Hver kop kaffe kan styrke kvinder i Kenya
Nu kan større virksomheder få deres helt eget kaffekoncept, hvor de gennem det daglige kaffeforbrug er med til at styrke kvindelige kaffebønder i Kenya.
NGUVU-modellen sikrer at virksomheder styrker kvindelige kaffebønder gennem deres daglige kaffeforbrug..
Danske NGUVU har udviklet en kaffemodel, hvor medarbejderne med et tryk på kaffemaskinen kan gøre en reel forskel for kvindelige kaffebønder i Kenya.
NGUVU leverer i dag kvindernes kaffebønner til en række virksomheder og privatpersoner, hvilket er med til at sikre, at 130 kvinder får:
- Ordentlig betaling for kaffebønnerne, ofte 2-3 gange mere end tidligere.
- Træning, så de kan optimere kaffefarmene.
- Donation af flere kaffetræer fra NGUVU's planteskole, så de kan øge produktionen af kaffebønner.
- Vandtanke, så de kan vande kaffetræerne i lange tørkeperioder.
Derudover får en række af kvinderne økonomisk støtte til børnenes skolegang.
Potentialet er stort
Kvinderne i NGUVU er tidligere blevet udnyttet af de mange mellemmænd, der har snuppet fortjenesten af kvindernes hårde arbejde. Samtidig gik der ofte et helt år, før kvinderne fik betalingen, hvilket var med til at fastholde dem i fattigdom.
Det er hverdagen for mange kvindelige kaffebønder i Kenya, og derfor vil NGUVU tage arbejdet og modellen videre til andre områder end Meru-regionen, nær Mount Kenya.
"Vi kan se, hvor stor effekt det har på kvinderne og deres børn, når vi tager ansvar for yderste led i værdikæden. Ved både at sikre kvinderne ordentlig betaling og faglig udvikling, gør vi det muligt for kvinderne at skabe en bedre fremtid for dem selv og deres børn. Sådan burde det være for alle kvindelige kaffebønder i Kenya”, siger Rune Sandholt, Stifter af NGUVU.
Unik mulighed for større virksomheder
Større virksomheder med et kaffeforbrug på 4 tons eller mere har nu mulighed for at komme med på NGUVU’s videre rejse, så endnu flere kvinder i Kenya kan få gavn af kaffemodellen.
”Med en større virksomhed ombord kan vi begynde arbejdet i et nyt område i Kenya. Det vil betyde, at vi kan gå i gang med træningen af kvinderne, så de kan optimere kaffefarmene, og det vil betyde, at vi kan sikre dem en ordentlig betaling, når det er tid til næste kaffehøst. Køreplanen er klar og resultaterne for kvinderne vil på kort tid være meget mærkbare”, fortæller Rune Sandholt.
Kvinderne i det nye område vil levere kaffebønnerne direkte til virksomheden. Kaffebønnerne bliver ristet i Danmark, så virksomheden hele tiden kan hælde nyristede kaffebønner i kontorets kaffemaskiner.
Kommunikation og målinger
Gennem artikler, cases, billeder og videoer kan medarbejderne se den konkrete forskel, de bidrager til, når de drikker kaffe.
”Det er vigtigt, at medarbejderne kan sætte ansigt på kvinderne. At de kan se og mærke den forandring, de skaber i Kenya. Det øger engagementet og forståelsen for, at vi kan skabe stærk udvikling gennem vores indkøb og forbrug”, siger Rune Sandholt.
Verdensmålene vil være omdrejningspunktet for kommunikationen, så det bliver tydeligt, hvordan mål som ’Ligestilling mellem kønnene’, ’Anstændige jobs og økonomisk vækst’ og ’Kvalitetsuddannelse’ bliver omsat til konkret handling.
Læs mere om NGUVU eller skriv til Rune Sandholt på rs@nguvu.dk, hvis du vil høre, hvordan din virksomhed kan styrke kvinder og børn i Kenya gennem det daglige kaffeforbrug.