Kinesiske muligheder for bæredygtig mobilitet

En ny rapport identificerer en række områder, hvor Europa og Kina kan lære af hinanden og samarbejde for at skabe mere bæredygtighed i transportsektoren. Deleøkonomi, elbilskvoter, grønne fly og jernbane er blandt inspirationspunkterne.

Cyklen er en af de bæredygtige transportformer, som skal favoriseres og udbredes mere, eksempelvis gennem deleordninger, mener rapporten..

03.12.2018

CSR.dk

Verdens mest folkerige nation, Kina (i hvert fald indtil landet bliver overhalet af Indien, formentlig i 2024), har selvsagt en enorm transportsektor, der udvikler sig i høj fart. En ny rapport fokuserer på, hvordan Europa kan lade sig inspirere af de kinesiske fremskridt, hvad kineserne kan lære herfra, og hvordan de to parter kan samarbejde, alt sammen med mere bæredygtighed for øje.

Læs også: Der skal strøm på logistikken – nu!

Rapporten ”Sustainable mobility the Chinese way – Opportunities for European cooperation and inspiration”, der er udgivet af den svenske liberale tænketank Fores og The European Liberal Forum (ELF), identificerer i alt 15 områder, som kan tjene til gensidig inspiration og mulige samarbejder.

Først fem emner, hvor EU og de enkelte lande kan lære af Kina:

  1. Langsigtede mål og kontinuerlige tilpasninger – Kinas politiske struktur og arbejde med femårsplaner giver nogle langsigtede mål, som suppleres med mere detaljerede planer og løbende justeringer, og selvom tilgangen kan karakteriseres som top-down, så er den også vigtig at sætte sig ind i, hvis man vil forstå Kinas udvikling.
  2. Deleøkonomi i transportsektoren – kollektiv trafik og deleordninger til biler og cykler er blevet en nødvendighed i adskillige kinesiske millionbyer, der vil sikre bæredygtighed på sigt. Verdens største delebilsordning, som på hjemmemarkedet har udkonkurreret Uber, er kinesisk, ligesom verdens største flåde af udlejningscykler.
  3. Incitamenter koblet til køretøjers ydelser – tilskud knyttet til eksempelvis elbilers rækkevidde understøtter udviklingen og udbredelsen af bæredygtige køretøjer, der kan forbedre luftkvaliteten, som er under pres mange steder i landet.
  4. Byer som drivkraft for forandringer – Beijing og mange andre kinesiske storbyer er i færd med at indføre strenge begrænsninger på, hvordan biler må færdes i byerne, både ’tilfældigt’ ud fra nummerplader, men i stigende grad også på baggrund af miljøpåvirkning, hvilket selvsagt giver fordele for elbiler (herunder lastbiler og busser) og cykler.
  5. Kvoter for elbiler – kinesiske bilmærker er forpligtet til at fremstille en vis mængde såkaldte new energy vehicles, primært elbiler. Disse kvoter er i teorien mulige at handle med, påpeger rapporten, således at en fabrikant, der gør det bedre end krævet, kan sælge sit overskud til en konkurrent.

Antallet af elbiler i Kina er stigende, bl.a. fordi kinesiske bilmærker er forpligtet til at fremstille en vis mængde såkaldte new energy vehicles, primært elbiler..

Herefter følger fem områder, hvor Kina kan lære af Europa:

  1. Stil bæredygtigheds- og genanvendelseskrav til alternative brændstoffer, herunder el – Kinas energimiks består af 70 procent kul, selvom vedvarende energi vinder frem. Her kan Kina skæve til de mange europæiske lande, der har langt højere andele af eksempelvis sol- og vindkraft, og tillige brede samarbejder mellem elselskaber for at sikre, at elbilerne bliver ladet op med grøn strøm.
  2. Øget fokus på energieffektivitet – mens Kina har klare klimamål for transportsektoren, så er energieffektivitet ikke på samme måde på dagsordenen. De seneste mål for energieffektivitet bliver ifølge rapporten ikke opnået, og de kravene om effektivitet i den nuværende femårsplan går mest på at mindske brugen af kul.
  3. Brug regionale forskelle – ligesom alle europæiske lande ikke har samme muligheder, så har ikke alle kinesiske regioner samme forudsætninger for at skabe bæredygtig transport. Her tillader og opmuntrer EU mere til selvstændige strategier end Kina.
  4. Inkludér de tunge køretøjer – Kina er langt fremme på de elektriske lastbiler, med flere tusinder på vejene, men de konventionelle af slagsen præsterer dårligere end i Europa og hvad EU’s euronormer, såvel som det kommende CO2-direktiv tillader.
  5. Bæredygtighedsmål for biobrændstoffer og batterier – amerikanske og europæiske batteriproducenter er længere fremme med bæredygtigheden, både når det gælder klimapåvirkning og arbejdsforhold. Her kan Kina, der har en enorm produktion, bruge sin position til at presse på for en bæredygtig omstilling.

Endelig er der fem områder, hvor rapporten mener, at Kina og EU kan samarbejde – eller konkurrere – med gensidige fordele til følge:

  1. Produktionskapacitet – den voksende efterspørgsel på elektriske befordringsmidler (cykler, biler, busser, lastbiler, færger og på sigt fly) vil presse produktionen og udfordre forsyningen af råmaterialer, ikke mindst sjældne mineraler. Kina og EU kan med fordel, mener rapporten, arbejde sammen for at både udvide produktionen, men også øge genanvendelsen af de brugte batterier.
  2. Autonome køretøjer – den kinesiske strategi for kunstig intelligens til selvkørende biler, lastbiler etc. er med rapportens ord ”imponerende, både når det gælder detaljeniveau og beslutsomhed”, og kan fungere som et pejlemærke for de europæiske ambitioner og den fortsatte konkurrence.
  3. Forretningsmodeller for delemobilitet – kinesiske storbyer er, som nævnt, langt fremme med deleøkonomi i transportsektoren, og her bør Europa – i samarbejde eller konkurrence med Kina – stræbe efter at hjælpe virksomheder med at skabe stærke forretningsmodeller for delemobilitet, og at skabe incitamenter, der understøtter overgangen hertil.
  4. Grønne fly – Kina sigter højt og har stærke ambitioner omkring mere bæredygtige fly, og det er et område, som den europæiske industri kan konkurrere på. Europæiske flyselskaber, hvoraf mange, som fx SAS, er statsejede, og nationale luftfartsmyndigheder kan økonomisk støtte udviklingen af bæredygtigt producerede biobrændsler og elektriske fly.
  5. Jernbane – Kina planlægger, bygger og indvier i disse år stribevis af jernbanestrækninger til højhastighedstog, kombineret med en øget satsning på godstog, herunder ruter til Europa. Rapporten også en øget interesse for jernbane i flere europæiske lande, lige fra pendlertog til højhastighedsbaner og godslinjer, og øget samarbejde er derfor oplagt.

Afslutningsvis fastslår rapporten, at ”den globale kamp for lederskab inden for bæredygtig mobilitet er først lige begyndt, og jo mere intensiv den bliver, desto bedre bliver den lokale luftkvalitet og folkesundheden, såvel som det globale klima. På mange områder vil Kina og Europa kunne drage gensidig nytte af øget samarbejde, mens konkurrence på andre områder kan blive en stærk drivkraft for bedre løsninger og mindskede udslip.”

Læs også: EU vil bane vejen for ren, sikker og automatiseret mobilitet

Udover inspirations- og samarbejdspunkterne omfatter rapporten også uddybende casestudier omkring elektriske biler, lastbiler og busser, deleordninger for kørsel, biler og cykler, passagertogtransport, autonome køretøjer, biobrændstof, luftfart og shipping.

-AK

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Stor stigning i antallet af svanemærkede kantiner

Lidl Danmark

Sponseret

Lidl vinder med strategi for plantebaseret kost

Mere fra...

