Head & Shoulders vil sælge shampoo i flasker af genbrugsplast

Hårplejegiganten har i forbindelse med WEF-årsmødet annonceret produktionen af verdens første shampooflaske af genbrugt strandplast.

Sidste år vurderede en rapport, at der i 2050 vil være mere plastikaffald i verdenshavene end fisk, opgjort i vægt. Det vil blandt andre virksomheden bag det populære shampoomærke Head & Shoulders nu gøre noget ved. Foto: Head & Shoulders. .

20.01.2017

CSR.dk

Procter & Gamble, der står bag shampoomærket Head & Shoulders, vil producere verdens første shampooflaske, der indeholder op til 25 procent genbrugt strandplast.

Læs også: Nyt initiativ skal sikre mere plastikgenbrug

Den bæredygtige Head & Shoulders-flaske vil allerede til sommer blive solgt til forbrugere i den franske dagligvarekæde Carrefour i et begrænset oplag og vil dermed blive den hidtil største produktion af genbrugsflasker lavet af strandplast.

For at gennemføre flaskeproduktionen kræver det en særlig værdikæde, hvor både frivillige strandplastsamlere og NGO’er indgår. Derfor har P&G indgået et samarbejde med genanvendelseseksperterne TerraCycle og Suez.

Head & Shoulders "strandflaske" skal være lavet af op til 25 procent indsamlet affaldsplast fra strande. Foto: Head & Shoulders. .

”Vi følte, at det ledende shampoobrand, målt på salg, skulle være førende i bæredygtig innovation, og vi ved, at når vi gør det, vil det opmuntre hele industrien til at gøre det samme”, udtaler Lisa Jennings, vicepræsident hos Head & Shoulders og leder af Global Hair Care Sustainability for Procter & Gamble.

”Vi har været heldige at arbejde med så stærke partnere som TerraCycle og SUEZ der kunne gøre vores vision til virkelighed”, tilføjer hun.

Projektet blev annonceret i går under det igangværende World Economic Forum-årsmøde i schweiziske Davos og er en del af initiativet New Plastics Economy, som Ellen MacArthur Fonden startede op i maj sidste år.

Læs også: Ny WEF-rapport: Her er verdens største risici lige nu

Selvom genbrugsshampooflaskerne i begyndelsen kun er tilgængelige i Frankrig, har P&G planer om at udvide produktionen kraftigt de kommende år. Ved annonceringen af projektet oplyste virksomheden, at der i Europa vil blive solgt cirka en halv milliard strandplastflasker om året ved udgangen af 2018, fordelt på 90 procent af P&G’s hårplejebrands.

-CHM

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

28.11.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Bæredygtige løsninger til plantedyrkning

27.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service investerer i nordisk klimaskov for at balancere CO₂-udledningen frem til 2030

26.11.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

85 % af HimmerLands medarbejdere er stolte af at arbejde et sted, der er svanemærket

26.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lübech Living åbner ny inspirationsbutik i Aalborg

25.11.2025CSR.dk

Hvad COP30 viste: Fremskridt skabes uden for det globale fællesskab

24.11.2025CSR.dk

Forskere: Svækkede havstrømme bremser ikke den danske opvarmning

24.11.2025CSR.dk

Nyt australsk byggemateriale vil udfordre cementens plads i byggeriet

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle