JOOLL får flere til at pendle på cykel: 3.000 danske virksomheder leaser nu medarbejdercykler

Den danske startup JOOLL har på fem år formået at få hele 3.000 virksomheder i Danmark til at lease cykler til deres medarbejdere. Det står i skarp kontrast til nedgangen blandt de danske cykelhandlere, hvor importen af cykler i 2023 faldt med næsten 40 procent.

Foto: JOOLL

04.06.2024

CSR.dk

Antallet af danskere, som dagligt springer på cyklen, er i ifølge Cyklistforbundet 20 procent lavere end for ti år siden. Det til trods har iværksætterne Anders Torp og Anders Westergaard igennem fem år hvert år mere end fordoblet antallet af kunder og bestillinger i deres virksomhed JOOLL, der tilbyder medarbejdercykler til virksomheder for en fast månedlig
leasingydelse.

JOOLL opstod i 2019, fordi de to iværksættere så en mulighed for at tilbyde et grønnere og sundere alternativ til firmabilen. Den mulighed benytter nu 3.000 virksomheder sig af i Danmark, hvor kunderne tæller store virksomheder som Pension Danmark og DFDS. JOOLL-konceptet, der gør det muligt for arbejdsgivere at tilbyde deres medarbejdere en cykel til pendling, har vist sig at være en effektiv måde at få danskerne tilbage i sadlen i en tid, hvor salgstallene i cykelbranchen ellers er i frit fald. Ifølge Bike Europe viser tal fra Danske Cykelhandlere, at importen af cykler i 2023 faldt med næsten 40 procent.

"Vi har kontinuerlig vækst. Det skyldes uden tvivl, at en JOOLL ikke på samme måde gør et
indhug i privatøkonomien, fordi den er leaset af arbejdspladserne som et beskattet gode på
linje med firmabil eller fri telefon. Samtidig mærker vi, at ESG højaktuelt for virksomhederne,
der samarbejder med os som en del af deres klimatiltag," siger medstifter Anders Westergaard.

Samtidig oplever virksomheden i år, at over 80 procent af kunderne leaser nye cykler, når kontraktperioden udløber. Dermed formår JOOLL ikke bare at få folk op på cyklen – tendensen er også, at de bliver ved med at bruge den.

"Vi kan se på gentegningerne, at vi også holder folk kørende efter tre år, og det er vi glade for ud fra vores vision om grønnere transport og CO2-besparelser i samfundet. Hovedparten af de cykler, medarbejderne vælger, er elcykler, og de får service og forsikring med i pakken, og på den måde bliver pendling på cykel et behageligt tilvalg og ikke et hårdt alternativ," forklarer
medstifter Anders Torp.

Overskuddet geninvesteret i vækst

JOOLL ekspanderede i 2023 til Sverige og Tyskland. Næste store mål i rejsen for de to iværksættere er nu at bevise, at JOOLL kan begå sig internationalt. Derfor er overskuddet fra de første år geninvesteret i virksomheden. Især på det tyske marked ser JOOLL store muligheder for vækst, og her har virksomheden investeret stort i etableringen syd for grænsen. Dog ikke i en fysisk tilstedeværelse, men i tyske medarbejdere, der arbejder fra hovedkontoret i København, samt i webplatform og markedsføring. Service og reparationer bliver som i Danmark varetaget af lokale cykelhandlere og mobile cykelværksteder.

"Det er et halvt år siden, at vi gik ind i Tyskland, og status er, at vi lige nu i snit får to nye tyske virksomheder med om dagen. Det er markant bedre, end da vi startede i Danmark. Vi ser store muligheder på det tyske marked, fordi vi er platformbaserede. De etablerede spillere i Tyskland er ikke på samme måde online, og deres løsninger påfører virksomhederne en masse papirarbejde og gentagen administration," fortæller Anders Torp.

JOOLL har derfor også investeret en del af overskuddet i videreudvikling af it-infrastruktur og systemer, der understøtter den digitale kunderejse. Hos JOOLL foregår alt lige fra virksomhedernes indgåelse af samarbejde til medarbejdernes valg af cykler og booking af service nemlig online.

"Som koncept er JOOLL mere en tech-virksomhed end en cykelforretning. Det giver os nogle store skaleringsmuligheder internationalt, fordi vi relativt nemt kan etablere os i flere lande, forklarer Anders Westergaard, der forventer, at virksomheden i 2024 ligesom de foregående år vil opleve minimum 100 procent vækst og derfor også vil skulle ansætte flere medarbejdere på
kontoret i Nordhavn."

Iværksætterne oplyser, at JOOLL aldrig har modtaget investeringer fra eksterne investorer, men er bygget op på baggrund af organisk vækst og er 100 procent danskejet.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

17.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service bidrager til produktion af solenergi i nyt partnerskab

13.11.2025CSR.dk

Nyt studie: Danmark blandt de dårligste i verden til at genanvende plastik

11.11.2025Comm2ig

Sponseret

Millioner af computere står overfor at blive udfaset verden over. Men er det på det rigtige grundlag?

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby