Højere CO2-afgifter er vejen frem, mener Klimarådet

Der er både argumenter for og imod, når der tales CO2-afgifter. Det kan speede den grønne omstilling op, mener eksperter, men regeringen tøver fortsat.

10.03.2021

CSR.dk

For nyligt modtog regeringen Klimarådets dom over klimaindsatsen. Det korte svar var: ”Nej, regeringens nuværende initiativer får os ikke i mål med 70 procents CO2-reduktion i 2030".

Læs også: Klimarådets korte svar er ”nej"

En af Klimarådets klare anbefalinger til regeringen er at påføre en højere afgift på udledning af drivhusgasser.

Afgiften ligger i dag på omkring 180 kroner per ton. De miljøøkonomiske vismænd foreslår at hæve afgiften til 1200 kr. og Klimarådet 1500 kr.

Sverige er i dag det land i verden, der har den højeste CO2-afgift og samtidig EU’s laveste CO2-udledning per indbygger. Afgiften i Sverige ligger pt. på lidt mere end 800 kroner per ton. (Kilde: DR)

Ritzau har samlet en række argumenter for og imod CO2-afgifter:

FOR

  • Kan skubbe virksomheder og forbrugere i en grøn retning.
    Hvis det bliver dyrere at producere varer, der udleder meget CO2, må man antage at virksomhederne søger i en grønnere retning, hurtigere. Varer der udleder meget CO2 vil blive dyrere og det kan potentielt sænke efterspørgslen fra forbrugerne og motivere dem til at købe produkter, der har lavere miljøbelastning.
     
  • Den billigste måde at nå dansk klimamål.
    CO2-afgifter er ifølge Klimarådet og vismændene den billigste metode til at reducere CO2-udledning.
     
  • Rammer bredt alle brancher.
    En generel CO2-afgift vil ramme bredt. Det vil sige, at alle brancher vil blive berørt.
     
  • Vil sætte skub i udvikling af ny teknologi.

IMOD

  • Kan øge uligheden.
    Socialdemokratiet har været bekymret for, at CO2-afgifter kan øge uligheden i samfundet. Det er derfor blevet foreslået, at man på anden vis kompenserer lavindkomstfamilier med penge fra CO2-afgifterne.
     
  • Danske varer kan blive udkonkurreret af udenlandske varer.
    Hvis danske varer bliver pålagt CO2-afgift, er frygten, at danske produkter udkonkurreres af importerede varer, der ikke er underlagt afgifter. Klimarådet forslår derfor, at der sættes en forbrugsafgift på udenlandske varer.
     
  • Produktionen kan blive skubbet til andre lande.
    Vi risikerer at virksomheder flytter produktionen til andre lande hvor CO2-udledningen er endnu højere og i sidste ende vil skabe en CO2-stigning globalt . Klimarådet foreslår et bundfradrag til erhverv, som er særligt udsatte for konkurrence.
     
  • Kan ramme virksomhederne hårdt.
    Regeringen og Venstre mener, at afgifterne ikke må gøre det dyrere at drive virksomhed i Danmark – særligt ikke i kølvandet på Corona-krisen, der har presset mange virksomheder hårdt. Også her har et bundfradrag været foreslået som løsning.

- MTN

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.09.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Klimakampen: Når små handlinger bliver til store resultater

15.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Nostalgi i smukt nyt design

12.09.2025CSR.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025Klimaklar

Sponseret

Sidder du alene med klimaregnskab? Få en klimasparringspartner.

11.09.2025Dagrofa aps

Sponseret

Ny digital løsning skal lette klimarapportering og bekæmpe madspild i danske professionelle køkkener

11.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Fristads Kansas tager næste skridt i udfasningen af PFAS

09.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh tilføjer varme og elegance til julen med farven Wine

09.09.2025CSR.dk

Rekordstor skovpulje er nu åben for ansøgninger

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00