05.12.2023CSR.dk

Politisk klimaforslag er effektløst, vurderer økonomer

04.12.2023CSR.dk

COP28: Lande underskriver aftale om tredobling af kapacitet til vedvarende energi

01.12.2023CSR.dk

Vigtig aftale lander på første COP28-dag

01.12.2023CSR.dk

Migrantarbejdere får det farligste arbejde på danske byggepladser

01.12.2023CSR.dk

Klimaundersøgelse viser danskere i to fløje

01.12.2023CSR.dk

Global undersøgelse: Der er døvt - ikke koldt - på toppen

30.11.2023CSR.dk

Professor: Markedsføring kan få os til at spise insekter

30.11.2023CSR.dk

Fynsk virksomhed laver legepladser ud af fiskenet og gamle underbukser

Jobmarked

Se alle

Erhvervsakademi Aarhus

Underviser inden for bæredygtighed og grøn omstilling

Erhvervsakademi Aarhus søger en ny kollega til undervisning på vores kurser og efter-/videreuddannelser indenfor virksomhedernes grønne omstilling og bæredygtighed. Jobstart er 1. marts.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

31.12.2023

Miljømærkning Danmark

Kommunikationskonsulent med fokus på forbrugere og presse til Miljømærkning Danmark

Synes du, der er brug for at sætte tempoet op på den grønne omstilling, og vil du gerne bidrage? Kan du komme ud over rampen med at tilpasse sprog og budskaber til de mange forskellige forbrugermålgrupper og -kanaler? Og er du klar til at opsøge og servere gode historier til medierne? Så er det måske dig, vi søger.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

07.12.2023

Etisk Handel Danmark

Praktikant

Vil du være med til at sætte fart på den grønne og ansvarlige omstilling? Så er det nu vi søger praktikanter til forårssemesteret 2024.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.12.2023

Viegand Maagøe

Studentermedhjælper med interesse og kompetencer inden for livscyklusanalyser

Interesserer du dig for livscyklusanalyser (LCA) og andre miljøanalyser, og vil du gerne udbygge din viden om, hvordan de bruges i praksis? Så er det dig, vi leder efter! Viegand Maagøe søger en studerende, der er i gang med en relevant videregående uddannelse inden for Miljøteknologi eller lign., og som brænder for at arbejde med grøn omstilling, cirkulær økonomi, livscyklusanalyser og bæredygtighed.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

30.12.2023

Sustainable Business Solutions ApS

Student Sustainability Advisor

Brænder du for klima, ESG og bæredygtighed? Har du kompetencer indenfor kommunikation og digitale platforme? Så har du nu muligheden for at blive en del af holdet som Student Sustainability Advisor.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

TotalEnergies Upstream Danmark A/S

Communications Advisor (maternity cover)

Do you want to play a part in the Energy transition? We are looking for a new colleague to help drive our communication, CSR, and employer branding activities in Denmark.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SustainBusiness

Praktikant med fokus på EU Lovgivning herunder CSRD og ESG søges til konsulenthuset SustainBusiness

Vi søger en praktikant som har lyst til at få hands-on erfaring og understøtte vores konsulenter med diverse projekter og analyser i relation til bæredygtighed og EU-lovgivning herunder udvikling i CSRD, ESRS og ESG.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Events

Se alle
Valified
Webinar
Webinar: Greenwashing - hvordan kommunikerer du om bæredygtighed

Kom til Valifieds gratis webinar med fokus på hvad du skal forholde dig til når du kommunikerer om bæredygtighed

Dato

06.12.2023

Tid

09:00

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

06.12.2023

Tid

09:00

Sted

Fredericiagade 15 1310 København K

Global Compact Network Denmark
Morgenmøde
Morgenmøde: Erhvervsstyrelsens nye Bæredygtighedsvejledning

Til dette morgenmøde for vores medlemmer har vi inviteret Erhvervsstyrelsen til at præsentere deres nye vejledning om bæredygtighed på Virksomhedsguiden.dk, som skal hjælpe virksomhederne med at finde rundt i eksisterende og kommende krav og regler,

Dato

06.12.2023

Tid

10:00

Sted

Online

Erhvervsakademi Aarhus
Konference
Temadag: Bæredygtighed i bestyrelsesarbejdet

Kom med på denne temadag og lær hvordan du styrker bestyrelsens kompetencer inden for bæredygtighed og grøn omstilling.

Dato

07.12.2023

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Forum for Bæredygtige Indkøb
Webinar
Gå-hjem-møde: Biodiversitet i indkøb

Forum for Bæredygtige Indkøb inviterer til et gå-hjem-møde, som giver dig indsigt i, hvordan det er muligt at medtænke biodiversitet i indkøb og udbud.

Dato

07.12.2023

Tid

10:00

Sted

Online

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - onlineforløb i december

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

07.12.2023

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)