GROHE vil hjælpe til at reducere nordboernes vandforbrug

For anden gang har GROHE offentliggjort Vandbarometeret, som er en nordisk undersøgelse, der kortlægger vandforbruget hos de nordiske husholdninger. Undersøgelsen viser en markant forskel mellem danskerne og svenskerne.

01.05.2020

CSR.dk

Mennesker i Norden er særligt privilegerede, da ferskvand her er rigeligt, mens det er en knap ressource mange steder i verden. Sanitetsvirksomheden  GROHE har derfor for anden gang undersøgt, om folk er bevidste om deres vandforbrug eller om der ødsles og hældes store mængder vand ud i kloakkerne dagligt.

Det gør der.  Rapporten viser f.eks.  at ni procent af danske husholdninger har sanitetsprodukter, som drypper eller lækker. Hvilket betyder, at der hvert år i de danske husholdninger spildes ni millioner kubikmeter vand, som omregnet har en værdi af 444 mio. danske kroner.

”Denne ødslen og unødige vandspild i kombination med klimaforandringerne gør det vigtigt for alle landene at værne om verdens naturressourcer,” siger Peter Juul, General Manager Nordic & Baltic hos GROHE.

Danskerne tænker mest over vandforbruget

Formålet med undersøgelsen er at give befolkningerne mulighed for at reflektere over deres vandforbrug, og dermed blive mere klimabevidste.

Vandbarometeret viser, at 77 procent af danskerne er bevidste om deres vandforbrug flere gange om måneden, hvorimod vores naboland, Sverige, har tilsvarende tal på 49 procent.

Derudover viser undersøgelsen, at Danmark har det laveste vandforbrug pr. indbygger i hele Norden. Hvormed, at landets tre største byer København, Odense og Aarhus forbruger i snit 44.000 liter vand pr. person årligt, så anvender resten af Nordens storbyer i gennemsnit 73.000 liter pr. person årligt.

GROHEs initiativ skal gerne være et pejlemærke for danske forbrugere, så den danske klimabevidsthed fortsat er stigende. Derudover ønsker Grohe, at initiativet skal være inspirationskilde for andre nordiske lande, om at være endnu mere bevidste om vandforbruget i befolkningen.

Men hvorfor er der så stor forskel mellem danskerne og svenskernes vandforbrug?

”Det er svært at besvare og ikke noget, vi ønsker at spekulere i. Men vores undersøgelse viser, at danskerne reflekterer over deres vandforbrug meget oftere, end svenskerne gør, og det kan selvfølgelig have en betydning for, hvor meget man derefter forbruger.”, siger Berit Olsen, Communications Manager hos Grohe.

Kollektiv indsats

Grohe mener, at der skal kollektiv indsats for at nedbringe vandforbruget i hele Norden. De ønsker at give et skub i den rigtige retning med dette initiativ. 

”Som virksomhed er vi ansvarlige for at reducere vores spild af vand, men vi føler også et ansvar i forhold til at få vores forbrugere til at reflektere over deres vandforbrug. Vi mener, at alle har et ansvar for at reducere det samlede vandforbrug, både her i Danmark og i vores nordiske nabolande. Privatpersoner såvel som virksomheder og politikere”, siger Berit Olsen, Communications Manager hos Grohe.

I Vandbarometeret kommer Grohe med tips til, hvordan man kan  reducere sit vandforbrug i hverdagen med små forandringer.

Om undersøgelsen:

Undersøgelsen er udført af opinions- og markedsundersøgelsesvirksomheden Ipsos Norm på bestilling af GROHE. Undersøgelsen blev gennemført mellem 24.-31. januar 2020 i form af en onlineundersøgelse. Sammenlagt har 4.032 personer i alderen 18 og opefter deltaget. Resultatet er statistisk signifikant og er nationalt repræsentativt i landene Sverige, Norge, Danmark og Finland.

Sådan ser beregningen ud

Antal husholdninger i Danmark: 2.706.070 (1)

Andel med dryppende/defekte sanitetsprodukter: 9 procent (2)

Den gennemsnitlige vandmængde, en dryppende vandhane spilder pr. dag: 100 liter (3)

Gennemsnitsprisen for en liter vand: 0,05 DKK (4)

(1) DST, 2019

(2) Ipsos Norm/GROHE, 2020

(3) Vandfald, 2018

(4) VandCenter, 2020

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle