio. el- og hybridbiler frem mod 2025

”Det her er anderledes en Volkswagen, men markedet er blevet meget følsomt over for den her slags nyheder, og derfor kan den få tilsvarende konsekvenser for Mitsubishis salg og omdømme. Det er skidt for deres image, også fordi det ikke er første gang, der har sådan en sag her”, siger analytiker ved Tokai Tokyo Research Center, Seiji Sugiura, til Bloomberg.

-AK

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle