H&M på vej mod udelukkende brug af bæredygtige materialer

H&M vil udelukkende bruge bæredygtige og genbrugte materialer i år 2030, og en ny rapport fra Textile Exchange viser, at de er godt på vej.

Hvis det står til H&M selv, så skal varerne i deres butikker udelukkende bestå af bæredygtige eller genbrugte materialer, når vi når år 2030. Arkivfoto..

24.10.2018

CSR.dk

H&M har sat sig et mål om udelukkende at bruge bæredygtige eller genbrugte materialer, når vi når år 2030. Selvom der stadig er nogle år til, at målet skal være opfyldt, så ser det allerede nu ud til, at H&M er godt på vej mod at leve op til det.

Det skriver Fashion Forum.

Læs også: H&M med på moden: Vil reducere forbruget af plasticposer

Af nye tal fra Textile Exchanges seneste Preferred Fiber Materials Market Report fremgår det således blandt andet, at H&M allerede er verdens førende forbruger af bæredygtig bomuld – herunder økologisk og genbrugt bomuld – og bæredygtige dun, ligesom de er en af verdens førende, når det kommer til bæredygtigt uld.

“Med vores årlige og støt stigende brug af genbrugte og andre bæredygtige materialer, skubber vi ikke bare til kravene til hyppigt brugte materialer som økologisk bomuld, men vi påvirker også fremkomsten af nye bæredygtige materialer. Vi håber, at vi kan inspirere andre spillere i industrien til at gå imod en bæredygtig modefremtid”, siger Cecilia Brännsten, der er Enviromental Sustainability Manager i H&M Group.

Opnå milepæle mod det endelige mål
En af milepælene mod det endelige mål er, at H&M i år 2020 udelukkende vil benytte bomuld fra bæredygtige kilder. I år 2017 var 59 procent af H&M’s bomuldsforbrug fra bæredygtige kilder. 35 procent af de samlede materialer i H&M’s produktion var bæredygtige eller genbrugte – og det er dette tal, som skal ramme 100 procent i år 2030.

“Milepælene skaber en dyb forpligtelse til forbedring. Data viser os, at jo længere tid, du har brugt milepæle, jo mere forbedrer du dig, hvilket bekræfter programmets virkning. Disse virksomheder anerkender behovet for at forbedre sig og virkelig implementere disse successer dybt i virksomhedens strukturer”, siger Liesl Truscott, Director of Europe & Materials Strategy i Textile Exchange, om de virksomheder, der går forrest med bæredygtighed.

Milepælene er altså et vigtigt redskab for at få virksomheder som H&M til at forpligte sig til at gennemføre de forbedringer, de sætter mål for. Et af de overordnede mål for H&M er at sikre, at de materialer, der bliver brugt, kan blive brugt igen og igen. Det er nødvendigt på en planet, hvor vi bliver stadigt flere mennesker, og ressourcerne bliver færre og færre.

Læs også: H&M's medarbejdere er omstillingens frontlinje

H&M tror på, at vi i fremtiden vil se en langt større diversitet i de materialer, som vil blive anvendt i tøjproduktionen. Blandt andet arbejder H&M med materialet BionicÒ, som er lavet af plastik samlet fra havene, og de er verdens største producent af menneskeskabte cellulose-baserede materialer som lyocell.

- JMA

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle