Milliard- og miljøpotentiale i elektrisk shipping

Elektriske skibe og både er et marked i solid vækst og med store miljømæssige gevinster i sigte. Ny rapport peger på en samlet værdi på over 140 mia. kr. om 10 år.

Fremtidens tankskib skal være elektrisk i langt højere grad, end det er tilfældet i dag, fastslår ny rapport..

16.01.2017

CSR.dk

Der er langt mellem de elektriske fartøjer til søs, uanset om man leder på verdenshavene, søer eller vandveje verden over. Selvom verdens første elektriske båd er langt over 100 år gammel, så har teknologien aldrig brudt igennem for alvor. Men det vil ændre sig i det kommende årti.

Læs også: Fly og shipping trækker ned i EU’s CO2-regnskab

Det er konklusionen i en ny rapport fra konsulentfirmaet IDTechEx, der har analyseret markedet for fuldt elektriske og hybriddrevne både og skibe. Frem mod 2027 forventer man således, at sektoren, der i dag kun udgør 1-2 procent af det tilgængelige marked, vil vokse hastigt til en samlet værdi på mindst 20 mia. dollars (omkring 140 mia. kr.).

To af de primære faktorer bag væksten er dels den teknologiske udvikling, og dels international miljølovgivning, der vil presse hele den globale shippingindustri til at agere.

På teknologifronten er det fremskridt som man også kender det fra bilindustrien, der gør batterier, motorer og energiformer på en gang bedre og billigere og dermed i langt højere grad til et reelt alternativ til de traditionelle metoder. Rapporten peger bl.a. på det allerede store marked for hybrid-elektriske færger og andre kommercielle fartøjer, ligesom potentialet for autonome (selvsejlende) skibe voksende, bl.a. fordi det bliver nemmere at høste energi fra omgivelserne (sol, vind, bølger etc.).

Læs også: Bilgiganter planlægger ladenetværk til elbiler i Europa

Når det kommer til miljøaspekterne, så forudser rapporten, at vi i slutningen af indeværende årti vil opleve et stadigt stigende pres, der vil tvinge store industrielle og kommercielle fartøjer til at ’blive rene’ langt hurtigere. I den forbindelse mener man ikke, at lang levetid for et skib er nogen undskyldning. Et stort fragtskib kan udlede CO2 svarende til 70.000 personbiler, og det vil verdenssamfundet ikke acceptere på sigt.

Hent rapporten "Electric Boats and Ships 2017-2027” her.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

28.11.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Bæredygtige løsninger til plantedyrkning

27.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service investerer i nordisk klimaskov for at balancere CO₂-udledningen frem til 2030

26.11.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

85 % af HimmerLands medarbejdere er stolte af at arbejde et sted, der er svanemærket

26.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lübech Living åbner ny inspirationsbutik i Aalborg

25.11.2025CSR.dk

Hvad COP30 viste: Fremskridt skabes uden for det globale fællesskab

24.11.2025CSR.dk

Forskere: Svækkede havstrømme bremser ikke den danske opvarmning

24.11.2025CSR.dk

Nyt australsk byggemateriale vil udfordre cementens plads i byggeriet

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle