Klimakampagne: 100.000 danskere skal råbe op om klima før valget

En ny borgerdrevet klimakamp vil samle danskerne i et opråb inden valget udskrives, og det skal organiseres online med inspiration fra Tyskland og Australien.

Nyt dansk initiativ skal sætte fokus på klimaet op til valgkampen..

21.02.2019

CSR.dk

Begge klimakampe blev organiseret online, og det vil en gruppe danske borgere nu forsøge at gøre kunsten efter. De vil i en ny kampagne forsøge at samle 100.000 borgere, der sammen skal råbe politikerne op i klimaets navn inden det kommende valg, skriver politiken.dk.

Kampagnen hedder ’Så er det nu – Gør valget grønt’, som blandt andet Rune Baastrup, der til daglig er direktør i Deltager Danmark, står bag.

”Vi har brug for en meget mere ambitiøs miljø- og klimapolitik. Vi er nødt til at lægge pres på politikerne og forpligte dem til at gøre noget her og nu – ikke først om 15 år”, siger Rune Baastrup til politiken.dk.

Mere end en underskriftindsamling
Meningen med kampagnen er, at det skal være mere end en underskriftindsamling. Danskerne kan tilmelde sig en mailliste, med adgang til en website, hvor der kan blandt andet kan deles ideer. Idéudveksling har til formål at inspirere og drive initiativer til at starte miljøindsatser.

”I en underskriftsindsamling kan borgere tilkendegive, at de er utilfredse. Men vi vil invitere dem til at tale sammen og gå sammen om at handle”, siger Rune Baastrup til politiken.dk.

Der er mindst én borger i hver af landets kommuner der støtter op om projektet og er med til at forankre visionen.

”Jeg håber, vi kan få en regering, der vil gå mere op i miljø frem for i kroner og øre,” siger Bjørn Simonsen Pelle, der er en af de frivillige der støtter op om kampagnen, til politiken.dk.

Men Julie Uldam, der forsker i forholdet mellem sociale medier og civil aktivisme på CBS, mener at det kan være en smule optimistisk:

”Jeg vil helst ikke være for stor pessimist, men det er svært at mobilisere folk og reelt flytte noget politisk på den her måde”, siger hun til politiken.dk.

Hun kommer dog med en række ting, der gør. at kampagnen kan lykkedes, herunder timingen op mod valget.

”Generelt er der rimelig gode erfaringer med at få politikere til at sige, at de gerne vil arbejde for en bestemt sag ved civilaktivistiske kampagner”, siger Julie Uldam til politiken.dk.

Læs også: Berlin vil feste sig forrest i klimakampen

Rune Baastrup erklærer sig enig i, at det godt kan blive en udfordring, men mener ikke det er urealistisk.

- SDN

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle