Leverandøren skal forstå hvorfor!

Det danske firma Bagus formår at arbejde seriøst med et bæredygtigt leverandørsamarbejde på trods af dets lille størrelse. Et opkald fra Håndværksrådet satte for alvor gang i processen, som i første omgang er sat i gang med leverandørerne i Thailand. Næste stop: Indonesien.

Kenneth Sørensen fra Bagus, som arbejder med CSR i Thailand og Indonesien..

09.02.2009

CSR.dk

Det danske firma Bagus så dagens lys i september 1997, hvor Morten Højgaard åbnede butikken Bagus. I 2002 kom Kenneth Sørensen til og startede engrosdelen af virksomheden i 2003. CSR har talt med Kenneth Sørensen om, hvordan en lille enkeltmands-virksomhed som Bagus arbejder med bæredygtighed – er det overhovedet muligt og hvor besværligt er det?
”Vi har egentlig arbejdet med CSR lige fra begyndelsen. Morten har jo også – ligesom de fleste andre danskere – været optaget af, at arbejds-forholdene hos leverandørerne var i orden. Og vi har da været ude på steder, hvor vi har følt, at det var de ikke her. Ikke på den måde, at man kan sige, at her efterlever de ikke konventionerne. Det er mere en fornemmelse – der er mørkt, der er ingen, der smiler, direktøren viser ingen tegn på medmenneskelighed – en generelt trøstesløs stemning. Men - som sagt - det var i starten mest på fornemmelser. Og så fik vi skrevet noget ned i 2003.” fortæller Kenneth Sørensen og fortsætter: ”I starten var det i meget generelle vendinger – vi vil sikre os, at I opfører jer ansvarligt og lever op til national lovgivning og de internationale konventioner. Men allerede dengang var jeg jo godt klar over, at det ved de jo ikke, hvad er. Og det gør de fleste danskere vel heller ikke? Det er jo skrevet i et embedsmands-sprog, som ikke er henvendt til dem, der udfører arbejdet og skal efterleve konventionerne. På den måde, er det meget taknemmeligt at sende sådan et stykke papir ud og få dem til at skrive under og sende det tilbage. Men når man så også besøger leverandøren, får man som sagt en fornemmelse; nå men de står da ikke i syrebad, men stadigvæk er der meget, som man ikke kan se. Så der var behov for at gøre det bedre.”

Leverandøren skal forstå krav og fordele
På et tidspunkt kontaktede Håndværksrådet Bagus og tilbød virksomheden at blive en del af det såkaldte PPP-program. (se faktaboks) og Bagus tog taknemmeligt imod den billige konsulenthjælp. Håndværksrådet præsenterede Bagus for forskellige muligheder – anerkendte værktøjer, eksempler på, hvad andre virksomheder gjorde og kom med anbefalinger. Kenneth Sørensen fortæller: ”Rent praktisk har vi gjort det, at vi har taget udgangspunkt i SA 8000, og så har jeg gjort nogle ting mere fleksible. Og nogle ting har jeg slettet. Og det har jeg simpelthen gjort fordi, det ikke skal være for kompliceret til at starte med. Jeg har slettet nogle af de ting, som er ekstremt tunge og på kanten af at være helt rimelige. Det er f.eks. ikke seriøst, at man skal kræve, at enhver leverandør skal skrive under på, at alle deres underleverandører lever op til de samme krav. Det vil jeg ikke kræve til en start. Det kan komme senere. Allerførst skal jeg selv forstå det. Og så skal leverandøren forstå det. Og allerede de to faser tager meget tid. Hvis ikke leverandøren forstår de krav, der bliver stillet, så er der ingen chance for, at leverandøren vil præsentere sine underleverandører for de samme krav.
Jeg kæmper generelt for, at leverandørerne også skal have noget ud af at efterleve kravene og det skal man forklare dem. Dels er der jo det indlysende faktum, at hvis man behandler sine ansatte godt, jamen så får man en større produktivitet og overskud ud af det. Og dels så får de jo også forespørgsel om CSR fra rigtigt mange andre kunder, så de skal se det som en god investering rent forretningsmæssigt. De kan påvise, at de efterlever kravene overfor deres andre kunder. På den måde kan en stor engelsk kæde f.eks. gå i gang med et samarbejde med dem med det samme.”

De thailandske leverandører
Bagus engros har forhandling af de tre mærker GOODJOB, Dogo og QUALY. Goodjob er enkle og stilrene designprodukter til jobbrug, mens DOGO står for ”Designs Of Garden Objects”, og er sjove ting til havebrug. Qualy er typisk produkter i plast i skønne farver og med et strejf af humor. Alle produkterne har han fundet i Thailand: ”Thailand har mange dygtige designere med egne firmaer, der er helt på niveau med det, vi kan finde i Europa, og man er frem for alt sikker på, at kvaliteten er i orden”, siger Kenneth Sørensen. ”De tre virksomheder i Thailand, som er mine leverandører, har hørt om CSR før – vi er altså ikke de eneste, der har præsenteret dem for krav. Så på den måde er niveauet relativt højt til at starte med. Alligevel er det kultur-forskelle og ting som foregår på et andet niveau end her. For eksempel er det ikke kotyme, at der eksisterer ansættelsespapirer med underskrift. Især i forhold til de ufaglærte. Men det er ikke ligegyldigt med det papir. For det kan udnyttes til bare at sige folk op – f.eks. hvis der er en, der bliver gravid. Vi er nødt til at have skrevet ned, hvad får medarbejdere i timen, hvad får de i timen for overarbejde osv. Der har vi så lavet et forslag til en ansættelses-kontrakt – altså vi leverer redskaberne til dem.”
I forhold til Quali er arbejdet relativt overskueligt for de producerer alting selv. Her har de ansatte det godt. De bor gratis og betaler kun for el. Direktørens mor er meget omsorgsfuld overfor de ansatte. Det er nærmest et mønstereksempel. GOODJob producerer halvdelen selv og halvdelen et andet sted. Her er det mange designere, der er ansat og de ufaglærte er dem der syr og pakker. De har også forhold, som er næsten sammenlignelige med Danmark. Den tredje leverandør DOGO er lidt sværere, fordi de ikke producerer noget selv: ”I første omgang kan jeg kun tage mig af dem, som jeg samarbejder med. Jeg har dog talt meget med direktøren om, at det er vigtigt, at forholdene er i orden hos underleverandører. Men jeg har ikke sagt til ham, at jeg kræver, at du går ud til alle dine 20 underleverandører og kræver det samme af dem. Igen ud fra princippet om, jeg først skal have det til at køre hos min leverandør.”

Næste CSR-stop: Indonesien
Anderledes står det til i Indonesien, hvor Bagus Engros dog selv kun har en enkelt leverandør. Her skal Bagus til at i gang med det samme arbejde som i Thailand. ”I Indonesien har jeg ikke indtryk af, at leverandørerne generelt bliver præsenteret for ret mange krav. Jeg er faktisk lidt rystet over, at mange siger, at vi er de første, der overhovedet præsenterer dem for krav. Jeg kender f.eks. til en meget stor dansk virksomhed, som i 2007 gik i gang med at stille krav til deres leverandører. Det foregik på den måde, at man sendte dem 70 sider med krav, som de så havde 20 minutter til at underskrive. Jamen, de har jo ikke en chance de leverandører!”
Bagus har arrangeret en work-shop i Yogjakarta, hvor leverandørerne bliver samlet og præsenteret for kravene og for hvorfor, det er vigtigt at efterleve dem. Det bliver selvfølgelig med tolk, for mange af leverandørerne taler overhovedet ikke engelsk. Ikke engang ledelsen. Det er de samme krav, som i Thailand, men det skal gøres på en anden måde. Kenneth Sørensen fortæller: ”Vi har for halvandet års tid siden haft en konsulent fra Håndværksrådet med dernede og lave forundersøgelse på vores leverandører. Denne type leverandør er typisk små værkstæder med 10-25 ansatte. Her er det nogle andre problematikker - ansættelseskontrakter har de helt sikkert ikke, og man skal være heldig, hvis der står nedskrevet noget sted, hvad de ansatte får i løn. Ingen ved, hvad minimumslønningerne er. Så i Indonesien skal vi sørge for, at ansættelseskontrakter og lønforhold er nedskrevne samt at produktionsforholdene er forsvarlige. Det der kan være svært her, er sådan noget som kemikalier f.eks. Man bruger jo farve i produktionen af interiør. Men tit og ofte står der jo intet på produktet – man får bare en pose med farve i hånden. Og derfor kan jeg godt forstå, at det kan være svært for arbejdsgiverne dernede. Nogle gange kan produktet jo sagtens være farligt, selvom det ikke har nogen duft. Vi har hyret et firma i forbindelse med denne work-shop, som skal tage ud til alle leverandørerne og så skal de måle på produkterne og undersøge hvilke, der er forsvarlige at benytte og finde alternativer til de kemikalier der evt. ikke er forsvarlige at bruge.”
Så Indonesien er en større mundfuld for Bagus, men ”vi har forberedt os godt på arbejdet dels med vores forundersøgelser og dels med vores erfaringer fra Thailand.”, siger Kenneth Sørensen, som er glad for sit samarbejde med Håndværksrådet: ”Vi har haft professionelt sparring. Vi kunne ikke have gjort det på samme måde, hvis vi selv skulle have udført alt papirarbejdet. Jeg skulle jo have haft fri i tre måneder for at få skrevet alt det ned!” Han slutter af med dette gode råd til andre virksomheder, der vil i gang: ”Husk at alt ikke kan være perfekt fra starten. Det er en løbende proces. Jeg siger bestemt ikke, at alt er perfekt hos os. Det er simpelthen ikke realistisk og dermed heller ikke seriøst på langt sigt”.

