Interiørkæde vil udrydde sortimentets CO2-udledning på otte år
Isenkramkæden Imerco vil stort set eliminere den CO2-udledning, der kommer fra kædens leverandørled inden 2030.
Butikskæden Imerco har netop fastlagt en ambitiøs målsætning. Inden 2030 skal alle led i værdikæden – det gælder alt fra aluminium på stegepander til transport og drift af centrallageret og butikkerne – have et klimaftryk på nul.
Samtidig vil kæden være CO2-neutral i Danmark inden 2025.
Det skriver Finans.
Samlet havde kæden et klimaaftryk på 132.629 ton CO2 sidste år – en udledning, der er steget 14 procent siden 2019.
Læs også: Coca-Cola-tapperi vil fange CO2 og omdanne det til sukker
Og omkring 75 procent af virksomhedens udledning kommer fra produkterne i butikkerne. Her er det især råmaterialer som aluminium, porcelæn, keramik og glas, der fylder i regnskabet.
Derfor har kæden blandt andet besluttet, at der skal bruges genbrugsaluminium ved egne varer. Derudover er den del af produktionen flyttet til Europa.
I forbindelse med klimastrategien har Imerco også udviklet et værktøj, der kan estimere, hvad et produkt udleder af CO2, før kæden køber det ind til sortimentet.
Ifølge topchefen er værktøjet endnu ikke i brug, og kalder samtidig strategien langsigtet.
Læs også: Københavns Kommune når ikke at blive CO2-neutral i 2025
Han kan desuden ikke fortælle, hvornår kæden forvente, at det samlede klimaftryk vil begynde at falde.
”Der går lidt tid, før vi ser effekten af vores tiltag. Gamle varer skal sælges ud først, leasingkontrakter på biler skal ophøre og så videre. Det vigtigste er at fokusere på de 2025- og 2030-målsætninger, vi har sat, og ikke bare lave kortsigtede løsninger”, siger Frederik Brønnum til Finans.
- HCL