Lego siger midlertidigt stop for annoncering på sociale medier

Som den eneste danske virksomhed, er Lego skredet til handling i forhold til hadtale. I løbet af de sidste uger har over 300 amerikanske virksomheder – heriblandt Coca Cola og Microsoft – droppet Facebook-annoncerne for at få mediet til at tage mere ansvar for blandt andet hadtale.

Kampagnen #StopHateForProfit beder virksomheder om at pause deres annonceringer hos Facebook i juli måned. Foto: https://www.stophateforprofit.org/ .

01.07.2020

Eva Harpøth Skjoldborg og Signe Marie Frost, CSR.dk

Sådan begynder Legos kortfattede pressemeddelelse fra 1. juli 2020, som forklarer, at virksomheden i foreløbigt 30 dage vil pause al betalt reklame på sociale medier globalt. Perioden skal bruges til at omhyggeligt efterse Legos standarder for reklamer og anden tilstedeværelse på sociale medier, ligesom de i samarbejde med partnere vil gøre hvad der er nødvendigt for at etablere en mere tillidsvækkende digital verden.

"We are confident solutions exist but urgent action is needed," skriver Lego i pressemeddelelsen.

Legos udmelding kommer i forlængelse af kampagnen #StopHateForProfit startet af fem amerikanske borgerrettighedsorganisationer, heriblandt NAACP (National Association for the Advancement of Colored People). Den har siden d. 17. juni fået mere end 300 amerikanske virksomheder til at boykotte annoncering på Facebook.

Virksomhederne, som deltager i den kampagne, ønsker, at Facebook tager mere ansvar for spredning af misinformation og hadtale. Facebook har oplyst, at de vil forbyde ”en bred kategori af hadefuldt indhold”, men det vides endnu ikke, hvordan eller i hvilket omfang. Det skriver DR Nyheder.

På listen over amerikanske virksomheder, der har boykottet annoncering på det sociale medie, er blandt andet Coca Cola, Microsoft, Ben & Jerry’s og Puma. Den fulde liste over virksomheden i kampagnen er her.

Opmærksomme men afventende
​B.T. kontaktede allerede lørdag 18 virksomheder om sagen og nåede at få svar fra fire.

'Det er vores indtryk, at Facebook i stigende omfang er opmærksom på det indhold, som ligger på deres platform, og bl.a. arbejder på at rydde ud i indhold med hadefulde ytringer. Det er fornuftigt, og vi vil følge udviklingen, men her og nu har vi ingen planer om at ændre på vores markedsføring,' skrev Niels Erik Folmann, direktør i Danske Spil, i en mail til B.T.

Butikskæden Jysk er mere optaget af emnet og forklarede, at de har lagt mærke til kampagnen og har mailet Facebook flere gange for at vise, at "...de (Jysk) er opmærksom på, hvordan Facebook behandler det, der bliver lagt ud på den sociale medieplatform". Jysk har dog ikke planer om at deltage i boykotten.

De andre to virksomheder i B.T.'s rundspørge var Carlsberg og Sydbank, som meldte, at de endnu ikke havde taget stilling til, hvordan de ville håndtere sagen.

Holdningsløse virksomheder?

Flere danske reklamebureauer udtaler til DR, at de ikke har haft nogle konkrete henvendelser fra kunder, der vil melde sig under de aktivistiske faner.

Og det kommer de heller ikke til at gøre i fremtiden, mener Gry Høngsmark Knudsen, forskningsleder på Anvendt Forskning Erhverv på UCL Erhvervsakademi.

”Vi er ikke vant til, at virksomheder tager den type af ansvar. Danske virksomheder har ikke været en særlig synlig del af samfundsdebatten som sådan. Så det med at gå ud og lægge pres på Facebook ville være meget nyt for dem”, siger hun til DR.

Det kan der være flere årsager til, forklarer hun. For det første kan det komme til at virke som et kommunikationsstunt, når danske virksomheder gør et stort nummer ud af at tage socialt ansvar, uden at det har en reel effekt på virksomhedens hverdag og personalepolitik.

Desuden udføres CSR på en anden måde i Danmark end i et land som for eksempel USA.

Læs også: 19 topchefer underskriver diversitetsløfte

”På den måde, CSR foregår herhjemme, er fokusset at være ansvarlig for det, man selv gør. Og så kan man måske lave noget velgørende. Vi er ikke vant til, at virksomheder går ud og lægger pres på andre og har samfundsorienterede holdninger, modsat i USA”, siger Gry Høngsmark Knudsen til DR.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.12.2025CSR.dk

Farvel til 70 procent af datakrav i rapportering

01.12.20253H Law

Sponseret

Black Friday: Fest for forbrugerne – minefelt for virksomheder

28.11.2025CSR.dk

Investorer vil investere mere i bæredygtighed

07.11.2025CSR.dk

Amerikanske delstater truer med retssager mod techgiganter der følger EU-regler

24.10.20253H Law

Sponseret

Kan selv en grøn farve være vildledende?

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Kemi Fokus 2025

Vi vil gerne invitere dig, der har interesse i området for kemikalier og kemikaliedokumentation, til Kemi Fokus 2025 den 9. december kl. 8.30-12.00 eller fra kl. 13.00-17.00 i Fredericia. Dagen indeholder forskellige relevante emner, og spænder fra det mere overordnede i forhold til markedsføring til det helt specifikke inden for klassificering – se mere i programmet nedenfor.

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til retningslinjer for FN’s verdensmål

På dette 1-dags kursus lærer du, hvordan din organisation kan arbejde målrettet med FN’s verdensmål. Du lærer at forstå, hvordan verdensmålene kan omsættes til konkret handling, fra strategisk planlægning og bæredygtighedsstrategi til implementering og måling af resultater.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Kursus
Practitioner Masterclass: ESG-kommunikation med forretningseffekt - December 2025

Gør din ESG-indsats til mere end kommunikation – lær at skabe autentiske brandfortællinger, der driver forretningseffekt, styrker din troværdighed og engagerer både medarbejdere og kunder.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online