Ingen garanti for brintbilens succes

Selv om Københavns Kommune netop har investeret i 15 brintbiler, er der ingen garanti for, at de bliver en succes, siger teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal.

Det er bilmærket Hyundai, der står bag verdens første serieproducerede brintbil. Foto: Erhvervsmagasinet CSR. .

04.06.2013

CSR.dk

Teknik- og miljøborgmester i København Ayfer Baykal foretager den første optankning på brint-tankstanderen. Foto: Erhvervsmagasinet CSR. .

Københavns Sydhavn lagde mandag asfalt til lanceringen af den første af tre planlagte brinttankstationer i hovedstadsområdet. Ved samme lejlighed kunne Københavns Kommune præsentere sine 15 nyindkøbte brintbiler af mærket Hyundai.

Blandt de tilstedeværende var klimaminister Martin Lidegaard og teknik- og miljøborgmester i København, Ayfer Baykal, der klippede snoren over til den nye brinttankstation.

Borgmesteren tror på, at brintbiler kan blive en af de teknologier, der kan bidrage til at nå målet om et CO2-neutralt København i 2025. Men om projektet bliver en succes, kan hun ikke love.

”Vi håber på gode resultater med brintbilerne, men der er ikke nogen statsgaranti for, at de bliver en kæmpe succes. Det kan jo være, at man finder ud af, at det ikke var den rigtige teknologi”, siger Ayfer Baykal til csr.dk. Hun uddyber:

”I og med brint- og elbils-teknologien konstant udvikler sig, kommer der måske nye løsninger, som der slet ikke er tænkt på endnu. Det er ikke til at vide, hvilken teknologi der bliver standardløsningen, og hvilke der ender som supplementer. Men hvis brintbilen skal leve, er det vigtigt, at vi får startet på at rulle infrastrukturen ud”.

Om brintstationerne

  • Brinten produceres på stedet ved hjælp af vedvarende energi
  • En brintbil kan køre cirka 600 kilometer på en fuld optankning
  • En tankning tager tre minutter

Kilde: Københavns Kommune

Spiller på flere heste
Borgmesteren understreger, at kommunen spiller på flere heste, når der indkøbes miljøvenlige biler.   

”Vi skal som landets største kommune teste markedet, turde gå forrest og satse på forskellige teknologier. Vi vil gerne medvirke til at skabe en efterspørgsel blandt virksomheder og institutioner, så de kommer mere ind i kampen”, siger Ayfer Baykal til csr.dk.

Frem mod 2015 skal 85 procent af kommunens 8-900 personbiler være udskiftet til el- eller brintbiler.

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle