Milliardargumentet for bæredygtighed

Bæredygtighed er for alvor blevet rentabelt i løbet af de sidste år, og på verdensplan omsætter en stribe virksomheder for milliarder på baggrund af deres strategi for netop bæredygtig forretning. Seks faktorer er afgørende for deres succes.

Der er penge i bæredygtighed, men det skal integreres dybt i virksomheden..

04.01.2016

CSR.dk

Businesscasen er ofte det første, virksomhedsledere efterspørger, når snakken falder på bæredygtighed og en eventuel grøn omstilling af deres forretning. Og her har fortalerne for de ”nye” tanker fået mere vind i sejlene de sidste år. De kan nemlig understøtte deres argumentation ved at pege på en række virksomheder, der alle omsætter i milliardklassen – ikke på trods af deres strategi på bæredygtighedsområdet, men på grund af den. Det skriver The Guardian.

Læs også: IKEA i Danmark går fra udgift til indtægt på affald

Det store engelske dagblad tæller pt. til mindst ni store selskaber – de såkaldte grønne giganter, som bl.a. tæller Nike, Tesla, Unilever, Toyota og Ikea – der hver i sær genererer som minimum en milliard dollars (omkring syv mia. kr.) årligt fra salg af produkter ellers services, der har bæredygtighed og/eller socialt ansvar som centrale værdier.

Faktisk skaber de ni virksomheder indtægter for over $100 mia. fra deres grønne produktlinjer alene, og deres aktier klarer sig næsten 12 procent bedre på årsbasis end deres konventionelle konkurrenter. Flere af de grønne giganter, eksempelvis Unilever, vokser tillige hurtigere på bæredygtige produkter end traditionelle, og succesen illustrerer, hvordan bæredygtighed for disse virksomheder ikke handler om at spare penge, men at tjene dem.

Bæredygtigheden er med andre ord rykket fra bundlinjen og ind i kernen, herunder topledelsen, i de grønne giganter, og beviser dermed, hvordan konceptet kan være en driver for profit i stedet for en hæmsko.

Flere hjørnesten i arbejdet
The Guardian har identificeret seks faktorer, virksomhederne har til fælles og som har været afgørende for deres nuværende styrke:

1.       En fornyende leder – i syv af de ni virksomheder er bæredygtighedsstrategien startet på CEO’ens initiativ, og det kræver en topleder med den nødvendige dedikation, overbevisning, mod og ikke mindst vilje til at gå nye veje.

2.       En forstyrrende innovation – de grønne giganters succes kommer ikke fra en bare lidt grønnere version af et eksisterende produkt, men derimod nytænkning i sin helt egen kategori.

3.       Et højere formål – virksomheder, der ikke blot vil tjene penge, er i stigende grad bedre til netop det end deres ’normale’, profitsøgende konkurrenter, jf. aktiehandlen nævnt i artiklen.

4.       Integreret strategi – for mange virksomheder er bæredygtighed noget, der er hængt på resten af konceptet, men for de grønne giganter er det omvendt. Strategien er bygget helt ind i organisationen, forretningsstrukturen, ledelsen osv.

5.       Bred appel – de grønne giganter tilbyder produkter rettet mod en bred skare af forbrugere, ikke kun en niche. Hybridbilen Toyota Prius var eksempelvis den 3. bedst sælgende bil på verdensplan i 2013 på tværs af alle kategorier.

6.       God opførsel – gennemsigtighed, ansvar og samarbejde er nøgleord for de grønne giganter, og efterlevelsen af dem er milliarder værd. Bl.a. for Nike, der i 2005 – efter voldsomt forbrugerpres og flere skandaler med fx børnearbejdere – valgte at offentligøre en liste med oplysninger om alle koncernens produktionsenheder, specielt i Sydøstasien.

Læs også: Nul affald fra Unilever i Europa

Sammenlagt beviser de grønne giganter, at bæredygtighed kan være en endog særdeles god forretning; en tendens, der med decembers klimaaftale fra Paris in mente, kun ventes at blive endnu stærkere.

-AK

SUSTAINX ApS

Sponseret

GUIDE: Sådan opbygger du din bæredygtighedserklæring i henhold til ESRS.

