ITD: Højere totalvægt giver mindre CO2
De nuværende regler for totalvægt i Danmark betyder, at lastbilernes reelle lasteevne ikke udnyttes optimalt. Det mener International Transport Danmark (ITD), hvis beregninger viser, at lastbilernes CO2-udledning kan reduceres med op til 15-20 procent per transporteret ton ved at udnytte lasteevnen bedre.
De nuværende regler for totalvægt i Danmark betyder, at lastbilernes reelle lasteevne ikke udnyttes optimalt. Det mener International Transport Danmark (ITD), hvis beregninger viser, at lastbilernes CO2-udledning kan reduceres med op til 15-20 procent per transporteret ton ved at udnytte lasteevnen bedre. Et almindeligt entreprenørvogntog, der består af en fire-akslet lastbil og en tre-akslet påhængsvogn, er sammenlagt godkendt til en totalvægt på 56 tons, men må i dag kun udnytte 48 tons på grund af totalvægtsbegrænsningen. Ved at udnytte vogntogets fulde potentiale kan lasteevnen øges med hele 30 procent. Den højere vægt betyder naturligvis øget brændstofforbrug, men ifølge ITD kan CO2-udledningen per transporteret ton alligevel reduceres med op til 15-20 procent på grund af den bedre udnyttelse.