Hvor mange oplysninger kan forbrugeren håndtere?

Hvor meget kan man forvente af almindelige forbrugere? Vil de bruge tid på deklarationer, hvis de kan nøjes med et mærke – en Svane for eksempel?

18.04.2011

CSR.dk

”Der findes gode certifikater, dårlige certifikater og nogle virkeligt grusomme.” Det mener Tine Due Hansen, kommunikationschef i Ecolabel, som med sit indlæg var med til at sætte gang i Den livligste debat på konferencen: ”Hvad kommer efter greenwash?” De gode er ifølge Tine Due Hansen Svane-mærket og Blomsten, fordi de er baseret på livscyklusvurderinger og kravene sat sådan, at det kun er den bedste tredjedel inden for en kategori, der kan leve op til kravene og dermed gøre sig fortjent til at anvende mærket som en påskønnelse.

Forbrugerombudsmandens nye retningslinjer følger samme logik, og fastslår at en virksomhed gerne må anprise sig selv som miljøvirksomhed, når den har erhvervet et af de to gode mærker. Hvis man til gengæld har valgt ikke at investere i Svanen eller Blomsten, skal virksomheden dokumentere både sine egne og konkurrenternes produkter og derigennem godtgøre at virksomhedens produkt ligger i den bedste tredjedel. Det er i realiteten en umulighed, og derfor kan de fleste se, at det taktisk set er et godt træk at købe en Blomst eller en Svane og leve op til kravene.

Udover de gode og officielt autoriserede miljømærker findes der en stor og uigennemtrængelig jungle af andre mærker, som ikke er baseret på livscyklusvurderinger og heller ikke vurderet af en uafhængig sagkyndig. Tine Due Hansen anskueliggjorde, at antallet har været dramatisk voksende siden midten af 1990’erne, da hun startede med at arbejde med miljømærker, og pointerede at der skabes meget slør via de mange mærker af tvivlsom kvalitet.

Det grusomme mærke
Windmade er udviklet af danske Vestas og er ifølge Tine Due Hansen et eksempel på et vildledende hjemmelavet mærke, der underminerer det officielle arbejde med mærkning og skaber forvirring, fordi alle mulige produkter - også giftige kemikalier kan klistre Windmade-mærket på.

Strammere
Svanen og Blomsten fik desuden støtte af Danmarks Naturfredningsforening, men der blev også præsenteret alternativer til de udbredte miljømærker. Alternativerne stod hhv. Grafisk Arbejdsgiverforening og fremstillingsvirksomheden InterfaceFLOR for. Begge argumenterede for at fremhæve fakta i produkter og tjenester og fremlægge informationerne transparent for de potentielle kunder.

En miljøvaredeklaration på ethvert produkt er InterfaceFLORs måde at fremlægge faktuelle informationer, så køberen punkt for punkt kan sammenligne med konkurrerende produkter, før købsbeslutningen tages. InterfaceFLORs bæredygtighedsdirektør Ramon Arratia argumenterede for, at en virksomhed ikke bør anvende et anprisningsmærke som Svanen eller Blomsten, fordi de i lige så høj grad dækker til, som de oplyser. En miljøvaredeklaration er ifølge Ramon Arratia en åben og ærlig fremlæggelse af fakta – om de væsentligste forhold fordi de udvalgte faktaområder er besluttet af sagkyndige og uvildige eksperter.

Ramon Arratias indlæg affødte konferencens livligste debat mellem tilhængere af et påskønnelsesmærke og de transparente faktalistninger. Diskussionen gik på, om det er realistisk at stille krav til forbrugeren om at læse miljøvaredeklarationer, eller om dagligt tidspres gør dette til en utopi, og at der derfor blot skal være et genkendeligt logo, der signalerer miljø.

Tilhængerne af Svanen og Blomsten argumenterer for, at miljøvaredeklarationer kun er realistiske til indkøbere i virksomheder, der har tid og kompetence til at vurdere de forskellige produkter. Men at en travl forbruger kun har tid at notere sig et genkendeligt mærke. Derfor skal man skelne skarpt mellem virksomhedskommunikation og forbrugerkommunikation, lyder argumentet. Det er alt for uambitiøst og systembevarende, lyder det fra tilhængerne af de transparente miljøvaredeklarationer. Folk vil gerne træffe informerede valg, så vi skal bare stille informationerne til rådighed og lade være med at spærre dem inde bag mærkater.

Det er ikke enten eller
Carsten Bøg, miljøchef i Grafisk Arbejdsgiverforening (GA) er ikke modstander af Blomsten og Svanen, han mener bare ikke, det er nok.

”Det er jo nogle mærker, man kan pynte sig med, hvis man kan opfylde nogle minimumskrav. Der vil være nogle virksomheder, som er meget længere fremme end andre, men de kan stadig kun støtte sig til Svanen, så derfor virker det ikke som et incitament til konkurrence for de virksomheder, som er længst fremme,” påpeger han.

På konferencen præsenterede han GA’s arbejde med en fælles standard for den grafiske branche, en branche hvor Svanen er reglen mere end undtagelsen.

”Vi ønsker egentlig fortsat et mærke eller logo, men det skal oplyse om, hvor langt man er, og så skal man op på deklarationsniveau. Man skal ind og finde nogle parametre, hvor man kan sige, ”at lige præcis her adskiller jeg mig fra mine konkurrenter,” understreger han. En anden af hans pointer er, at man skal have en fælles standard, som giver mulighed for at sammenligne.

Han tror ikke på, at deklarationer vil gøre deres indtog på dagligvaremarkedet.

”Som forbrugere tænker vi nok meget med den venstre hjernehalvdel – og det er ikke den kreative. Vi går mere efter genkendelse, og Svanen er jo utvetydigt lykkedes med at brande sig, så man føler god samvittighed, når man vælger et svanemærket produkt, selvom de færreste ved, hvad det står for,” bemærker han.

Derimod tror han på, at forbrugerne både kan og vil forholde sig til deklarationer, når de køber varige forbrugsgoder.

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

03.05.2024CSR.dk

3 veje til at dekarbonisere den tunge godstransport

03.05.2024CSR.dk

Danske C25-selskaber har øget omfanget af deres frivillige skatterapportering

25.04.2024Schneider Electric

Sponseret

Hovedsponsor for DM i Skills 2024 har ambitioner for elektrikerfaget

19.04.2024Dentsu Danmark A/S

Sponseret

Farverig fremtid: Streetart som innovativt brandingværktøj i regenerativ økonomi

09.04.2024Schneider Electric

Sponseret

Motorstartere: Selv en lille ændring kan have stor betydning

05.04.2024CrossMind Reklamebureau ApS

Sponseret

Case: Conrum – en ny koncern født ind i en tid med ESG

25.03.2024CrossMind Reklamebureau ApS

Sponseret

ESG kalder på stærke kommunikationsværdikæder

22.03.2024Industriens Fond

Sponseret

“Vi har fået afmystificeret klimaregnskaber og lært at kommunikere grønt”

Jobmarked

Se alle

UN Global Compact Network Denmark

Head of Human Rights & Social Sustainability til UN Global Compact Network Denmarks sekretariat

Danmarks største netværk og læringsmiljø for ESG og bæredygtighed i den private sektor søger en engageret og faglig stærk Head of Human Rights & Social Sustainability til at lede vores aktiviteter for danske virksomheder inden for menneskerettigheder og det sociale område. Vores nye kollega vil få ansvaret for vores arbejde med menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, mangfoldighed og inklusion.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Sustainability strategy and reporting professional

Then look no further. In this role, you can build on your knowledge within this field and gain a thorough understanding of working strategically with sustainability in a large, international company.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Responsible Sourcing Manager - drive a responsible sourcing framework

If you are a current DSV employee and interested in a position in another country, please contact your Human Resource representative to discuss the process and requirements of applying.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SIMAC, Svendborg International Maritime Academy

Undervisere

Vil du være med til at forme fremtidens grønne ledere?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

16.05.2024

DEMANT

ESG Reporting Controller

ESG Reporting Controller - this is the opportunity you have been waiting for! You will have one of the most important roles in our ESG journey.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

DELL A/S

Graduate Account Manager – Join the EMEA Sales Graduate Program!

When you join as a Graduate Account Manager not only will you be embarking on a rewarding career at the heart of technology. You will also be gaining an exceptional all-round experience that will contribute to shaping the future of our business. The program is aimed at building the organization’s future sales leaders with many opportunities to network globally through training and events. Lessons in leadership will also be provided from executives with the possibility to interact and connect with them.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Erhvervsakademi Aarhus
Konference
GRØN - en praksisnær konference

14 oplægsholdere og 11 virksomheder/organisationer viser dig på 1 konference, hvordan du i praksis omstiller fra en lineær til en mere bæredygtig cirkulær forretningsmodel. Alt sammen til 0 kr. - det kræver blot du tilmelder dig.

Dato

08.05.2024

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

13.05.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Food Nation
Konference
Danish Delegation in Vietnam: Sustainable and efficient agri-food production

May 14 – 16, 2024, a Danish delegation will visit Vietnam for an export promotion with focus on sustainable solutions for food production and processing.

Dato

14.05.2024

Sted

Ho Chi Minh City

BSR
Workshop
Bringing Nature In: A Workshop to Jumpstart Your Nature Strategy

The importance of addressing the impacts and risks related to nature and biodiversity have never been more pressing for businesses. However, navigating this complex terrain can be daunting as it overlaps with other sustainability areas, making it difficult to know where to start and what to focus on.

Dato

14.05.2024

Tid

08:30

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - Kolding i maj

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

14.05.2024

Tid

09:00

Sted

Kolding

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Mini MBA – Lederuddannelse

Aros Mini MBA er Danmarks mest ambitiøse Mini MBA – udviklet i tæt samarbejde med landets førende ledelsesekspert, professor Steen Hildebrandt. Lederuddannelsen indfører dig i de klassiske MBA-fag og giver dig samtidig det mest aktuelle inden for ledelse.

Dato

14.05.2024

Tid

08:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus