Miljømærkning Danmark: Nej-tak til et klimamærke

- Med et klimamærke kan forbrugerne måske lettere være med til at redde isbjørnene fra druknedøden. Men hvad nytter...

28.11.2008

CSR.dk

- Med et klimamærke kan forbrugerne måske lettere være med til at redde isbjørnene fra druknedøden. Men hvad nytter det, hvis de i stedet bliver tvekønnede, fordi vi glemmer kemikalierne? Jeg frygter med andre ord det, som eksperterne kalder burden shift. Altså at man mister det på kemikaliegyngen, som man har vundet på klimakarrusellen.
Med disse ord indledte Nina Schiøtz, formand for Danmarks Miljømærkenævn, tidligere i dag konferencen ”Klimamærkning – godt or not”. Konferencen er arrangeret af Miljømærkning Danmark, som administrerer Danmarks to officielle miljømærker Blomsten og Svanen, og bliver afviklet på Hotel Scandic Copenhagen.
På konferencen vil eksperter fra ud- og indland samt danske meningsdannere på området belyse klimamærker fra forskellige vinkler.
Bl.a. har flere talere givet deres bidrag til, om man kan – og skal – skille klima og miljø ad. Og risikoen for burden shift er netop et af de emner, der er blevet diskuteret. Hervé Humbert, European Business Development Manager i Carbon Trust, fortalte om de engelske erfaringer med klimamærket Carbon Trust Footprint – mens Henrik Wenzel, professor på Syddansk Universitet, skitserede kompleksitet og risici ved klimamærkning.
- Vi har taget initiativ til konferencen, fordi vi gerne vil kvalificere debatten om klimamærker. Men også fordi vi er skeptiske over for et klimamærke. Et klimavenligt produkt er nemlig ikke nødvendigvis miljøvenligt. Klorin vil fx godt kunne få et klimamærke, fordi man her ser isoleret på, om det er godt for klimaet. Og der bruges ikke ret meget energi til Klorin – hverken til fremstillingen eller ved brug. Klorin vil derimod ikke kunne få et miljømærke, fordi det indeholder kemikalier, der er giftige og skadelige for miljøet. Og fordi miljømærkekravene fastsættes ud fra en samlet vurdering af produktets miljøbelastning fra ”vugge til grav”, siger Tine Due Hansen, kommunikationskonsulent i Miljømærkning Danmark.
En årlig undersøgelse fra Zapera viser, at 81 % af dem, der kender Blomsten og Svanen, opfatter miljømærkede produkter som klimavenlige.
- Svanen og Blomsten har for en lang række produkter længe haft fokus på klimaet – og det fokus bliver bestemt ikke mindre i fremtiden. Samtidig viser tallene, at det er lykkedes os at kommunikere klimagevinsten ud til forbrugerne. Der er allerede brugt mange kræfter på at udvikle og udbrede miljømærkerne. Derfor er den bedste løsning for både forbrugerne og for Danmark fortsat at koncentrere indsatsen om miljømærker, siger Tine Due Hansen, kommunikationskonsulent i Miljømærkning Danmark.
På konferencen vil en række talere give deres vurdering af, hvorvidt klimamærker er en fordel for forbrugerne. Blandt andre Rasmus Kjeldahl, direktør i Forbrugerrådet, Martin Lidegaard, formand for tænketanken Concito og miljøminister Troels Lund Poulsen, der har det politiske ansvar for Danmarks to officielle miljømærker.

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.09.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Klimakampen: Når små handlinger bliver til store resultater

15.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Nostalgi i smukt nyt design

12.09.2025CSR.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025Klimaklar

Sponseret

Sidder du alene med klimaregnskab? Få en klimasparringspartner.

11.09.2025Dagrofa aps

Sponseret

Ny digital løsning skal lette klimarapportering og bekæmpe madspild i danske professionelle køkkener

11.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Fristads Kansas tager næste skridt i udfasningen af PFAS

09.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh tilføjer varme og elegance til julen med farven Wine

09.09.2025CSR.dk

Rekordstor skovpulje er nu åben for ansøgninger

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00