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

29.05.2024CSR.dk

”Hvis vi skal arbejde for jer, skal I værne om fremtiden”

29.05.2024CSR.dk

Danmark kan få meget mere grønt ud af EU’s landbrugsstøtte

02.05.2024CSR.dk

Ny rapport fra 2030-panelet: Danskerne forbruger og smider mere ud end nogensinde før

29.04.2024BSR

Sponseret

The EU AI Act: What it Means for Your Business

25.04.2024Prysmian Group Denmark A/S

Sponseret

Prysmian 2023 rangering på anerkendte ESG-indekser

17.04.2024CSR.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

10.04.2024CSR.dk

Ny retspraksis i Europa: Klimabeskyttelse som menneskeret

03.04.2024CSR.dk

For lidt plads kan løses med bedre lovgivning

Jobmarked

Se alle

Dagrofa aps

Brænder du for grøn omstilling i Dagligvarehandlen?

I Dagrofa- koncernen intensiverer vi i disse dage vores fokus på bæredygtighed og samfundsansvar, herunder kommende lovgivning på CSRD, samt udvikling af en ny klimaplan. Vi arbejder intensivt med at indfri vores målsætninger på området og søger derfor en ESG- analytiker til vores CSR-team.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

24.06.2024

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

To konsulenter til forsvarets arbejde med ESG og CSR

Vi kan tilbyde et arbejde der giver mening og en spændende og udviklende stilling som konsulent, hvor du vil blive central i arbejdet med CSR og ESG i Forsvarets anskaffelser.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

15.06.2024

NRGreen ApS

Energisk møde booker til spændende produkt

NRGreen søger en frisk og udadvendt medarbejder

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

13.06.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Lemvigh-Müller

ESG Specialist (barselsvikariat) - Herlev

Det ligger dybt i Lemvigh-Müllers DNA at tage samfundsansvar, og vi har mange aktiviteter i gang inden for hele ESG-agendaen. For nylig har vi fået godkendt vores Science Based Targets klimamålsætninger.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DELL A/S

Graduate Account Manager – Join the EMEA Sales Graduate Program!

When you join as a Graduate Account Manager not only will you be embarking on a rewarding career at the heart of technology. You will also be gaining an exceptional all-round experience that will contribute to shaping the future of our business. The program is aimed at building the organization’s future sales leaders with many opportunities to network globally through training and events. Lessons in leadership will also be provided from executives with the possibility to interact and connect with them.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

17.05.2024

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

TANIA ELLIS – The Social Business Company
Konference
Miniconference: Geopolitics in Sustainability & Business

How are conflicts and warfare affecting business ethics and corporate due diligence? Join our exclusive Spring miniconference 31 May to expand your network, get trend overview and how-to insights from real-life cases and subject matter experts on sustainable business, responsible investing, geopolitical consumerism and corporate due diligence.

Dato

31.05.2024

Tid

09:00

Sted

The Social House, Store Regnegade 12, 1110 Copenhagen

Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG rapporteringen

Valifieds ‘Kom Godt i Gang’ Webinar giver dig en kort introduktion til de mest anvendte funktioner på platformen, så du får den bedst mulige start med arbejdet omkring bæredygtighed

Dato

31.05.2024

Tid

09:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Uddannelse
Deltag i FN's klimaprogram for virksomheder 'Climate Ambition Accelerator'

Vil du have en plads på et ambitiøst, engelsksproget klimaprogram, der over seks måneder klæder din virksomhed på til at sætte målbare mål for jeres klimaarbejde på linje med den førende klimavidenskab? Så læs med her.

Dato

03.06.2024

Sted

Online

TANIA ELLIS – The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 3. jun: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage vores praktiske uddannelse Sustainable Business Change Manager, men sidder inde med nogle spørgsmål du gerne lige vil have besvaret først? Eller har du brug for nogle fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt?

Dato

03.06.2024

Tid

12:15

Sted

Online

TANIA ELLIS – The Social Business Company
Uddannelse
Q&A WEBINAR: SUSTAINABLE BUSINESS CHANGE MANAGER (INTL & ONLINE) Jun. 3

Do you want knowledge and tools to work with sustainable business in practice? Are you considering taking our practical certificate programme Sustainable Business Change Manager?

Dato

03.06.2024

Tid

12:15

Sted

Online