www.csr.dk/leverandor

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

25.04.2024CSR.dk

Klimarådet fremlægger tre i en-løsning i ny rapport

25.04.2024CSR.dk

OL i Paris planlægger efter opdateret ISO-standard for bæredygtighed

19.04.2024Dansk Erhverv

Sponseret

Virksomheder kan få hjælp til rapportering om deres globale værdikæde gennem partnerskaber

15.04.2024BOXIT Container

Sponseret

Værkstedscontainere til fremtidens bygge- og installationsprojekter

05.04.2024CSR.dk

4 hacks til at få mere ESG i virksomhedens indkøb

04.04.2024Dentsu Danmark A/S

Sponseret

Ny greenwashing: ”Cirkularitet” er et ophedet buzzword

03.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Technicon A/S og Toyota Material Handling Danmark A/S indgår samarbejde

02.04.2024Fristads Kansas

Sponseret

Klar med første cirkulære produkt: - Det har været en lang rejse

Jobmarked

Se alle

DEMANT

ESG Reporting Controller

ESG Reporting Controller - this is the opportunity you have been waiting for! You will have one of the most important roles in our ESG journey.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

DELL A/S

Graduate Account Manager – Join the EMEA Sales Graduate Program!

When you join as a Graduate Account Manager not only will you be embarking on a rewarding career at the heart of technology. You will also be gaining an exceptional all-round experience that will contribute to shaping the future of our business. The program is aimed at building the organization’s future sales leaders with many opportunities to network globally through training and events. Lessons in leadership will also be provided from executives with the possibility to interact and connect with them.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Daka Denmark A/S

Studiejob i en af Danmarks største genanvendelsesvirksomheder

Studerer du kommunikation eller markedsføring, og har lyst til at udfordre dine kompetencer i et studierelevant job. Så tilbyder vi et studejob på 15 timer om ugen, med mulighed for at arbejde med hele værktøjskassen inden for markedsføring og kommunikation.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Biodiversitetsspecialist til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at fremme biodiversitet i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du et solidt fagligt grundlag og indsigt i den jura, som knytter sig til naturforvaltning?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, menneskerettigheder og sociale forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre menneskerettigheds-due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, miljømæssige forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre miljømæssig due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

04.05.2024

BESTSELLER

SENIOR ENVIRONMENTAL IMPACT SPECIALIST

Are you passionate about making a difference in the apparel and textiles industry by measuring and communicating environmental impacts? At BESTSELLER, we are committed to accelerating our journey towards a more sustainable future for our industry. Join us on this exciting journey!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Ansøgningsfrist

04.05.2024

Fortum Waste Solutions A/S

Apprentice Warehouse

Vil du være lagerelev hos os? Er der en indkøber gemt i dig med flair for god kundeservice, så læs videre her om en spændende mulighed for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Efteruddannelse
Sustainability Management i praksis - Forår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

16.04.2024

Tid

08:30

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Sustainable Business Solutions ApS
Efteruddannelse
Sustainability Management i praksis - Forår 24 i København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

23.04.2024

Tid

08:30

Sted

Tivoli Hotel og Congress Center, Arni Magnussons Gade 2 1577 København V

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gav

Dato

29.04.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

SUSTAINX ApS
Webinar
Hvordan lykkes man som ESG-ansvarlig?

Et indblik i opgaver, processer og strategier

Dato

30.04.2024

Tid

11:00

Sted

Teams

Aros Business Academy
Kursus
Klimaregnskabet i praksis – få styr på jeres CO2-beregninger!

Få tal på jeres bæredygtighedsindsats og CO2-udslip – helt simpelt og uden forkundskaber inden for regnskab. Og brug klimaregnskabet til at se, hvor I nemt og effektivt kan sætte ind for at mindske jeres CO2-udledning.

Dato

30.04.2024

Sted

Aros Konference, København

HORTEN ADVOKATPARTNERSELSKAB
Konference
Bæredygtig finansiering – det skal du vide

Omstillingen til en bæredygtig fremtid kræver kapital – meget kapital. Kom med til debatten, hvor vi med sustainability linked finansiering som omdrejningspunkt giver dig indblik i ESG performance og transformation af virksomheder.

Dato

02.05.2024

Tid

15:30

Sted

Philip Heymans Allé 7, 2900 Hellerup