Kun motorstøjen mangler
DONG Energy og det californiske Project Better Place vil skaffe miljørigtige elbiler til Danmark. Det skal ske med introduktionen af en elbil, der kører lige så godt som en almindelig bil.
Store, tunge batterier, lav fart, dårlig accelerationsevne og lille aktionsradius har gjort, at de færreste hidtil har taget elbilerne alvorligt. Et nyt initiativ giver nu grundlag for at tro på, at elbiler i større antal inden for en nærmere fremtid bliver en realitet på de danske veje.
Den 27. marts underskrev DONG Energy og det californiske Project Better Place et såkaldt Letter of Intent med det formål at reducere CO2-udslippet fra den danske bilpark. Sammen med Project Better Place vil DONG Energy arbejde videre på et projekt, der skal bane vejen for, at danskerne kan få mulighed for at købe miljørigtige elbiler til en attraktiv pris.
I forbindelse med underskrivelsen præsenterede initiativtagerne en helt ny elbil sammen med et koncept, som skal gøre det let at få ny energi på bilen, når batteriet løber tør for strøm. Der vil dog gå et par år, før alt er klar.
Det er planen, at Project Better Place Denmark indenfor de kommende år vil sende de miljøvenlige, batteridrevne elbiler på gaden. Elbilerne, der har mindst lige så gode køreegenskaber som traditionelle biler, udleder hverken CO2 eller andre udstødningsgasser. Bilen har en tophastighed på 190 km/t. og kan accelerere fra 0-100 km/t på 7,5 sekund.
Skal udnytte overskudsel
Med projektet håber vi at yde et væsentligt bidrag til at reducere CO2 -udslippet fra den danske vognpark. Vi får samtidig en helt ny mulighed for at lagre den ustabile elproduktion fra vindmøllerne, da elbilerne typisk vil blive opladet om natten, hvor udnyttelsen af energiproduktionen er lav. Det giver os mulighed for at udnytte vores ressourcer optimalt til fordel for miljøet, siger Anders Eldrup, adm. direktør i DONG Energy.
Sammen med DONG Energy vil Project Better Place sikre en miljømæssigt ren og bæredygtig tilgang til energi og transport, siger Shai Agassi, CEO og stifter af Project Better Place. Med den eksisterende teknologi og vores enestående forretningsmodel og skalerbare infrastruktur tilbydes en rentabel løsning, som vil reducere udslippet af CO2 væsentligt.
Renault vil gennem samarbejdet med Project Better Place og Renault-Nissan Alliance, som blev offentliggjort i januar sidste år, forsyne Project Better Place Denmark med elbilerne, og dermed opfylde målet om, at der ikke udledes CO2, samtidig med at køreegenskaberne svarer til en benzinmotor. Gennem sit samarbejde med NEC i Japan har Nissan udviklet en avanceret litium-ion batteripakke, som opfylder elbilens krav, og som vil blive masseproduceret.
Den første kontakt mellem Project Better Place og DONG Energy blev oprindelig skabt af Invest In Denmark. I dag er begge virksomheder medlemmer af Copenhagen Climate Council. Her arbejder ledende erhvervsfolk, forskere og mediefolk fra hele verden på at skabe en global aftale på klimatopmødet i København samt udvikle innovative løsninger på klimaudfordringerne.
Hjælp fra Energiaftalen
Den energiaftale, som blev indgået først på året giver elbilen de bedste startbetingelser, fordi de rene elbiler i modsætning til hybridbilerne er fritaget for afgifter, og da grundprisen ikke er højere, kan man altså opnå store besparelser.
Det skal nævnes, at batteripakken ikke er inkluderet i prisen, de skal lejes hos DONG. Det indgår nemlig i konceptet, at batterierne ganske enkelt ombyttes på en slags batteristationer, når strømmen slipper op. Alligevel anslår Dansk Elbil Komité, at man kan opnå en besparelse på 1.000 kr. om måneden.
www.miljohorisont.dk/transport