Kinesiske muligheder for bæredygtig mobilitet

En ny rapport identificerer en række områder, hvor Europa og Kina kan lære af hinanden og samarbejde for at skabe mere bæredygtighed i transportsektoren. Deleøkonomi, elbilskvoter, grønne fly og jernbane er blandt inspirationspunkterne.

Cyklen er en af de bæredygtige transportformer, som skal favoriseres og udbredes mere, eksempelvis gennem deleordninger, mener rapporten..

03.12.2018

CSR.dk

Verdens mest folkerige nation, Kina (i hvert fald indtil landet bliver overhalet af Indien, formentlig i 2024), har selvsagt en enorm transportsektor, der udvikler sig i høj fart. En ny rapport fokuserer på, hvordan Europa kan lade sig inspirere af de kinesiske fremskridt, hvad kineserne kan lære herfra, og hvordan de to parter kan samarbejde, alt sammen med mere bæredygtighed for øje.

Læs også: Der skal strøm på logistikken – nu!

Rapporten ”Sustainable mobility the Chinese way – Opportunities for European cooperation and inspiration”, der er udgivet af den svenske liberale tænketank Fores og The European Liberal Forum (ELF), identificerer i alt 15 områder, som kan tjene til gensidig inspiration og mulige samarbejder.

Først fem emner, hvor EU og de enkelte lande kan lære af Kina:

  1. Langsigtede mål og kontinuerlige tilpasninger – Kinas politiske struktur og arbejde med femårsplaner giver nogle langsigtede mål, som suppleres med mere detaljerede planer og løbende justeringer, og selvom tilgangen kan karakteriseres som top-down, så er den også vigtig at sætte sig ind i, hvis man vil forstå Kinas udvikling.
  2. Deleøkonomi i transportsektoren – kollektiv trafik og deleordninger til biler og cykler er blevet en nødvendighed i adskillige kinesiske millionbyer, der vil sikre bæredygtighed på sigt. Verdens største delebilsordning, som på hjemmemarkedet har udkonkurreret Uber, er kinesisk, ligesom verdens største flåde af udlejningscykler.
  3. Incitamenter koblet til køretøjers ydelser – tilskud knyttet til eksempelvis elbilers rækkevidde understøtter udviklingen og udbredelsen af bæredygtige køretøjer, der kan forbedre luftkvaliteten, som er under pres mange steder i landet.
  4. Byer som drivkraft for forandringer – Beijing og mange andre kinesiske storbyer er i færd med at indføre strenge begrænsninger på, hvordan biler må færdes i byerne, både ’tilfældigt’ ud fra nummerplader, men i stigende grad også på baggrund af miljøpåvirkning, hvilket selvsagt giver fordele for elbiler (herunder lastbiler og busser) og cykler.
  5. Kvoter for elbiler – kinesiske bilmærker er forpligtet til at fremstille en vis mængde såkaldte new energy vehicles, primært elbiler. Disse kvoter er i teorien mulige at handle med, påpeger rapporten, således at en fabrikant, der gør det bedre end krævet, kan sælge sit overskud til en konkurrent.

Antallet af elbiler i Kina er stigende, bl.a. fordi kinesiske bilmærker er forpligtet til at fremstille en vis mængde såkaldte new energy vehicles, primært elbiler..

Herefter følger fem områder, hvor Kina kan lære af Europa:

  1. Stil bæredygtigheds- og genanvendelseskrav til alternative brændstoffer, herunder el – Kinas energimiks består af 70 procent kul, selvom vedvarende energi vinder frem. Her kan Kina skæve til de mange europæiske lande, der har langt højere andele af eksempelvis sol- og vindkraft, og tillige brede samarbejder mellem elselskaber for at sikre, at elbilerne bliver ladet op med grøn strøm.
  2. Øget fokus på energieffektivitet – mens Kina har klare klimamål for transportsektoren, så er energieffektivitet ikke på samme måde på dagsordenen. De seneste mål for energieffektivitet bliver ifølge rapporten ikke opnået, og de kravene om effektivitet i den nuværende femårsplan går mest på at mindske brugen af kul.
  3. Brug regionale forskelle – ligesom alle europæiske lande ikke har samme muligheder, så har ikke alle kinesiske regioner samme forudsætninger for at skabe bæredygtig transport. Her tillader og opmuntrer EU mere til selvstændige strategier end Kina.
  4. Inkludér de tunge køretøjer – Kina er langt fremme på de elektriske lastbiler, med flere tusinder på vejene, men de konventionelle af slagsen præsterer dårligere end i Europa og hvad EU’s euronormer, såvel som det kommende CO2-direktiv tillader.
  5. Bæredygtighedsmål for biobrændstoffer og batterier – amerikanske og europæiske batteriproducenter er længere fremme med bæredygtigheden, både når det gælder klimapåvirkning og arbejdsforhold. Her kan Kina, der har en enorm produktion, bruge sin position til at presse på for en bæredygtig omstilling.

Endelig er der fem områder, hvor rapporten mener, at Kina og EU kan samarbejde – eller konkurrere – med gensidige fordele til følge:

  1. Produktionskapacitet – den voksende efterspørgsel på elektriske befordringsmidler (cykler, biler, busser, lastbiler, færger og på sigt fly) vil presse produktionen og udfordre forsyningen af råmaterialer, ikke mindst sjældne mineraler. Kina og EU kan med fordel, mener rapporten, arbejde sammen for at både udvide produktionen, men også øge genanvendelsen af de brugte batterier.
  2. Autonome køretøjer – den kinesiske strategi for kunstig intelligens til selvkørende biler, lastbiler etc. er med rapportens ord ”imponerende, både når det gælder detaljeniveau og beslutsomhed”, og kan fungere som et pejlemærke for de europæiske ambitioner og den fortsatte konkurrence.
  3. Forretningsmodeller for delemobilitet – kinesiske storbyer er, som nævnt, langt fremme med deleøkonomi i transportsektoren, og her bør Europa – i samarbejde eller konkurrence med Kina – stræbe efter at hjælpe virksomheder med at skabe stærke forretningsmodeller for delemobilitet, og at skabe incitamenter, der understøtter overgangen hertil.
  4. Grønne fly – Kina sigter højt og har stærke ambitioner omkring mere bæredygtige fly, og det er et område, som den europæiske industri kan konkurrere på. Europæiske flyselskaber, hvoraf mange, som fx SAS, er statsejede, og nationale luftfartsmyndigheder kan økonomisk støtte udviklingen af bæredygtigt producerede biobrændsler og elektriske fly.
  5. Jernbane – Kina planlægger, bygger og indvier i disse år stribevis af jernbanestrækninger til højhastighedstog, kombineret med en øget satsning på godstog, herunder ruter til Europa. Rapporten også en øget interesse for jernbane i flere europæiske lande, lige fra pendlertog til højhastighedsbaner og godslinjer, og øget samarbejde er derfor oplagt.

Afslutningsvis fastslår rapporten, at ”den globale kamp for lederskab inden for bæredygtig mobilitet er først lige begyndt, og jo mere intensiv den bliver, desto bedre bliver den lokale luftkvalitet og folkesundheden, såvel som det globale klima. På mange områder vil Kina og Europa kunne drage gensidig nytte af øget samarbejde, mens konkurrence på andre områder kan blive en stærk drivkraft for bedre løsninger og mindskede udslip.”

Læs også: EU vil bane vejen for ren, sikker og automatiseret mobilitet

Udover inspirations- og samarbejdspunkterne omfatter rapporten også uddybende casestudier omkring elektriske biler, lastbiler og busser, deleordninger for kørsel, biler og cykler, passagertogtransport, autonome køretøjer, biobrændstof, luftfart og shipping.

-AK

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

18.09.2025Valified

Sponseret

ESG som strategisk aktiv: Honestus & Partners løfter pension til forretningsdifferentiering

18.09.2025Schneider Electric

Sponseret

EVENT: Mød os til Green Hydrogen Week den 6.-10. oktober

17.09.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Klimakampen: Når små handlinger bliver til store resultater

15.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Nostalgi i smukt nyt design

12.09.2025CSR.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025Klimaklar

Sponseret

Sidder du alene med klimaregnskab? Få en klimasparringspartner.

11.09.2025Dagrofa aps

Sponseret

Ny digital løsning skal lette klimarapportering og bekæmpe madspild i danske professionelle køkkener

11.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Fristads Kansas tager næste skridt i udfasningen af PFAS

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00

Etisk Handel Danmark
Kursus
Træning i: CSRD og CSDDD (2025)

Fra Due Diligence til lovgivning: Gå fra analyse til handling med CSRD og CSDDD

Dato

18.09.2025

Tid

10:00

Sted

Etisk Handel Danmark - Overgaden Oven Vandet 10, st, København

Cabi
Webinar
Effektive rutiner i samarbejdet om sygefravær

På dette webinar får du viden om og inspiration til, hvordan du kan være med til at skabe effektive rutiner i jeres samarbejde omkring sygefravær, så I får sat handling bag ordene.

Dato

18.09.2025

Tid

10:15

Sted

Online