Miljømærkning Danmark: Nej-tak til et klimamærke

- Med et klimamærke kan forbrugerne måske lettere være med til at redde isbjørnene fra druknedøden. Men hvad nytter...

28.11.2008

CSR.dk

- Med et klimamærke kan forbrugerne måske lettere være med til at redde isbjørnene fra druknedøden. Men hvad nytter det, hvis de i stedet bliver tvekønnede, fordi vi glemmer kemikalierne? Jeg frygter med andre ord det, som eksperterne kalder burden shift. Altså at man mister det på kemikaliegyngen, som man har vundet på klimakarrusellen.
Med disse ord indledte Nina Schiøtz, formand for Danmarks Miljømærkenævn, tidligere i dag konferencen ”Klimamærkning – godt or not”. Konferencen er arrangeret af Miljømærkning Danmark, som administrerer Danmarks to officielle miljømærker Blomsten og Svanen, og bliver afviklet på Hotel Scandic Copenhagen.
På konferencen vil eksperter fra ud- og indland samt danske meningsdannere på området belyse klimamærker fra forskellige vinkler.
Bl.a. har flere talere givet deres bidrag til, om man kan – og skal – skille klima og miljø ad. Og risikoen for burden shift er netop et af de emner, der er blevet diskuteret. Hervé Humbert, European Business Development Manager i Carbon Trust, fortalte om de engelske erfaringer med klimamærket Carbon Trust Footprint – mens Henrik Wenzel, professor på Syddansk Universitet, skitserede kompleksitet og risici ved klimamærkning.
- Vi har taget initiativ til konferencen, fordi vi gerne vil kvalificere debatten om klimamærker. Men også fordi vi er skeptiske over for et klimamærke. Et klimavenligt produkt er nemlig ikke nødvendigvis miljøvenligt. Klorin vil fx godt kunne få et klimamærke, fordi man her ser isoleret på, om det er godt for klimaet. Og der bruges ikke ret meget energi til Klorin – hverken til fremstillingen eller ved brug. Klorin vil derimod ikke kunne få et miljømærke, fordi det indeholder kemikalier, der er giftige og skadelige for miljøet. Og fordi miljømærkekravene fastsættes ud fra en samlet vurdering af produktets miljøbelastning fra ”vugge til grav”, siger Tine Due Hansen, kommunikationskonsulent i Miljømærkning Danmark.
En årlig undersøgelse fra Zapera viser, at 81 % af dem, der kender Blomsten og Svanen, opfatter miljømærkede produkter som klimavenlige.
- Svanen og Blomsten har for en lang række produkter længe haft fokus på klimaet – og det fokus bliver bestemt ikke mindre i fremtiden. Samtidig viser tallene, at det er lykkedes os at kommunikere klimagevinsten ud til forbrugerne. Der er allerede brugt mange kræfter på at udvikle og udbrede miljømærkerne. Derfor er den bedste løsning for både forbrugerne og for Danmark fortsat at koncentrere indsatsen om miljømærker, siger Tine Due Hansen, kommunikationskonsulent i Miljømærkning Danmark.
På konferencen vil en række talere give deres vurdering af, hvorvidt klimamærker er en fordel for forbrugerne. Blandt andre Rasmus Kjeldahl, direktør i Forbrugerrådet, Martin Lidegaard, formand for tænketanken Concito og miljøminister Troels Lund Poulsen, der har det politiske ansvar for Danmarks to officielle miljømærker.

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.06.2025Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Bæredygtighedsindsats når nye højder: AKKC certificeret med Svanemærket

27.06.2025CSR.dk

Udskældte klimareduktioner skal tages i brug i stor stil

24.06.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Gør social bæredygtighed til en styrkeposition – deltag i nyt gratis forløb

23.06.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Illusionen om net-zero

17.06.2025CSR.dk

Danmark har 20 år til at blive klimaneutral

17.06.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Nyt nordisk program skal klæde virksomheder på til videnskabsbaserede klimamål

13.06.2025CSR.dk

Grønnere telefoner på vej med nye EU-regler

10.06.2025CSR.dk

Nyt center skal hjælpe virksomheder med at forvandle slidte produkter til ny forretning

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

01.07.2025

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Sustainable Career Moves - Tag næste skridt på din bæredygtige karrierevej

Drømmer du om en karriere med mere mening og bæredygtig impact?  Er du på udkig efter nye muligheder inden for ESG, CSR eller bæredygtig forretningsudvikling – enten i dit nuværende job eller i en ny rolle?

Dato

01.07.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. juli: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.07.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

03.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
ESG Summer School - Live Webinar - Learn to speak ESG

Want to work with ESG and sustainable business? Even experienced professionals can get lost in the terminology. Gain a clear overview and insight into the key terms and abbreviations, so you can understand and discuss how companies can create value for both society and the bottom line.

Dato

03.07.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
ESG Sommerskole - Live Webinar - Lær at tale ESG

Ønsker du at arbejde med ESG og bæredygtig business? Selv erfarne fagfolk roder rundt i begreberne. Få overblik og indblik i de centrale nøgleord og bogstavsforkortelser. Så du kan forstå og tale med om, hvordan virksomheder kan skabe værdi for både samfund og bundlinje.

Dato

04.07.2025

Tid

09:00

Sted

Zoom