Ikeas kyllinger skal være bæredygtige (igen)

Møbelgiganten har tidligere fået hug for vildledende markedsføring om bæredygtige kyllinger. Nu prøver virksomheden igen at indføre dyrevelfærd i køkkenet.

Ikea Food Better Programmes skal sikre høje standarder for dyrevelfærd på tværs af alle Ikeas 49 markeder verden over. Foto: Ikea.

11.01.2018

CSR.dk

Siden 2012 har Ikea reklameret med bæredygtige kyllinger på deres hjemmeside. Det viste sig desværre ikke at være sandt. Nu står det svenske møbelfirma klar med et initiativ, Better Chicken Programme, der skal gøre op med det ærgerlige forløb og sikre dyrevelfærden i dets restauranter, bistroer og svenske madmarkeder verden over.  

Læs også: Gucci stopper produktionen af pelsprodukter

”Udviklingen af Better Chicken Programme har været under udarbejdelse i to år, og vi kan nu præsentere det første initiativ i rækken af programmer for en mere bæredygtig produktion af landbrugsdyr. Det er udtryk for vores forpligtelse til at skabe positive forandringer og løfte standarden i hele fødevareindustrien,” siger health & sustainability manager, Ikea Food Services AB, Jacqualine Macalister.

Sikre dyrevelfærd
Det nye kyllingeprogram skal sikre, at slagtekyllinger opdrættes i overensstemmelse med de kriterier, der fremmer bedre dyrevelfærd. Det betyder blandt andet, at der skal være mere plads (maks. 30 kg/m2), bedre belysning og ansvarlig brug af antibiotika, skriver Ikea.

I 2012 modtog Ikea The Good Chicken Award, som anerkender virksomheder, der bruger og forpligter sig til høje standarder for velfærdskylling inden for fem år. Men Ikeas bæredygtige leverandør blev i mellemtiden skiftet ud med en ny, der ikke levede ikke op til kriterierne for god dyrevelfærd.

”Det er naturligvis ikke et forløb, vi er stolte af, og jeg beklager meget, hvis vi har givet kunderne det indtryk, at vores kylling levede op til disse krav. Det kylling vi sælger i IKEA Danmark i dag, lever op til den tyske QS kvalitetsstandard, men jeg er meget glad for, og stolt over, at vi nu får nogle programmer der forbedrer dyrevelfærden i IKEAs fødevarekæde, som er ambitiøse og vil være med til at hæve standarden i hele industrien,” siger IKEA Food manager i Danmark, Stuart Cowan.

Bæredygtig inden syv år
Kriterierne skal implementeres i Ikeas 49 markeder over to faser. De første kriterier skal implementeres i 2020, mens den fulde implementering af programmet forventes at være færdig i 2025.

Læs også: Fremtidens konkurrence i landbrug og fødevarer defineres nu

”Vi er allerede i dialog med forskellige relevante interessenter og leverandører om mulighederne på det danske marked, men det vil kræve forandringer i industrien og derfor vil den fulde implementering tage noget tid,” forklarer Stuart Cowan.

-JJK 

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

02.05.2025CSR.dk

Politiske beslutninger årsag til langsom udbygning af vedvarende energi

02.05.2025CSR.dk

Klimaforandringerne rammer Danmark: I forreste række står boligejerne

30.04.2025Dagrofa aps

Sponseret

SPAR styrker lokal indsats for en renere natur – nu kan kunderne også være med

29.04.2025Nilfisk

Sponseret

Nilfisk forpligter sig til Net-Zero-mål inden 2040

28.04.2025BSR

Sponseret

Climate and Nature Integration 101: In Conversation with Helen Crowley

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Strategisk ESG-kommunikation

Du lærer at bruge indsigter fra din organisations ESG-indsats til strategisk kommunikation. Dine undervisere Line Schmeltz og Anna Karina Kjeldsen sørger for, at du efter kurset kan kommunikere aktivt til omverdenen om din virksomheds arbejde med samfundsansvar.

Dato

30.04.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

05.05.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

06.05.2025

Sted

Online

Beierholm
Webinar
Biodiversitet i et værdikædeperspektiv (2/2)

Hvordan påvirker din virksomhed biodiversiteten – og hvordan påvirker biodiversiteten din virksomhed? Tilmeld dig vores webinar og få en introduktion til de centrale begreber inden for biodiversitet og økosystemer. Vi undersøger, hvordan de påvirker virksomheders drift og værdikæde, og hvordan du kan arbejde strategisk med dem.

Dato

06.05.2025

Tid

08:15

Sted

Online

Dakofa
Seminar
HYBRID-SEMINAR Hvordan knækker vi affaldskurven og øger genbrug? - de danske ambitioner og tiltag

Hvordan kan vi sikre, at vi ikke blot overholder EU’s krav, men også går forrest i udviklingen af en cirkulær økonomi? Hvordan kan danske virksomheder, organisationer og offentlige instanser samarbejde om at reducere affaldsproduktionen og fremme genbrug?

Dato

06.05.2025

Tid

12:30

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V