Harley-Davidson lancerer sin første elektriske motorcykel
Salget af de benzindrevne motorcykler kunne ikke leve op til Harley-Davidsons forventninger. Det har fået koncernen til at fremskynde projectet LiveWire, - en fuldt elektrisk motorcykel, der skal være klar om 18 måneder.
Siden 2010 har Harley-Davidson testet Project LiveWire, der består af en fuldt elektrisk motorcykel - om 18 måneder står motorcyklen klar. Foto: Harley-Davidson..
Hos motorcykelproducenten Harley-Davidson har man haft nogle uheldige år på børsen, og senest oplevede man et fald på 6,5 procent i fjerde kvartal af 2017, skriver Bloomberg.
Læs også: Tyskland søsætter første båd drevet af methanol-brændselsceller
I sidste uge fremskyndede koncernen derfor et tiltag, som man allerede annoncerede tilbage i 2010 - med projektet "LiveWire" vil man nemlig producere en fuldt elektrisk motorcykel, der skal stå klar om 18 måneder.
”I har før hørt os tale om Project LiveWire. I dag er det stadig et aktivt projekt, som vi vil bringe på markedet om 18 måneder”, sagde chief executive officer hos Harley-Davidson, Matt Levatich, ifølge Bloomberg i en udmelding til selskabets aktionærer.
Bliver den nye motorcykel ligesom sin forløber, kan den gå fra 0 til cirka 100 kilometer i timen på 4 sekunder, og så vil den kunne køre 88 kilometer på en opladning. Til sammenligning rammer konkurrenten Zeros SR-motorcykel de 100 kilometer på 3,3 sekunder.
Vækst på motorcykelmarkedet
Harley-Davidsons lancering af den kommende elektriske motorcykel sker på et tidspunkt, hvor det elektriske motorcykelmarked er forholdsvist småt. Der er dog også gode nyheder på det lille marked – ifølge en rapport fra 2016 vurderer firmaet TechNavio, at der vil ske en vækst på 45 procent inden 2020.
Ifølge John Olin, der er finansdirektør i Harley-Davidson, anslår koncernen, at man fremover vil bruge et sted mellem 150 og 300 millioner kroner om året på elektrisk motorcykelteknologi. Samtidig er målet at blive ledende inden for elmotormarkedet:
”Vores brand står for personlig frihed og uafhængighed, og vi tror på, at vores brand fortsat kan leve op til dette”, siger han til Bloomberg.
Det kan dog synes lidt ironisk, at Harley-Davidson koncernen, der er kendt for sine ikke-øko-venlige motorcykler med larmende motorer vil sætte en nærmest lydløs fuldt elektrisk motorcykel på vejene. Sådan lyder kritikken fra Kevin Tynan, analytiker fra Bloomberg Intelligence:
”Jeg tror ikke, at en elektrisk motorcykel er vejen frem for Harley-Davidson. Investeringer i den elektriske teknologi bliver finansieret af en virksomhed, der i forvejen ikke har det godt rent økonomisk. Enten er de nødt til at være den virksomhed, de altid har været, eller også må de sælge ud og forfølge nogle forretningsmodeller, som ikke kan love dem noget som helst”.
Nødvendigt med nytænkning
Alan Stulberg, grundlægger af Revival Motorcycles, er imidlertid ikke enig i kritikken. Han ser i stedet med positive øjne på Harley-Davidsons fremtidsplaner:
Læs også: To miljøvenlige elbusser triller nu rundt i København
”Min fornemmelse er, at deres elektriske motorcykel vil blive vel modtaget af offentligheden og nye købere, men ikke af folk, der normalt kører på en Harley. Det er både fantastisk og nødvendigt på en og samme tid. Jo flere mennesker, der træder ind på markedet, desto bedre. Og det kan blive virksomhedens redning”.
- EL