Milliardargumentet for bæredygtighed

Bæredygtighed er for alvor blevet rentabelt i løbet af de sidste år, og på verdensplan omsætter en stribe virksomheder for milliarder på baggrund af deres strategi for netop bæredygtig forretning. Seks faktorer er afgørende for deres succes.

Der er penge i bæredygtighed, men det skal integreres dybt i virksomheden..

04.01.2016

CSR.dk

Businesscasen er ofte det første, virksomhedsledere efterspørger, når snakken falder på bæredygtighed og en eventuel grøn omstilling af deres forretning. Og her har fortalerne for de ”nye” tanker fået mere vind i sejlene de sidste år. De kan nemlig understøtte deres argumentation ved at pege på en række virksomheder, der alle omsætter i milliardklassen – ikke på trods af deres strategi på bæredygtighedsområdet, men på grund af den. Det skriver The Guardian.

Læs også: IKEA i Danmark går fra udgift til indtægt på affald

Det store engelske dagblad tæller pt. til mindst ni store selskaber – de såkaldte grønne giganter, som bl.a. tæller Nike, Tesla, Unilever, Toyota og Ikea – der hver i sær genererer som minimum en milliard dollars (omkring syv mia. kr.) årligt fra salg af produkter ellers services, der har bæredygtighed og/eller socialt ansvar som centrale værdier.

Faktisk skaber de ni virksomheder indtægter for over $100 mia. fra deres grønne produktlinjer alene, og deres aktier klarer sig næsten 12 procent bedre på årsbasis end deres konventionelle konkurrenter. Flere af de grønne giganter, eksempelvis Unilever, vokser tillige hurtigere på bæredygtige produkter end traditionelle, og succesen illustrerer, hvordan bæredygtighed for disse virksomheder ikke handler om at spare penge, men at tjene dem.

Bæredygtigheden er med andre ord rykket fra bundlinjen og ind i kernen, herunder topledelsen, i de grønne giganter, og beviser dermed, hvordan konceptet kan være en driver for profit i stedet for en hæmsko.

Flere hjørnesten i arbejdet
The Guardian har identificeret seks faktorer, virksomhederne har til fælles og som har været afgørende for deres nuværende styrke:

1.       En fornyende leder – i syv af de ni virksomheder er bæredygtighedsstrategien startet på CEO’ens initiativ, og det kræver en topleder med den nødvendige dedikation, overbevisning, mod og ikke mindst vilje til at gå nye veje.

2.       En forstyrrende innovation – de grønne giganters succes kommer ikke fra en bare lidt grønnere version af et eksisterende produkt, men derimod nytænkning i sin helt egen kategori.

3.       Et højere formål – virksomheder, der ikke blot vil tjene penge, er i stigende grad bedre til netop det end deres ’normale’, profitsøgende konkurrenter, jf. aktiehandlen nævnt i artiklen.

4.       Integreret strategi – for mange virksomheder er bæredygtighed noget, der er hængt på resten af konceptet, men for de grønne giganter er det omvendt. Strategien er bygget helt ind i organisationen, forretningsstrukturen, ledelsen osv.

5.       Bred appel – de grønne giganter tilbyder produkter rettet mod en bred skare af forbrugere, ikke kun en niche. Hybridbilen Toyota Prius var eksempelvis den 3. bedst sælgende bil på verdensplan i 2013 på tværs af alle kategorier.

6.       God opførsel – gennemsigtighed, ansvar og samarbejde er nøgleord for de grønne giganter, og efterlevelsen af dem er milliarder værd. Bl.a. for Nike, der i 2005 – efter voldsomt forbrugerpres og flere skandaler med fx børnearbejdere – valgte at offentligøre en liste med oplysninger om alle koncernens produktionsenheder, specielt i Sydøstasien.

Læs også: Nul affald fra Unilever i Europa

Sammenlagt beviser de grønne giganter, at bæredygtighed kan være en endog særdeles god forretning; en tendens, der med decembers klimaaftale fra Paris in mente, kun ventes at blive endnu stærkere.

-AK

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.06.2025BSR

Sponseret

Advancing a People-Centered Approach to Sovereign Debt

08.05.2025BSR

Sponseret

The EU AI Act: Where Do We Stand in 2025?

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København